جشنواره تئاتر مقاومت را با آسیب‌شناسی آغاز کردیم/ تمرکززدایی نیاز به یک زمان ۵ ساله دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۱
«محمد کاظم‌تبار» در گفتگو با صبا:

جشنواره تئاتر مقاومت را با آسیب‌شناسی آغاز کردیم/ تمرکززدایی نیاز به یک زمان ۵ ساله دارد

«محمد کاظم‌تبار» دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در خصوص رویکرد و اهداف جشنواره و اقدامات صورت گرفته در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت به گفت‌و‌گو پرداخت. او گفت: تمرکززدایی از پایتخت، حداقل نیاز به یک بازه‌ زمانی 5 ساله دارد و پس از این بازه به ثمر خواهد نشست.

«محمد کاظم‌تبار» دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا، در خصوص رویکرد موردنظر این دوره از جشنواره گفت: ما در دوره نوزدهم این جشنواره در تلاش بودیم و هستیم که با نگاهی آسیب‌شناسی و دقت به اتفاقات مثبت و ویژه‌ای بپردازیم که در ادوار قبل اتفاق افتاده است و یا این پتانسیل وجود داشته که اتفاق بیفتد؛ در گام نخست به سمت تمرکززدایی از پایتخت و توزیع عادلانه بسته‌های فرهنگی در سراسر کشور حرکت کردیم که در ابتدای این مسیر هستیم و این نگاه حداقل نیاز به یک بازه‌ زمانی ۵ ساله دارد و پس از این بازه به ثمر خواهد نشست.

وی در خصوص تغییرات صورت گرفته در این دوره از جشنواره افزود: در آغاز این راه برای بخش‌هایی که در زمان کوتاه‌تری می‌توان آن‌ها را اجرایی کرد، دست به تغییراتی زدیم. در راستای هدف‌مندی این موارد را راه‌اندازی کردیم که در ۴ بخش جشنواره یعنی «صحنه‌ای» ، «خیابانی (سردار آسمانی)» ، «سمینار علمی و پژوهشی» و «نمایشنامه نویسی» که ما رویکرد اجرای عموم را برای جشنواره در نظر گرفتیم در سراسر کشور تا آثار دفاع مقدس و مقاومت در سر تا سر کشور دیده شود و بسنده به یک یا دو اجرا با مخاطب اندک نشود و به این صورت که گروه‌ها در شهری محل سکونت‌شان است نمایش خود را به اجرا در می‌آورند و داور های ما به محل اجرا اعزام می‌شوند و در بخش «سردار آسمانی» نیز به لحاظ موضوعی مواردی را مطرح کردیم که به آن‌ها پایبند بودیم که ۵ اولویت موضوعی را طرح شد که شامل: «سردار آسمانی»، «مدافعان حرم» ، «محور مقاومت» ، «شهدای غزه و فلسطین» و «شهدای خدمت و شهدای امنیت» است و تمامی آثار پذیرفته شده در این بخش از موضوعات مذکور پیروی می‌کردند.

کاظم‌تبار در خصوص تغییر رویکرد بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره خاطرنشان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی در این دوره رویکردی متفاوت دارد و سعی کردیم نیازسنجی کنیم و به یکی از خلأهای دارای اهمیت یعنی موضوع «کودک و نوجوان» در بخش نمایشنامه‌نویسی توجه کنیم. بخش دیگری که به این بخش از جشنواره اضافه شد موضوع «پرتره و اقتباس» است که بیش از ۲۰۰ کتاب در راستای منبع قرار گرفتن برای نمایشنامه‌نویسان متقاضی در این بخش معرفی شد و در سایت جشنواره مقاومت این کتب را قرار دادیم جهت استفاده متقاضیان این بخش از جشنواره که بتوانند منبع مورد اقتباس خود را مطالعه و در نهایت انتخاب کنند.

وی در ادامه گزارشی از آثار ارسالی و منتخب در بخش صحنه‌ای و خیابانی (سردار آسمانی) ارائه کرد: در بخش صحنه‌ای ۴۲۶ نمایشنامه ارسال شد که از این تعداد ۷۳ اثر پذیرفته است و در بخش خیابانی «سردار آسمانی»، ۳۱۹ اثر به دبیرخانه رسید و از میان این تعداد ۵۶ طرح و ایده پذیرفته شد و نگاه کلی که پیش از بررسی و داوری در این ۲ بخش حاکم بود، اجرا نشدن آثار ارسالی به دبیرخانه بود.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در خصوص رویکرد مورد نظر در بررسی متون ارسالی توسط متقاضیان اظهار کرد: ما در خصوص متون ارسالی نگاهی صرفا به متون اورجینال نداشتیم و متونی که مطلوب بودند و سال‌ها پیش اجرا شدند نیز امکان ارسال و شرکت در جشنواره را خواهند داشت اما یک موضوعی را لحاظ کردیم که اگر در شهری متنی اجرا شده است دیگر آن متن از همان شهر قابل ارسال نیست و به این صورت فراوانی استان ها و آثار ارسالی را گسترده کردیم.

وی افزود: اورجینال بودن متون ارسالی به دبیرخانه دارای شرایطی است و ما در ابتدا باید شرایط را ایجاد کنیم و بعد در پی این اتفاق باشیم به همین دلیل بخش «نمایشنامه‌نویسی» را به جد دنبال کردیم و امیدواریم بتوانیم با متونی که تزریق و تولید می‌شود و خارج از این موضوع در راستای تربیت جریان تازه‌ی نمایشنامه‌نویسی دفاع مقدس و مقاومت را دست به تولید و در نهایت اجرای همین متون بزنیم.

کاظم‌تبار در بخش پایانی گفت‌و‌گو در خصوص اقدامات صورت گرفته از ابتدای انتصاب به سمت دبیری تاکنون تصریح کرد: در ابتدا هر آن‌چیزی که در فراخوان بیان کرده بودیم، چه در خصوص زمان‌بندی و چه در مورد اولویت‌های موضوعی پایبند بودیم و به زمان های اعلامی نیز مقرر بودیم و ما تاکنون ۸ سفر استانی برای تسهیل شرایط اجرای عموم هنرمندان حاضر در جشنواره جلساتی با مدیران فرهنگی استان‌ها داشتیم و مساعدت‌هایی در این زمینه صورت گرفت و در نهایت با هنرمندان استان‌ها دیدار کردیم و پس از اعلام آثار مورد پذیرش سر به تمرین گروه‌های حاضر در جشنواره زدیم تا از شرایط و مشکلات و نقصان‌های موجود با خبر شویم که تا حد ممکن این مشکلات را مرتفع سازیم تا با شرایط مطلوبی تمامی آثار در تمامی بخش‌هایی اجرایی حاضر شوند.

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم تبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.

علاقه‌مندان برای دریافت تازه ترین اخبار این رویداد می توانند به سامانه اینترنتی جشنواره به آدرس www.moghavemattheater.ir مراجعه کنند.

علی حیدری 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰