ساموئل خاچیکیان اعتبار سینما بود / «باید به تاریخ سینمای ایران اهمیت داده شود» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۵
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد

ساموئل خاچیکیان اعتبار سینما بود / «باید به تاریخ سینمای ایران اهمیت داده شود»

مهسان فراست منتقد سینما می‌گوید مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو» تحلیلی دقیق درباره این نکته است که خاچیکیان، سلیقه مخاطب را می‌شناخت وبه همین دلیل از آثارش استقبال می‌شد.

مهسان فراست منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو» به کارگردانی امید نجوان گفت: شناخت فیلمسازی مانند ساموئل خاچیکیان ‌که سینما را به خوبی می‌شناخت و از اواخر دهه ۳۰ تا بعد از انقلاب اسلامی یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران بود، خیلی مهم است. در این مستند به خوبی به این موضوع پرداخته شده است. او اعتبار سینما بود و مونتاژ را به خوبی بلد بود، حتی سایر فیلمسازان تدوین کار خود را به او می‌سپردند. نام ساموئل خاچیکیان پای هر فیلمی بود، مردم را به سینما می‌آورد، ساموئل خاچیکیان به معنای واقعی سینما را بلد بود، برای ارتقای تکنیک تلاش می‌کرد و تبحرش در روایت، نورپردازی، تدوین و فیلمبرداری او را فیلمسازی چندوجهی کرده بود.
وی درباره اینکه چرا اهتمام به ساخت آثار پرتره درباره سینماگران شاخص اندک است، توضیح داد: فیلمسازان انگیزه برای ساختن چنین مستندهایی ندارند و نه مسئولان و نه حتی مردم به تاریخ و گذشته اهمیت نمی‌دهند. گویی تمایلی به شناخت بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران وجود ندارد. به تاریخ سینما اهمیتی داده نمی‌شود، مدیران نمی‌دانند نسل بعد با این تاریخ زنده است. نسل قبل فیلمسازی با کوشش و عشق جایگاه واقعی سینما را در ایران تثبیت کردند.
فراست درباره بخش‌هایی از فیلم که جذابیت بیشتری داشت، بیان کرد: ساموئل خاچیکیان معروف به هیچکاک سینمای ایران، دلهره و اضطراب را وارد سینما کرد که در آن زمان کار دشواری بود. جذاب بودن این مستند برای من صف‌های طولانی بود که مردم در آن تاریخ در لاله‌زار برای دیدن فیلمی از ساموئل خاچیکیان شکل می‌دادند.
مهسان فراست در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهد تماشای این مستند را توصیه کند، به چه وجهی از آن اشاره می‌کند، گفت: اگر توجه وسیع‌تری به ‌کارنامه آقای ساموئل خاچیکیان داشته باشیم، می‌بینیم رمز موفقیت سینما در آن تاریخ این بود که گردش اقتصادی در سینمای ایران بسیار بالا بوده و موفقیت سینمای ایران در این بخش، مدیون آقای ساموئل خاچیکیان است. قهرمان‌پروری در ساخته‌های خاچیکیان نقطه عطف این فیلم‌ها بود، اگر شما دقت کنید فیلم «عقاب‌ها» که ساخته شد قشر مذهبی که شاید قبل از انقلاب به سینما نمی‌رفتند، «عقاب‌ها» را چند بار دیدند. مردم به قهرمان نیاز داشتند و تفکر ساموئل خاچیکیان در قهرمان پروری عالی بود. موفق‌ترین فیلمی که ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را به سینما آورد، بدون این که در آمار فروش دخل و تصرف شود، فیلم خاچیکیان بود. این آمار و موفقیت نشان دهنده این است که ساموئل خاچیکیان حرف دل جامعه را می‌فهمید و فیلم مورد علاقه تماشاگر را می‌ساخت.
مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» ساخته امید نجوان در گروه سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰