مخاطب جوان با توجیه اصولی به درک صحیحی از آثار دفاع مقدس می‌رسد/ جشنواره تئاتر مقاومت می‌تواند وسیع‌تر عمل کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۹
«مهرداد کورش‌نیا» در گفتگو با صبا؛ 

 مخاطب جوان با توجیه اصولی به درک صحیحی از آثار دفاع مقدس می‌رسد/ جشنواره تئاتر مقاومت می‌تواند وسیع‌تر عمل کند

«مهرداد کورش‌نیا» در خصوص رویکرد نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری «محمد کاظم‌تبار» و راهکارهای ممکن برای جذب حداکثری مخاطب و ارتباط‌گیری این جشنواره با نسل جوان به گفتگو پرداخت.

«مهرداد کورش‌نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا، در خصوص رویکرد نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در ابتدا ما مفاهیم در ارتباط با عبارت «مقاومت» را باید بسط و گسترش بخشیم و چیزی که به نظر من در سال‌های اخیر به عنوان مشکل و یا نقطه ضعف حس می‌شود این است که ما مفهوم (مقاومت) را تنها در معنای ادبیات و یا هنر جنگ در حال تعریف هستیم؛ در صورتی که مفاهیم حماسی دفاع و مقاومت بسیار وسیع‌تر از معنای واحد جنگ برای حفظ امنیت کشور است.

وی افزود: من گمان می‌کنم ما می‌توانیم با رجوع به ادبیات و تاریخ خودمان نمونه‌ها و الگوهایی پیدا کنیم که البته در این دوره از جشنواره شاهد اتفاقات تازه‌ای من جمله «اقتباس» و «پرتره» بودم که امیدوارم مفهوم «پرتره» تنها به شهدای ۸ سال دفاع مقدس منحصر نشود؛ با توجه به اینکه ما دارای تاریخ و تمدنی چند هزارساله هستیم که انسان‌هایی برای ارزش‌ها و حفظ تعالی این کشور تلاش‌های بسیاری کردند و حتی در این مسیر جان سپردند و خود را فنا کردند و این‌ها همه در زمره «مقاومت» قرار می‌گیرد و من بر این باورم که یک بنیاد و یک جشنواره می‌تواند بسیار وسیع‌تر و تاریخی تر عمل کند و صرفا در خدمت مفاهیم ۸ سال دفاع مقدس نباشد و موضوع جنگ تحمیلی به عنوان یک دسته‌ از دسته‌بندی های موجود در جشنواره حضور داشته باشد اما به بازه‌ بیشتر و مفاهیم گسترده‌تری در جشنواره پرداخته شود.

کورش‌نیا در ادامه در خصوص قهر مخاطب در این چندسال در ارتباط با آثار دفاع مقدس خاطرنشان کرد:  همانطور که پیش‌تر مطرح کردم علت اصلی این موضوع رفتار ایدئولوژیک است،زیرا مخاطب از این تکرار مداوم آزرده شده است و چون مخاطب با خلاقیت و بسط و بازتعریف تازه‌ای طرف نیست و ما هنگامی که موضوع مقاومت را بسط نمی‌دهیم و به طور مداوم با ادبیاتی مضمون جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس آن هم با رویکردی ثابت و تکراری، در نتیجه این فرسایش مخاطب این قبیل آثار را دفع می‌کند.

نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «زیگموند» در خصوص نیاز مخاطب به تعریف و فرم جدید افزود: ما هنگامی که در خصوص درام صحبت می‌کنیم از ۴ ویژگی که مخاطب انتظار دارد؛اولین گام سرگرمی سازی است،دومین مورد زیبایی شناسی است و سومین و آخرین مورد اندیشه ورزی است؛و دقیقا موضوع این است که گام سوم یعنی خلاقیت و نوآوری کجاست؟ جالب است که بدانیم در سال‌های اخیر ایت‌الله «عبدالله جوادی‌آملی» در خصوص مفهوم حماسه پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهیم مفاهیم حماسه را برای مردم بازتولید کنیم باید رجعتی داشته باشیم به شاهنامه و ادبیات کهن خودمان؛بدین منظور که ما در این جشنواره باید مضاف بر دسته‌ی ثابت یعنی ۸ سال دفاع مقدس دسته‌های دیگری را به این جشنواره بیافزاییم که به مخاطب‌مان موارد دیگری که در ارتباط با مفهوم مقاومت معرفی کنیم؛ قطعا همه‌ی ‌ما آگاه هستیم که تاریخ ما تنها به ۸ یا ۱۰ سال خلاصه نمی‌شود و ما دارای تاریخی هستیم با قدمتی چند هزارساله؛برای مثال در خصوص هجوم بیگانگان که بازهم به نظر من این موضوع نیز تنها یک مورد است که می‌تواند به جشنواره افزوده شود.

وی افزود: برای مثال من امسال یک نمایشنامه به جشنواره مقاومت ارائه کردم که در خصوص «ملاصدرا» بود،برای من در خصوص فعلی که ملاصدرا در نمایشنامه در حال انجام‌ است وجهه‌ای از مقاومت،ایستادگی و ایثار را داراست؛ زیرا در حال بیان حرف ثوابی است و حاکمین وقت حرف او را برنمی‌تابند و بر این باورند که سخن او تجدد گراست و در عدم سنخیت با حرف رایج مردمان آن زمانه به سر می‌برد و او ایستادگی و مقاومت به خرج می‌دهد و در نهایت شاهد هستیم که اندیشه و کتاب‌های ملاصدرا جاودانه می‌شود؛و اینکه فکر می‌کنم که مفاهیم مقاومت باید در این جشنواره مقداری بازنگری شود.

نویسنده کتاب «نردبان شخصیت» در خصوص عدم شناخت کافی نسل جوان هنرمند و هنردوست با آثار نمایشی در موضوعیت دفاع مقدس گفت: باید دست به ارائه تعریف زد؛ برای مثال من در دانشگاه هنگامی که نمایشی با مضمون جنگ را به دانشجو پیشنهاد می‌کنم و با اعتراض و مقابله دانشجویان رو‌به‌رو می‌شوم این موضوع را بیان می‌کنم که آیا موضوع هنر جنگ موضوعی از مد افتاده و یا بی‌ارزشی است؟ هنگامی که پلات فیلم سرباز رایان را تعریف می‌کنم که در پلات بسیار کلیشه‌ای در نظر می‌آید اما ما با لذت تمام جذب آن می‌شویم و یا آثاری مانند : «دشمن پشت دروازه‌ها» و یا «فهرست شیندلر» را حتی چندین بار می‌بینیم،و این مشکل ماست که به بچه‌ها توضیح مناسبی در خصوص مفهوم جنگ در جهان درام ندادیم که جنگ در تاریخ درام یکی از مهم‌ترین موارد است.

وی در خصوص ارتباط میان شاهنامه و مفهوم مقاومت بیان کرد: در شاهنامه ما با چه چیزی مواجه هستیم؟ با کتابی که شاهنامه نیست بلکه جنگ‌نامه است و با تعدادی سردار طرف هستیم که در حال محافظت از کیان کشور هستند پس جنگ مهم‌ترین موقعیت دراماتیک است زیرا از «مرگ آگاهی» برخوردار است،بدین معنا که انسان‌هایی آگاهانه اولین نیاز غریزی بشر یعنی حیات را زیرپا می‌گذارند در راستای یک ارزش یا مفهوم و معنایی جان خود را فدا می‌کنند و وقتی بدین‌شکل دست به توجیه بزنیم ، نسل جوان و یا دانشجو به معنا و مفهوم صحیحی از ۸ سال دفاع مقدس می‌رسد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰