«مسعود سفلایی» مدیر گروه سینمای هنر و تجربه شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳

«مسعود سفلایی» مدیر گروه سینمای هنر و تجربه شد

«مسعود سفلایی» کارگردان سینمای مستند و کوتاه ، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، مدیر گروه سینمای هنر و تجربه شد.

به گزارش صبا، مسعود سفلایی کارشناسی ارشد سینما و فیلم‌های زنده، پرواز در آینه، تولد یک خط، راز اختران،  تدوین بیش از ۱۵۰ فیلم مستند و داستانی، تصویربرداری بیش از ۳۰ مستند را در کارنامه دارد. او به عنوان مترجم و نویسنده مقالات سینمایی فعال بوده است و از مسئولیت‌هایش می‌توان به مدیریت گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما دانشکده سینما و تئاتر، مدیریت روابط عمومی دانشگاه هنر، مدیریت گروه تحصیلات تکمیلی سینما پردیس فارابی دانشگاه هنر، عضویت در کمیسیون برنامه‌ریزی تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش و عضویت در هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر اشاره کرد.

پیش از سفلایی، محمد طیب مدیر گروه هنر و تجربه بود.

گفتنی است محمود کاظمی، علیرضا قبله،میلاد عقلمند،سلیمان خسروی،انسیه طلاگر در قسمت پخش گروه سینمای هنر و تجربه فعال هستند و روابط عمومی این گروه را علی زادمهر عهده دار است.

فیلم‌ساز مؤثری نداریم که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد

مسعود سفلایی درباره تجربه حضور و همراهی خود با جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران گفت: در دوران دانشجویی که در رشته سینما تحصیل می‌کردم، یادم هست که جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، فرصت بسیار خوبی برای دیدن آثاری از سراسر کشور و جهان بود؛ در آن سال‌ها دیدن فیلم‌های کوتاه واقعا کار سختی به لحاظ دسترسی به آثار بود و ایجاد یک فرصت خوب برای دیدن آثار بقیه، اتفاقی بزرگ بود که بر یادگیری‌مان از سینما تأثیر بسیاری داشت.

وی افزود: بعدها در دوره‌هایی به‌عنوان نیروی داوطلب دانشجو و بعدها به‌عنوان شرکت‌کننده و فیلمساز و در سال‌های پایانی دانشگاه به‌عنوان داور دانشجویی در بخش جشنواره‌ها با این رویداد همراه بودم که همگی خاطراتی خوب هستند. در ادامه و حضورم به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه در این رشته، همیشه مخاطب، همراه و برخی اوقات همکار جشنواره بوده‌ام.

مدیر گروه هنر و تجربه درباره تغییر نگاه خود نسبت به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از سال‌های دانشجویی تا به امروز، عنوان کرد: می‌توان گفت نگاهم مثبت‌تر هم شده است. به‌عنوان فردی که از مسیر آکادمی وارد سینما شده‌ام و در آکادمی هم به فعالیت ادامه داده‌ام، نگاه آموزشی و تولیدی توامان در انجمن سینمای جوانان ایران و به تبع آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران، همواره برایم مهم، جالب و مؤثر بوده است.

وی گفت: نکته مهم در برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه تهران، جوان‌گرا بودن آن است که به پشتوانه آن هر سال منتظر پدیده‌های جدید هستیم. این اتفاق در کمتر جشنواره‌ای رخ می‌دهد. در بخش سینمای داستانی شاید تنها در جشنواره‌هایی همانند فیلم کوتاه تهران، نهال و سایه، شاهد این رویش‌ها باشیم که این رویدادها همه ساختاری برآمده از آموزش و یا مرتبط با آن دارند. البته در سینمای مستند، جشنواره سینما حقیقت هم این رویکرد را با خود دارد که آثار در آن به نوعی شکل‌دهنده مسیر آینده هستند. در کل می‌توان گفت در این گونه جشنواره‌ها عملا نوع نگاه، نیروهای جدید و آینده ساختاری سینما شکل می‌گیرد و عرضه می‌شود.

سفلایی درباره مهمترین ویژگی فیلمسازان برخاسته از سینمای کوتاه تأکید کرد: واقعیت این است که در سال‌های اخیر احتمالا دیگر فیلمسازی مؤثر نداریم که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد. سینمای کوتاه همانند شعر کوتاه است که تبحر در آن، به پدید آوردن آثار بلند منجر می‌شود. اگر چه که معتقدم، فیلم‌سازی کوتاه خود بخشی از سینماست و لزوما راهی برای رسیدن به فیلم بلند نیست، اما در کل سینمای کوتاه محملی مناسب برای خلق ایده‌ها، توان و در آینده سبک و سیاق روایت‌سازی و داستان‌پردازی برای کارگردانان است.

وی گفت: خصوصا سینمای این سال‌ها، شاید حتی در جهان برآمده از تجربیات مؤثر در مدیوم‌هایی با زمان کوتاه و یا ساختار تجربی متفاوت است. سینمای کوتاه بنیانی است که شاید بیش از هر زمان نیاز به توجه دارد تا بتواند الگوی راه آینده باشد. راهی که بسیار با گذشته حتی نزدیک، متفاوت شده است.

این فیلمساز درباره توجه به هوش مصنوعی و ابزارهای مدرن فیلمسازی در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: در دو سال گذشته شاهد شکل‌گیری توجه بیشتر به این حوزه در تمام بخش‌های هنری بوده‌ایم که اتفاق بسیار خوبی است، اما مساله مهم به نظرم، شکل‌گیری ساختاری برای پرداخت درست و عملی به این موضوع است. مساله‌ای که باعث شود موردی مانند هوش مصنوعی، تنها به گزینه‌ای برای سخنرانی‌ها و مباحث نظری تبدیل نشود و شاهد شکل‌گیری درست سازوکار استفاده از آن در سینما باشیم. خصوصا سینمای کوتاه که به دلیل ساختار خود، بسیار می‌تواند از این مساله استفاده کند و حتی در بحران‌های اقتصادی و تولیدی سینما، از این وسیله برای شکل‌گیری مفاهیم و تصاویر بهتر، استفاده ویژه ببرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰