از سینمای مستند تا «نفرین آرتا» / وزارت میراث، بدقولی کرد/ برای سینمادار، رویکرد فرهنگی فیلم اهمیتی ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۸
مجید کریمی در گفت‌وگو با صبا:

از سینمای مستند تا «نفرین آرتا» / وزارت میراث، بدقولی کرد/ برای سینمادار، رویکرد فرهنگی فیلم اهمیتی ندارد

مجید کریمی کارگردان فیلم سینمایی «نفرین آرتا» گفت: همکاری نکردن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مشارکت مالی فیلم، چالش اصلی من در ساخت «نفرین آرتا» بود چون در نامه‌نگاری‌های اولیه قول همکاری داده شد، ولی این همکاری مالی، هیچ وقت به سرانجام نرسید. البته از آنجا که لوکیشن‌های ما زیر نظر این وزارتخانه بود، در زمینه فیلمبرداری در مکان‌های تاریخی با ما همکاری کردند!

مجید کریمی کارگردان فیلم سینمایی «نفرین آرتا» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره چگونگی شکل گیری ایده داستان این فیلم گفت: من سال‌هاست فیلم مستند می‌سازم و در سال ۸۶ مستندی در منطقه هیمنه ساختم و بعد از آن سه کار دیگر تاریخی ساختم، تا اینکه در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موضوع تخریب تپه‌ها در جیرفت برای گنج‌یابی و خروج ۲۵ هزار شی باستانی از کشور توجه مرا جلب کرد.

او ادامه داد: در پی این موضوع، به منطقه جیرفت رفتم و از این موضوع یک مستند سه قسمتی ساختم که قسمت اول آن به نام «دفینه» بعد از پخش خیلی مورد استقبال قرار گرفت و چون برای این مستند تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام شده بود، می‌دانستم که تمدنی در این منطقه وجود دارد که از تمدن بین‌النهرین هم قدیمی‌تر است. این موضوع در ذهن من وجود داشت تا اینکه «جلال چاوشیان» ساخت یک فیلم سینمایی عاشقانه را به من پیشنهاد داد و بعد از خواندن فیلمنامه، به ایشان گفتم من موضوع خوبی درباره تمدن جیرفت ایران سراغ دارم که می‌توان به شکل فیلم داستانی این تمدن ارزشمند ایرانی را به همه معرفی کنیم. آقای چاوشیان گفت که این موضوع گیشه نخواهد داشت و موضوع قبلی گیشه دارد و فروش خواهد داشت. مدتی در این باره با هم گفتگو کردیم و با بیان این نکته که وزارت میراث فرهنگی کمک خواهد کرد، ایشان موافقت کرد و من طرحی که در ذهن داشتم، برای نگارش به نویسنده دادم و به پیشنهاد آقای چاوشیان فیلمنامه اولیه توسط علی شاه‌حاتمی بازنویسی شد و مرحله تولید «نفرین آرتا» آغاز شد.

کریمی با بیان اینکه لوکیشن‌های فیلم «نفرین آرتا» از بین مکان‌های باستانی انتخاب شده است، تاکید کرد: بسیاری از لوکیشن‌ها، مکان‌های باستانی است، چون ساخت مستندهای تاریخی باعث شده تا من بسیاری از لوکیشن‌های تاریخی را که دیگران اطلاعی از آن ندارند،بشناسم. بخشی از لوکیشن‌ها از مکان‌های تاریخی جیرفت و بخشی مربوط به شهرهای دیگر است. یکی از ویژگی‌های این فیلم سینمایی لوکیشن‌های بکر و ناب تاریخی و باستانی ایران است که امکان گردشگری هم در آنها وجود دارد، ولی هنوز ناشناخته‌اند.

از تمام بازیگران فیلم راضی هستم/ برای سینمادار، رویکرد فرهنگی فیلم اهمیتی ندارد

به گزارش صبا، حمیدرضا عطایی، رامین راستاد، شیرین بینا، رضا ایرانمنش، شلر کی، بابک نوری، ابتسام بغلانی، محمدرضا اکبری، سعید بیات، امیرارسلان کریمی، یسنا اصلانی و بازیگران خارجی مهدی شیخ عیسی و اولگا کلویوا در این فیلم نقش آفرینی داشته‌اند.

مجید کریمی درباره انتخاب بازیگران فیلم «نفرین آرتا» به صبا گفت: من به شخصه از تمام بازیگران فیلم راضی هستم چرا که آنها قصه را به خوبی جلو بردند.

او ادامه داد: البته این را بگویم که من قبلا اعتقادی به استفاده از بازیگران چهره نداشتم و گمان می‌کردم داستان و ساخت خوب فیلم، برای پخش و اکران کافی است ولی حالا نظرم تغییر کرده و فهمیدم در اکران موفق یک فیلم، نه سازمان سینمایی و نه هیچ جای دیگری اثرگذار نیست. یک سینمادار به‌راحتی یک فیلم را اکران نمی‌کند و به فیلم سانس نمی‌دهد چون می‌خواهد فیلم کمدی پخش کند و فروش فیلم کمدی را بیشتر از فیلم فرهنگی می‌داند. به همین دلیل اگر بازیگر معروف و چهره در فیلم وجود نداشته باشد، فیلم محکوم به شکست است. به عبارتی دیگر، سینمادارها اصلا محتوا برایشان مهم نیست و فقط بازیگران چهره برایشان اهمیت دارد و همین باعث می‌شود فیلمساز بسیاری از امکانات در دیده شدن اثرش را از دست بدهد.

وزارت میراث فقط هماهنگ کرد تا از مکان‌های باستانی استفاده کنیم! / قول اولیه وزارتخانه به سرانجام نرسید

به گزارش صبا، موضوع این فیلم درباره قدیمی‌ترین تمدن بشری در ایران و جهان، یعنی تمدن آرتا (تمدن جیرفت) است که با داستانی سفری به دل تاریخ ایران باستان، به معرفی و رمزگشایی رازهای این تمدن کهن پرداخته است. تمدن آرِتا، از تمدن سومر در بین النهرین نیز قدیمی‌تر است و بزودی توسط پروفسور یوسف مجید زاده با پیگیری های چندین ساله اش، تغییر بزرگی در کتاب های تاریخ هنر ایجاد شده و کهن ترین تمدن بشری، تمدن آرتا قلمداد خواهد شد.
فیلم در لوکیشن‌هایی چون موزه ملی تهران، کرمان و جیرفت، شهرزیرزمینی رباط آغاج در خمین، غار چانخجیر در دلیجان و… فیلمبرداری شده است.

مجید کریمی درباره چالش اصلی ساخت این فیلم گفت: همکاری نکردن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مشارکت مالی فیلم، چالش اصلی من در ساخت «نفرین آرتا» بود چون در نامه‌نگاری‌های اولیه قول همکاری داده شد، ولی این همکاری مالی، هیچ وقت به سرانجام نرسید. البته از آنجا که لوکیشن‌های ما زیر نظر این وزارتخانه بود، در زمینه فیلمبرداری در مکان‌های تاریخی با ما همکاری کردند!

مجید کریمی درباره همکاری با سیدجلال چاوشیان در «نفرین آرتا» بیان کرد: آقای چاوشیان یک تهیه‌کننده سالم و درست و نازنین است. البته طبق قرار اولیه ایشان اخذ پروانه ساخت و نمایش را برعهده داشتند و مابقی کارها را خودم انجام دادم و هزینه ساخت فیلم را نیز خودم پرداختم، چون در ابتدا برای ساخت فیلم بودجه‌ای کنار گذاشته بودم و مابقی قرار بود که از طریق وزارت میراث تامین شود که چون این کار انجام نشد، ناچار شدم آپارتمانی را که داشتم، برای تامین هزینه‌های تولید این فیلم بفروشم!

شصت- هفتاد درصد از بازی‌ام راضی هستم!

کارگردان فیلم سینمایی «نفرین آرتا» درباره بازی خود در این فیلم خاطرنشان کرد: یکی از تخصص‌های من تدریس بازیگری در دانشگاه هنر و دانشگاه‌های علمی کاربردی است و سه کتاب نیز در زمینه بازیگری دارم ولی در این فیلم برای نقش معاون رئیس پلیس، فرد دیگری را در نظر داشتم که خیلی که برای این نقش مناسب بود ولی چون رقم پیشنهادی او بسیار بالا بود و در آن زمان هیچ کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم، این نقش را در چند سکانس خودم بازی کردم و شصت- هفتاد درصد از بازی‌ام راضی هستم!

وی در پاسخ به این که در یک ماه اخیر از اکران عمومی رضایت دارید؟ گفت: راستش «نفرین آرتا» تنها دو، سه شب اکران شد که از اکران مردمی در شب دوم بسیار راضی بودم و مردم بسیار استقبال کردند و سالن پر بود و بازخوردهای مردمی نیز بسیار خوب بود و مخاطبین از فیلم بسیار راضی بودند، اما در کل یا سینماها تعطیل بود یا سانسی برای اکران نداشتیم!

مردم از فیلم فرهنگی استقبال می‌کنند

کریمی در پاسخ به اینکه در مقام کارگردان چقدر از این فیلم رضایت دارید؟ تصریح کرد: در کل من از خروجی کار راضی هستم، ولی اگر بودجه بیشتری داشتم فیلم خیلی بهتر ساخته می‌شد، چون بودجه کافی خصوصا روی کیفیت چنین فیلمی بسیار تاثیرگذار است.
مجید کریمی درباره ادامه فعالیت‌هایش در سینما و کار با مضامینی درباره تاریخ و تمدن ایران به صبا گفت: فیلمسازانی که درباره چنین موضوعاتی فیلم می‌سازند از همان ابتدا می‌دانند که ممکن است گیشه فیلم آنها به اندازه فیلم‌های کمدی و عاشقانه نباشد و آگاهانه وارد این ژانر می‌شوند. حتی اگر این فیلم در گیشه موفق نباشد، در آینده همچنان درباره تاریخ و تمدن باستانی ایران با فضای ماجراجویانه فیلم خواهم ساخت.
او در پایان تاکید کرد: اگر فیلم‌ها به درستی اکران شوند، می‌بینیم که مردم از فیلم‌هایی فرهنگی هم حمایت می‌کنند. این فیلم‌ها به اندازه فیلم‌های کمدی، می‌توانند سرگرم‌کننده و جذاب باشند و دانش مخاطب را هم بالا ببرند.

به گزارش صبا،عوامل سازنده فیلم عبارتند از: تهیه کننده: سید جلال چاوشیان، کارگردان: مجید کریمی، مشاور کارگردان: علی شاه حاتمی، نویسندگان: آباریس تنطیفی، مجید کریمی، با همکاری: سید محمدمهدی موسوی، بازنویسی فیلمنامه: علی شاه حاتمی، مجری طرح: مجید کریمی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حسن نانکلی اهورا، دستیار دوم کارگردان: سعید بیات، دستیار سوم کارگردان: امیر ارسلان کریمی، منشی صحنه: فروغ لسانی، مدیر فیلمبرداری: هوشنگ غفوری، فیلمبردار: سجاد سبحانی، دستیاران فیلمبردار: بهنام سبحانی، روشن دشتی، پدرام بارانی، کیان مرادی، تدوین: یعقوب غفاری، دستیار تدوین: شیرین مجتوی، مدیر صدابرداری: علی نوری، دستیار، صدا: محمود طلایی، صداگذار: علی نوری، آهنگساز: سعید شبانی نژاد، طراح صحنه: محسن نوروزی، دستیاران صحنه: محسن ساجدی فر، محمد حسن کیال ها، علی کریمی، طراح لباس: فرزانه رحمانیان، دستیاران لباس: مرضیه بنی علی، فاطمه شکری، طراح چهره پردازی: داریوش صالحیان، دستیاران چهره پردازی: اکبر امیری، ثریا نوروزی، بابک رضایی، جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، جلوه های ویژه بصری: سعید ملاتی، ساخت انیمیشن: سعید ملاتی، طراح پوستر و سردرها: محمود انشایی، نریتور تیزرها : مجید عسگری، نریتور انیمیشن: مهدی افشاریان، طراح تیتراژ پایانی: عبد عسگری، ساخت آنونس: عبد عسگری، تصاویر هلی شات: مهرداد فغانی، عکاس: حسن مهرآذر، مدیر تولید: بهرام نوذری، مدیر تدارکات: اصغر جبارپور، تدارکات: علی نکومرام، یاسین نبوی، حمید نصرآبادی، حمل و نقل: بهمن کریمی، مشاور انتظامی: سرهنگ اصغرزاده، پخش: گویا فیلم.

در خلاصه داستان فیلم آمده: یک باستان شناس موفق به کشف راز تمدنی باستانی  به نام  آرِتا  در ایران می شود. تمدنی مفقوده با خطی که از رازی بزرگ پرده بر می دارد؛ رازی که زندگی او را تغییر داده و دستخوش تلاطمی  بزرگ می‌کند، اما ….

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰