فریده سپاه منصور در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، درباره جذابیتهای نقش ملوک در فیلم «قیف» که در روزهای نخست اکران با استقبال بالای مخاطبان سینما روبهرو شده است، گفت: من با این فیلم وارد یک دنیای ناشناخته شدم…
او که نقش محوری این فیلم پرمخاطب را بازی کرده است، توضیح داد: وقتی با فیلمنامه فیلم «قیف» برای نخستین بار مواجه شدم، در ابتدا تازگی نقش و فانتزی بودن فضا، یک ذهنیت ناشناخته و گنگ را برایم به وجود آورد ولی راهنماییهای محسن امیریوسفی و رضا عطاران به عنوان فیلمنامهنویسان «قیف» باعث شد بتوانم وارد نقش شوم و بعد از مدتی که با فضا آشنا شدم، نقش برایم جذاب شد و این ورود به یک دنیای جدید برای من بود، چرا که من تاکنون کار فانتزی نکرده بودم. در واقع ذهنیت کار در این فیلم برای من به عنوان بازیگر، خیلی متفاوت از فیلمهای دیگرم بود و کل فیلم برای من تازگی داشت. به همین دلیل همه چیز در این فیلم برایم خیلی جذاب بود به طوری که نمیتوانم آن را با کارهای دیگرم مقایسه کنم و اساسا پیش از این، چنین تجربهای در کارنامه بازیگریام نداشتم.
بازیگر «مهمان مامان»، «طهران تهران»، «قاعده بازی»، «ساحره» و «این جمعیت قابلکنترل» در ادامه اظهار داشت: فیلمنامه برایم جذاب بود. وقتی فیلمنامه را خواندم با خود گفتم این پیشنهاد را بپذیرم، چون تاکنون فیلم فانتزی کار نکرده بودم و دوست داشتم قبل از این که از دنیا بروم، چنین نقشی را تجربه کنم، ضمن اینکه من آقای امیریوسفی را از «آشغالهای دوستداشتنی» می شناختم و آن فیلم را هم خیلی دوست داشتم… زمانی که فهمیدم نویسنده و کارگردان «قیف» ایشان است، در پذیرش این نقش مصمم شدم. راستش شاید اگر کارگردان چنین فیلمی شخص دیگری بود به ویژه اگر کسی بود که من او را نمیشناختم، این کار را اصلا قبول نمیکردم، به عبارتی دیگر چون می دانستم که آقای امیریوسفی یک هنرمند فهیم و متفکر است و فیلم سطحی نمیسازد، این کار را قبول کردم.
سپاهمنصور افزود: نقش آفرینی در این فیلم همچون زمانی بود که وارد یک اتاق پر نور میشویم و چشم به آن حجم از نور عادت ندارد اما بعد از مدتی که میگذرد میتوانیم اطراف را ببینیم. در این راه آقای امیریوسفی و آقای عطاران در آشنایی من با فضا و ایفای نقش «ملوک» راه را به من نشان دادند. کار کردن با ای دو هنرمند، یک همکاری خیلی خوب بود. گرچه دوسال از ساخت این فیلم گذشته ولی خاطرات خوبش همچنان برای من زنده است.
بازیگر برنده تندیس جشن سینما برای فیلم «کتاب قانون» در ادامه گفت: آقایان امیر یوسفی، عطاران و ملکان سه نفری بودند که دائما بر فیلم نظارت داشتند. آقای ملکان گرچه تهیه کننده «قیف» بود، دائما سرصحنه بودند و هر روز با دقت کار را رصد میکرد به طوری که میتوانم بگویم خیلی کم پیش میآمد که ایشان در پشت صحنه سکانسی از فیلم حضور نداشته باشد. من به شخصه تاکنون تهیهکنندهای همچون ایشان ندیده بودم که اینقدر سر صحنه حضور فعال داشته باشد… فکر میکنم این نوع کار برای او هم تازگی داشت و به همین دلیل، در زمینههای مختلف خیلی با وسواس کار میکرد. در واقع فضای «قیف» برای همه گروه تازگی داشت و همه تلاش میکردند که از این فضا خارج نشوند.
سپاه منصور در پاسخ به اینکه نقش متفاوت شما در این فیلم چقدر در پذیرش نقشهای آتی در تداوم فعالیتهای بازیگری شما تاثیرگذار است، گفت: هماکنون بیشتر نقشهایی که به من پیشنهاد میشود نقش پیرزنهای از کار افتاده است که روی تخت نشسته و دخترش به او سوپ میدهد… این خیلی ناراحت کننده است چون سن من بالا رفته ولی از کار افتاده که نشدهام! من انرژی کافی برای کلنجار رفتن با نقشهای مختلف را دارم و هنوز میتوانم شخصیت خلق کنم چنانچه نقشی که در این فیلم به من پیشنهاد شد، جزو کارهای خوب من بود که جای کار زیادی برای من داشت…
وی ادامه داد: ایرانیها خانوادهمحور هستند و پدربزرگ و مادربزرگها نقش پررنگی در زندگی ما دارند ولی در فیلمها این موضوع به شکل پررنگ دیده نمیشود. اگر هم این شخصیتها دیده شوند، در سریالهای تلویزیون است. در این زمینه شاید از نگاهی بتوان گفت ما در فیلمهایمان این شخصیتها را حذف کردهایم و این شاید بیشتر تحت تاثیر فرهنگ غربی باشد… گرچه از نگاهی دیگر، میتوان به این نتیجه رسید که آنها به بازیگران باتجربه و قدیمی خود در سینما ارزش بیشتری قائل هستند و برایشان نقش تعریف میکنند.
فریده سپاهمنصور درباره ارتباط با بازیگران دیگر مانند رضا عطاران، گیتی معینی، رضا نیکخواه، تورج نصر، عباس جمشیدیفر و بازیگران جوان فیلم «قیف» به صبا گفت: من معمولا در کارها، ارتباطم با همه خوب است و اگر ارتباط خوبی نداشته باشم اصلا نمیتوانم کار کنم. باید رابطه خیلی نزدیکی همچون یک رابطه خانوادگی با همکارانم داشته باشم. حتی با بازیگرانی که نقش متضاد و منفی مقابل من دارند. غیر از این فضا، اساسا نمیتوانم کار کنم.
بازیگر «مسافر ری»، «کتاب قانون»، «مارمولک»، «شوریده»، «قاعده بازی» و سریال نوستالژیک «عقیق» در پاسخ به اینکه با وجود این حجم از تازگی که نقش «ملوک» در این فیلم برای شما داشت در کنار برخورداری از شاخصههای اخلاقی چون عشق و وفاداری، از بازی خود در «قیف» راضی بودید؟ تاکید کرد: من هیچگاه از بازی خود راضی نبوده و نخواهم بود چون همیشه آنچه که در فکر بازیگر است به صورت کامل پیاده نمیشود، ضمن اینکه من در این فیلم وارد فضایی شدم که تاکنون تجربه نکرده بودم بنابراین چون خودم هنوز فیلم را به صورت کامل ندیدهام، نمیتوانم به این سوال پاسخ دهم و دیگرانی که این فیلم را دیدهاند، باید بگویند که من در قالب نقش «ملوک»، خوب بازی کردهام یا نه.
یکی از ویژگیهای «قیف»، فراوانی موقعیتهای کمدی است. ایدههایی که از ذهن خلاق محسن امیریوسفی و رضا عطاران میآیند. سپاهمنصور در پاسخ به اینکه آیا ایدهای بوده که شما به فیلمنامهنویسان «قیف» پیشنهاد بدهید و اجرایی شود؟ تصریح کرد: من به عنوان بازیگر ایدههایم را نمیگویم، بلکه آنها را بازی میکنم. در نهایت کارگردان یا آن ایده را میپسندد یا نمیپسندد.
این بازیگر قدیمی تئاتر، تلویزیون و سینما با اشاره به بازی خوب همه بازیگران این فیلم، گفت: میتوانم بگویم انتخاب بازیگران «قیف» به بهترین شکل انجام شد و شاهد بهترین انتخابها بودیم.
به گزارش صبا، فیلم کمدی «قیف» با بازی رضا عطاران، فریده سپاهمنصور، گیتی معینی، رضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ویدا جوان، تورج نصر، محمود نظرعلیان، علی باباجانی، شبنم گودرزی، حسین عابدینی، حمیدرضا دشتی و عباس جمشیدیفر ساخته شده است.
مهدیه مالکی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است