چهارفصل انجمن موسیقی با هدف حمایتی برگزار می‌شود/ افزایش دو برابری بودجه جوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰

چهارفصل انجمن موسیقی با هدف حمایتی برگزار می‌شود/ افزایش دو برابری بودجه جوان

نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی ایران صبح امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ در دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقیجوان) در آغاز این نشست خبری گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های گذشته نیز مشاور دبیر جشنواره ملی موسیقیجوان بودم و در بخش نواحی کمک می‌کردم، در جریان مباحث و چالش‌های این جشنواره قرار داشتم.

وی ادامه داد: اساس کار این جشنواره ارجاع به دانش و معرفت شنیداری جامعه موسیقیدانان ایران به منظور حفظ و اشاعه آن در نسل جوان است. معرفت شنیداری هم جنبه‌هایمیتولوژیک دارد و هم نشان‌دهنده وضعیت فرهنگى یک جامعه است.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان کرد: موسیقی یک واژه معمول است که به کار می‌بریم، اما برایکشورهای دارای تمدن و شرقی همچون ایران، ترمِ مفهومى براى آنچه ما موسیقی مى نامیم پیچیده‌تر است.

اردلان با بیان اینکه تفسیرش از نام «جشنواره ملیموسیقی جوان» به این صورت است که واقعاً جشنی در کار نیست، بلکه تنها یک آزمون است، اظهار کرد: حالا این‌که چرا نام آن را از دوره اول جشنواره گذاشته‌اند، فکر می‌کنم یک اشتباه مفهومی بوده و تا کنون ادامه پیدا کرده است. البته اگر جشن را به معنای واژه‌شناسی قدیمی در نظر بگیریم مفهوم دیگریخواهد بود و با این مفهومی که در حال حاضر وجود دارد متفاوت است. به هر حال نام آن؛ جشنواره ملى موسیقى جوان است.

وی ادامه داد: بنده «ملی»بودن جشنواره را هم مختص تمدن فعلی ایران نمی‌بینم، بلکه مى‌توان گسترده‌تر نگاه ‌کنیم؛ جشنواره پتانسیل کافی دارد تا به حوزه‌های دیگر از حوزه تمدنى ایران وارد شود. واژه آخر «جوان» است. در دوره حاضر، وضعیت حیات اجتماعى جامعه به وضعیت جامعه جوان وابسته است و به لحاظ شاخصه‌هاى توصیفى و توسعه‌اى مدرن یکى از معیارها، متر و میزان است. ارتباط عمیقی میان نسل جوان و پیشرفت، آینده، زمان و مکان و تعریف دوباره هویت وجود دارد. هویت یک مفهوم کلی است که نسل جوان می‌تواند آن را به راهی ببرد که یا ادامه راه گذشته در حین بالندگى باشد یا راهیغیر از آن.

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: این چهار مفهوم «جشنواره ملی موسیقی جوان» یک رسانه است. کار ما ایناست که قدرت موسیقی، تعالیم و عقاید نسل جوان را به گوش همه برسانیم و این رسانه امکانی باشد برای اینکهموسیقیدانان نسل جوان بتوانند به طرز شایسته حقیقتموسیقی خودشان را بروز بدهند.

اردلان با اشاره به اینکه همواره پدیده‌هایی در این فستیوال‌هاظهور کرده‌اند و توانسته‌اند پیام خودشان را برسانند، گفت: موضوع دیگر، بحث جوان‌گرایی در اندیشه اداره جشنواره است که باید به آن توجه کنیم؛ چه در حوزه اداره جشنواره و چه در حوزه ترکیب داوران و چه در مطالعه انحای فستیوال‌هایی که می‌تواند خواست جوانان را تأمین نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان صداوسیما تقاضا دارم این جشنواره را پوشش بدهند. اگر به لحاظ تصویری مشکل وجود دارد یک واحد سیار از رادیو بیاید و این فستیوالرا به گوش مردم برساند. این شرکت‌کنندگان و خانواده‌هایشانتلاش زیادی کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند.

در ادامه این نشست خبری محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) گفت: امسال دو هزار و ۱۱۷ شرکت‌کننده در جشنواره ملی موسیقی جوان داریم که این مهم‌ترین دستاورد جشنواره است. استقبال هنرمندان جوان نشان می‌دهد بازگشت خوبی به فرهنگ‌های اصیل خودشان دارند.

مرآتی عنوان کرد: در این دوره ۹۰ داور حرفه‌ای داریم که از این تعداد ۴۴ داور در بخش موسیقی دستگاهی، ۱۹ داور در بخش موسیقی کلاسیک و ۲۷ داور در بخش موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در خصوص تعداد راه‌‌یافتگان به مرحله نهایی گفت: در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک، ۲۸۹نفر به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. در این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان از ۳۱ استان کشور نماینده داریم که به نظرم مسئله بسیار مهمی است.

مرآتی همچنین به تنوع سازها و آوازهای شرکت‌کنندگان اشاره کرد و گفت: هنرمندان با حدود ۸۵ نوع ساز مختلف در این دوره شرکت کرده‌اند. در بخش آواز هم ۱۲ نوع آواز توسط داوران حرفه‌ای موسیقی ایرانی داوری می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت از هنرجوها و هنرمندان جوان نکته مهمی است، خاطرنشان کرد: تجربه شرکت در کنسرت‌ها و فستیوال‌های خارج از کشور دارم. در هیچ فستیوالی نبوده که هنرمندی اجرا کرده باشد و دولت به دنبال او بیاید. ادامه دادن این مسیر توسط هنرمند برعهده بازوهای خصوصی و فرهنگی کشور است که از هنرمندان جوان حمایت کنند.

مرآتی در پایان تصریح کرد: از معاونت امور هنری جناب آقای سالاری و مدیرکل دفتر موسیقی جناب آقای سمیعی برای توافق دو برابرونیم شدن بودجه جشنواره تشکر کنم. ستاد جشنواره و انجمن‌ موسیقی ایران در خصوص حمایت از گروه‌ها و پدیده‌های جوان در استان‌ها برای کنسرت‌های موسیقی با طرح چهار فصل کار خود را آغاز کرده است.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریورماه تا ۵ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000