فیلم دفاع‌مقدس هم اگر سانس داشته باشد، پرمخاطب می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹
در اولین قسمت سری جدید برنامه سینماگرام مطرح شد:

فیلم دفاع‌مقدس هم اگر سانس داشته باشد، پرمخاطب می‌شود

علی زادمهر با رد اسقبال نشدن از فیلم‌های خوب دفاع مقدسی گفت: متاسفانه در این بخش، برخی دوستان گزاره‌ای را مطرح می‌کنند و بر اساس آن گزاره رو به ادله چینی می‌آورند. در واقع اگر شما به فیلم‌های خوب حوزه دفاع مقدس مانند آثار کمدی سانس اختصاص بدهید، قطعا میزان فروش آنها نیز قابل قبول خواهد بود.

به گزارش صبا، اولین قسمت از سری جدید برنامه سینماگرام شب گذشته جمعه هفتم مهر با موضوع بررسی سینمای دفاع مقدس از رادیو نمایش پخش شد.
در ابتدای این برنامه میثم کریمی مجری و سردبیر برنامه با اشاره به اهمیت سینمای دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس که در کشور ما وجود دارد نگاه ویژه‌ای می‌طلبد و این نگاه ویژه صرفاً اختصاص بودجه به این امر نیست بلکه باید با نگاه مطالعاتی و تحقیقاتی همراه باشد.
وی در مورد ارتباط نوجوانان با این ژانر سینمایی افزود: امروز نوجوان ما شناخت و درک عمیقی از جنگ و اتفاقات ۸ سال دفاع مقدس ندارد بنابراین نیاز است که مطالعات و تحقیقات نسبت به اینکه چگونه دفاع مقدس را به نوجوان و جوان امروز بشناسانیم بیشتر شود
علی زادمهر روزنامه نگار و کارشناس سینما که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت در مورد جایگاه سینمای دفاع مقدس گفت: تنها ژانر و گونه سینمایی که ما می‌توانیم بگوییم متعلق به انقلاب اسلامی و ۴۰ سال اخیر است همین سینمای دفاع مقدس است که فیلم‌های خوبی راجع به آن ساخته شده ولی از نظر من همچنان جا دارد که کارهای بیشتری درباره رشادت‌های دفاع مقدس ساخته شود و هنوز حق مطلب آنچنان که باید در مورد آن اتفاقات، قصه‌ها و داستان‌ها ادا نشده و حرف‌های مگوی بسیاری همچنان وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه در عرضه محصول فرهنگی گفت: نوجوان ما یا نسل زد شاید نتواند با این فیلم‌ها ارتباط برقرار کند اما حرف من این است که آیا اساسا ما این آثار را به او عرضه کرده‌ایم! در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ که ما دانش آموز بودیم ما را می‌بردند که این فیلم‌ها را ببینیم آیا امروز این عمل صورت می‌گیرد! متاسفانه پاسخ منفی است. وقتی مدارس دانش آموزان را برای دیدن فیلم‌های کمدی می‌برند طبیعی است که او فیلم دفاع مقدسی را نمی‌بیند تا با آن ارتباط برقرار کند. طبیعتاً شما اگر این عرضه را انجام بدهید و فضا را فراهم کنید تا دانش‌آموزان بیایند و این فیلم‌ها را ببینند شرایط تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: به کارها و آثار دفاع مقدسی باید به عنوان یک محصول فرهنگی به آن نگاه کرد و برای محصول فرهنگی نیز باید یک برنامه‌ریزی و استراتژی قوی داشت و برایش فرصت‌هایی را فراهم کرد و هماهنگی‌هایی را انجام داد که حتی این محصول فرهنگی بیشتر در دسترس عموم قرار بگیرد.

علی زادمهر در ارتباط با علت عدم ورود تهیه کننده‌های خصوصی به مسئله تولید آثار دفاع مقدس گفت: قطعاً بحث اعداد و ارقام مطرح است و بسیاری از این فیلم‌ها اگر سازمان‌هایی مثل اوج، حوزه هنری، فارابی و جاهایی از این دست نباشند اساساً ساخته نمی‌شوند. بنابراین ما نمی‌توانیم زحمات این نهادها را کتمان کنیم اما بحث این است که وقتی این فیلم‌ها ساخته می‌شوند باید در عرضه هم مورد حمایت قرار بگیرند. در واقع سازمان اوج، سالن سینمایی در ختیار ندارد و حوزه هنری هم سینماهای محدودی در اختیار دارد وقتی سانس‌بندی و تشخیص دادن نحوه اکران در دست عده دیگری است خوب کسی که تولید کننده فیلم دفاع مقدس است نمی‌تواند چندان فشاری بیاورد یعنی حتی اگر یک فیلم ساز فیلم خوبی هم ساخته باشد وقتی سینمادار سانس مطلوب را به فیلم کمدی می‌دهد دیگر چاره‌ای ندارد.
وی با رد اسقبال نشدن از فیلم‌های خوب دفاع مقدسی گفت : متاسفانه در بخش اکران برخی دوستان گزاره‌ای را مطرح می‌کنند و بر اساس آن گزاره رو می‌کنند به ادله چینی، اصلا اینگونه نیست. اگر شما به فیلم‌های خوب حوزه دفاع مقدس مانند آثار کمدی سانس اختصاص بدهید قطعا میزان فروش آنها نیز قابل قبول خواهد بود
علی زادمهر سینمای دفاع مقدس را سینمایی مهم و استراتژیک خواند و افزود: این نوع از سینما قطعاً بدون حمایت دولتی و حمایت ارگان‌ها و نهادها نمی‌تواند سرپا بماند و نیاز است که همه از آن حمایت کنند و این کاری‌ست که در همه جای دنیا انجام می‌شود و اصلاً اینگونه نیست که ما فکر کنیم فیلم‌هایی که راجع به جنگ جهانی دوم ساخته می‌شود صرفاً با تهیه کننده خصوصی کار شده بلکه پشت پرده چندین کانال تلویزیونی و شرکت معتبر هستند.
وی ادامه داد : فیلمسازی راجع به دفاع مقدس هیچ وقت کهنه نمی‌شود چون قصه‌های بسیار زیادی مانده که باید گفته شود. وقتی با گذشت بیش از چند دهه از جنگ جهانی دوم و حتی جنگ ویتنام هنوز در موردش فیلم ساخته می‌شود پس ما باید خیلی ساده انگار باشیم که بگوییم زمان ساخت فیلم‌های دفاع مقدس به پایان رسیده است. به نظرم ما همچنان باید در مورد دفاع مقدس فیلم بسازیم.

مریم دوستی کارگردان سینما و سازنده فیلم «دریاچه ماهی» نیز در بخشی از این برنامه به‌صورت تلفنی روی خط آمد و در پاسخ به علت عدم فیلمسازی‌اش پس از ۸ سال گفت: من سعی کردم برای ورود به سینما نگاهم کاملاً فرهنگی باشد و هیچ وقت از هیچ گونه رانتی استفاده نکردم و عاشقانه وارد این ژانر شدم. عشقی که از پدرم به من ودیعه رسیده، که این مملکت ایران برای همه ماست و ما می‌توانیم راجع به آن فداکاری داشته باشیم و واقعیت این است که ساختن فیلم دفاع مقدس در سینمای ایران خودش یک نوع فداکاری محسوب می‌شود.
کارگردان فیلم «دریاچه ماهی» افزود: من به عنوان یک سینماگر زن انتخاب کردم که با سینمایی دفاع مقدس وارد عرصه حرفه‌ای فیلمسازی شوم. فیلم «دریاچه ماهی» دقیقاً ۷ سال پیش در چنین روزهایی اکران شد، اما در واقع اکران نشد صرفاً چند روز روی پرده نمایش رفت. در آن زمان نوعی از اکران به نام اکران آزاد وجود داشت که به نوعی سر بریدن فیلم بود و ما هیچ‌وقت نفهمیدیم این نوع از اکران که پس از مدتی نیز از دور خارج شد، از چه منبعی آمده بود.
وی با اشاره به نبود حمایت کافی گفت: من تصمیم داشتم اگر خدا می‌خواست و یاری می‌کرد سه‌گانه‌ای در ژانر دفاع مقدس بسازم چرا که من عاشق ایران، وطنم هستم و احساس می‌کنم که این ادای دینی است که از عهده من به عنوان فیلمساز در این برهه از زمان برمی‌آید. برای قصه دومم تصمیم گرفته بودم که فیلمنامه‌ای به نام «پیشکشی» را بسازم اما متاسفانه هیچکس از قصه «پیشکشی» حمایت نکرد.
در پایان این برنامه زهرا منصوری خبرنگار سینمایی، مهمترین اخبار سینمایی هفته را مرور کرد.
برنامه سینماگرام روزهای جمعه از ساعت ۲۱ الی ۲۳ از رادیو نمایش به مدت دو ساعت پخش می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    239/956/417/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    15/992/917/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    8/882/882/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/663/664/000
  • ببعی قهرمان
    5/470/898/000
  • آغوش باز
    1/697/575/000
  • کارزار
    223/835/000
  • زودپز
    پیش‌فروش 150/365/000
  • لختگی
    80/180/000
  • نفرین آرتا
    14/180/000