خزاعی: «نخبگان سینما» همین جوان‌ها هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
اختتامیه هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان برگزار شد

خزاعی: «نخبگان سینما» همین جوان‌ها هستند

مراسم اختتامیه هفتادمین جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا برگزار شد و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

به گزارش صبا، مراسم اختتامیه هفتادمین جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا شامگاه جمعه ۳۰ شهریورماه با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، عباس کاظمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین و حسین براتی مدیرکل ارشاد اسلامی استان در سالن سازمان تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین براتی مدیر کل ارشاد اسلامی استان قزوین ضمن خیر مقدم به میهمانان این مراسم گفت: در طول این چند روز با افتخار سعی کردیم میزبان اهالی هنر و فیلم سازان باشیم. اعتماد انجمن سینمای جوانان به قزوین هیچ پیامی جز پویا شدن سینمای جوان در استان نداشت و فرصتی بود برای ما تا بتوانیم با اشتیاق و علاقه این مرحله از جشنواره را برگزار کنیم.

مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران هم در این مراسم گفت: خدا را شاکرم در شب ولادت پیامبر رحمت(ص) اختتامیه هفتادمین جشنواره منطقه‌ای را برگزار می‌کنیم. امیدوارم این رویداد به‌عنوان سرمایه ملی قدر دانسته شود و بعدها دوره صدوبیستم آن را هم جشن بگیریم.

وی با تشکر از مسئولان ارشاد استان قزوین گفت: به‌صورت ویژه از میزبانی استان قزوین تشکر می‌کنم و ممنون که جشنواره را در حد نام و اعتبار هفتادمین دوره برگزار کردند. از محمد خزاعی برای حضور در این جمع تشکر می‌کنم. لطف ایشان به انجمن سینمای جوان ستودنی است. سختی کار برای این جشنواره به دلیل همزمانی انتخاب فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دوچندان بود اما خوشبختانه به خوبی برگزار شد.

* بزرگداشت مجید عاشقی

در ادامه پس از پخش تیزر بزرگداشت، با حضور محمد خزاعی، حسین براتی، مهدی آذرپندار، سعید نجاتی و ابوالفضل سروش‌مهر روی صحنه از مجید عاشقی تدوینگر باسابقه قزوینی تقدیر شد.

مجید عاشقی ضمن خیرمقدم و تشکر از این بزرگداشت گفت: من هر چه کردم به خاطر عشق بی‌انتهایم به سینما بود. برای منی که همیشه در کنج خلوتم پشت میز تدوین بودم، صحبت کردن اینجا سخت است. این مراسم برایم بسیار ارزشمند است و حس و لحظه را به مادرم تقدیم می‌کنم‌ و از شما برای خلق این لحظه سپاسگزارم.

در بخش بعدی این آیین اختتامیه عباس کاظمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین عنوان کرد: در اداره کل ارشاد استان و انجمن سینمای جوان امیدوارم این مسیر و سیادت در برگزاری چنین محافلی استمرار پیدا کند. امید داریم در حوزه هنری، ارشاد و انجمن به شایستگی ایفای نقش کنند و اسباب یک جشنواره خاطره‌انگیز را برای این جمع رقم زده باشند. امیدوارم این فرصت‌ها همیشه برای استان قزوین فراهم باشد.

* معرفی برگزیدگان بخش عکس

در ادامه با حضور ساسان مویدی، حسین رحمانی از اعضای داوری بخش عکس، برگزیدگان این جشنواره در بخش عکس معرفی شدند.

در بخش تک عکس لوح تقدیر مشترکا به اسحاق آقایی برای عکس «تابستان داغ » از یاسوج  و امین رحمانی برای عکس «صیاد» از تاکستان  اهدا شد.

لوح افتخار به عنوان عکس سوم به  محسن دراهکی برای عکس «زنان شالیکار» از برازجان تقدیم شد.

لوح افتخار به عنوان عکس دوم به محسن قضاتی برای عکس «زمین بازی» از تویسرکان رسید.

تندیس جشنواره و لوح افتخار به عنوان عکس اول به یاسر محمدخانی برای عکس «شهر سوخته» از اراک رسید.

لوح افتخار و تندیس جشنواره به عنوان بهترین مجموعه به محسن خادمی برای مجموعه «شب‌های تاریک» از قزوین اهدا شد.

مرور خاطرات هفتاد دوره برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوانان ایران، از دیگر بخش‌های این برنامه بود که در قالب پخش یک کلیپ تصویری، همزمان با آیین اختتامیه جشنواره منطقه‌ای مشهد-راژیا رقم خورد.

* نخبه‌گرایی را جایگزین نخبه‌کشی کردیم

در بخش بعدی مراسم اختتامیه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و با تبریک شب ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و آغاز هفته وحدت و دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای لبنان، عنوان کرد: خوشحالم در هفتادمین دوره این جشنواره در چهلمین سال تاسیس انجمن سینمای جوانان ایران در خدمت شما هستم. شاید این آخرین جشنواره‌ای منطقه‌ای و فیلم کوتاهی باشد که من در جمع شما عزیزان هستم.

خزاعی با تشکر از مسئولان استان قزوین به جهت برگزاری این جشنواره گفت: ابراز رضایت از این دوره جشنواره منطقه‌ای بسیار بالا بود. به مهدی آذرپندار بابت سه سال زحمت در انجمن سینمای جوانان خسته نباشید می‌گویم. عملکرد این دوره ستودنی است و نسبت به بعضی از دوره ها قابل مقایسه نیست. در تقویت استان‌ها و رویکرد او نسبت به استان‌ها و سفرهای استانی و دغدغه‌مندی مسئولان انجمن نسبت به جوانان واقعا اتفاقات ارزشمندی رخ داد که ماحصل آن برگزاری جشنواره های منطقه‌ای با این کیفیت بوده است.

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: نگاه اولیه من تقویت استان‌ها بوده و همیشه گفتم انحصارطلبی در حوزه هنر و فرهنگ برای گروهی خاص و تجمیع امکانات و تجهیزات برای آن‌ها یکی از مشکلات مدیریت فرهنگی است و اگر می‌خواهیم سینمای ملی احیا شود باید نگاه و توجه ما به استان‌ها باشد و در این سه سال ما بر این مدار کار کردیم. باید فیلم‌سازان استان‌ها و نگاه بومی و ملی ما تقویت شود و ماموریت اصلی ما در سازمان سینمایی این بود. همین فیلم‌سازان هستند که دغدغه ملی دارند، مسائل منطقه خود آداب و رسوم و آسیب‌های اجتماعی منطقه بومی خود را می‌شناسند و به بهترین نحو در استان‌ها می‌توانند برای مخاطب عمومی و ملی فیلم بسازند.

وی افزود: با همین نگاه شاید جراحی بزرگی را در سازمان سینمایی برای توجه به استان‌ها آغاز کردیم. امروز علاوه‌بر انجمن، در مرکز گسترش و سازمان فارابی هم واحد استان‌ها وجود دارد، چیزی که در گذشته باب نبود. حضور ۵ فیلم‌ساز در جشنواره فیلم فجر که از استان‌های مختلف بودند شاهدی بر این نگاه است. ایضا حدود ٨٠ درصد فیلم‌سازهایی که در باشگاه فیلم‌اولی‌های فارابی تایید صلاحیت شدند، از استان‌ها هستند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های فرهنگی واگذاری و هدایت این حوزه به دست مدعیانی است که خود را بالاتر از مردم و نخبه می‌دانند. کسانی که با دست کم گرفتن مردم به‌عنوان مخاطب و مصرف‌کننده اصلی محصولات فرهنگی، آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود دخالتی نمی‌دهند و بر اساس معیار روشن‌فکری خود پیش می‌برند.

وی افزود: این جریان در حوزه فرهنگ و هنر روشنفکران را نخبگان می‌دانند و هدایت مردم را نیز به این مدعیان واگذار می‌کنند؛ بعضی‌ها فکر می‌کردند وقتی می‌گوییم حمایت از نخبگان فرهنگی، منظور حمایت از روشنفکران هنری فرهنگی است؛ خیر نخبگان فرهنگی برای ما همین جوانان هنرمند در استان‌ها هستند که وظیفه ما کشف استعداد و ارائه امکانات برای شکوفایی استعدادهای آن‌ها بود.

خزاعی تأکید کرد: اگر بخواهیم نخبه‌پروری فرهنگی داشته باشیم باید از نخبه‌کشی در استان‌ها جلوگیری کنیم. باید دغدغه‌مان حفظ و تقویت رنگین‌کمان فرهنگی سراسر کشور باشد. باید نخبه‌گرایی را با تکیه بر استعدادهای استانی جلو ببریم.

وی گفت: نخبه‌ها و جوانان به مانند فیروزه در استان‌ها می‌درخشند و نیاز به کشف دارند. در این سه سال مدیریت فرهنگی به جرات می‌توانم بگویم نسل نویی در راه است که دغدغه میهنی دارد. امید من به شما جوان‌هایی است که وارد عرصه سینما می‌شوید. امیدوارم تقویت زیرساخت‌های استان‌ها و عدالت فرهنگی در استان‌ها منجر به اتفاقات بهتری در حوزه فرهنگ و هنر شود و فرصت‌ها برای ظهور و بروز استعدادهای شما عیان شود.

* معرفی برگزیدگان بخش فیلم

در بخش بعدی با حضور سعید پوراسماعیلی، محمد عسگری، سعید نجاتی، حمید نجفی‌راد و محمد علیزاده از اعضای داوری بخش فیلم جشنواره راژیا، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به امیرعلی سی‌سی پور برای فیلم شلال از بندرعباس رسید. همچنین جایزه دیگر این بخش را امید میرزایی برای فیلم «تنها کنار هم» از  تهران دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم جشنواره به سعید خانی برای فیلم «تنها کنارهم» از تهران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم پویانمایی به فاطمه احمدی برای فیلم «مرد و پنجره» از  اراک رسید.

جایزه بهترین مستند به پارسا انصاری برای مستند «شرور» از  تهران اهدا شد.

همچنین لوح افتخار در این بخش به دلاور دوستانیان برای مستند «جن» از تهران رسید.

جایزه بخش بهترین فیلم تجربی به رضا دانش پژوه برای فیلم «ایلی ها» از یاسوج اهدا شد.

جایزه بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند به آواز گمشده اثر صبا کاظمی و نیما حسن بیگی از قزوین رسید.

جایزه بهترین صدای فیلم به بهزاد توکلی برای صدابرداری و صداگذاری فیلم «کندو» از تهران رسید.

 همچنین جایزه بهترین استعداد جوان (فیلمسازان زیر ۲۵ سال) به محمدامین قربان‌زاده برای فیلم «آخرین سواری» از  تهران رسید.

جایزه بهترین فیلم با موضوع کارآفرینان و صنایع خلاق به محمد مطیعی برای فیلم مستند «نقش در نقش» از قزوین اهدا شد.

جایزه بخش ویژه سردار سلیمانی به امیرمهدی توکلیان‌برای فیلم تجربی «خزندگان» از شیراز تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی به رضا پُردل برای فیلم «من خوبم نگران نباش» از رشت تعلق گرفت.

جایزه بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی به فرزانه قائمی‌زاده و عطا مجابی برای فیلم «کینوپیو-۲۵۲» از قزوین رسید.

جایزه ویژه هیات داوران به زهره زمانی برای فیلم «نومان» از انزلی اهدا شد.

همچنین با تقدیر از سیاوش چراغی‌پور لوح تقدیر هیئت داوران به اخترالسادات اولیایی برای بازی در فیلم‌های «دارکوبها» و «یک رویای واقعی» از یزد اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به آرمین یوسف‌زاده برای فیلم «مرده خور» از رشت رسید.

جایزه بهترین تدوین را پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنارهم» از تهران گرفت.

برگزیدگان در بخش‌های «بهترین فیلم پویانمایی»، «بهترین فیلم مستند»، «بهترین کارگردانی فیلم داستانی» و «بهترین فیلم» جشنواره به صورت مستقیم به چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه خواهند یافت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000