به گزارش صبا، درهای موزه هنرهای معاصر تهران روز یکشنبه ۱۵ مهرماه با افتتاح دو نمایشگاه، همراه با آثاری از گنجینه این موزه باز شد.
اولین نمایشگاه که عنوان «چشم در چشم» را به خود اختصاص داده، با گذری بر سیر تحولات هنری و مفهومی پرتره در هنر آغاز شده است؛ نمایشگاه دیگر موزه با عنوان «همسفر با آفتاب» نیز مروری بر آثار فرخ شایسته است.
افتتاحیه موزه هنرهای معاصر از دقایق ابتدایی با حضور مخاطبانی همراه شد که پیش از شروع افتتاحیه از آثار گالری شماره یک، واقع در ورودی موزه دیدن کردند.
گالری شماره یک تا پنج موزه هنرهای معاصر به آثار نمایشگاه «چشم در چشم»، گالری شماره هفت تا ۹ به آثار فرخ شایسته و گالری شماره شش نیز به بازنمایش آثار ایران در بینال ونیز اختصاص یافته است.
مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اینکه موزه هنرهای معاصر تهران مهمترین موزه هنری غرب آسیاست، گفت: آیین افتتاح قرار بود هفته گذشته برگزار شود اما اتفاقات ناگوار شهادت فرماندهان جبهه مقاومت سبب شد که با غم و اندوه این اتفاق را به تاخیر بیندازیم. امروز خدا را شکر میکنیم که در شرایطی این نمایشگاه را برگزار میکنیم که صداقت ما در عملیات وعده صادق ۲ نشان داده شد.
او گفت: در هفته فرهنگی تهران این اتفاق مبارک در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار خواهد کرد.
خراسانیزاده گفت: این نمایشگاه به گواهی واحد پژوهش موزه یکی از غنیترین نمایشگاهها از حیث ارایه آثار تراز اول است. این نمایشگاه با رویکرد روانشناسی اجتماعی آماده شده و آثاری از پیکاسو، سالوادور دالی، فرانسیس بیکن و … در آن قابل بازدید است.
او با اشاره به نمایشگاه دوم موزه نیز گفت: آثاری متعلق به فرخ شایسته در نمایشگاه دوم به نمایش درآمده است. ایشان سالها در ایران و دیگر کشورها به خلق اثر پرداختند؛ نمایشگاه ایشان نیز با عنوان «همسفر با آفتاب» به نمایش گذاشته خواهد شد.
در ادامه جمال عرب زاده، کیوریتور نمایشگاه «چشم در چشم» سخنرانی کرد و گفت: نزدیک به ۱۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی و غربی در نمایشگاه «چشم در چشم» روی دیوار رفته که بعضی از بهترین آثار گنجینه هستند.
او ادامه داد: اجرای نمایشگاه مفهومی در یک مجموعه معین معمولا کار سختی است و خوش شانس بودیم که توانستیم در گسترده بالا و موضوع مشخص به این مجموعه دسترسی داشته باشیم. بر همین اساس میتوان گفت که این نمایشگاه تا حدی رویکرد پژوهشی و آموزشی داشته است.
عربزاده گفت: موزه هنرهای معاصر مکان با اعتبار و آبرویی است که از چهرههای پنهان نشأت میگیرد که از تمامی این عزیزان تشکر میکنم.
در ادامه این مراسم فرخ شایسته، هنرمندی که آثارش در نمایشگاه دوم به نمایش درآمده نیز سخنرانی کرد.
او اظهار کرد: سخنرانان قبلی حق مطلب را ادا کردند. بنابراین در سخنانی کوتاه من از تمام دستاندرکاران سپاسگزاری میکنم؛ چه آنانی که چند سال به دنبال برگزاری این نمایشگاه بودند و چه دوستانی که در مدت گذشته برای برگزاری این نمایشگاه همکاری کردند.
او به شوخی گفت: خواهش میکنم سری به گالری هفت تا ۹ نیز بزنید؛ چرا که آثار نمایشگاه «چشم در چشم» نیز بسیار پُربار است.
در ادامه رضا دبیرینژاد، نمایشگاهگردان نمایشگاه «همسفر آفتاب» نیز گفت: موزهدارها اغلب میخواهند همهچیز را موزهای و هویتمند کنند. موزههای هنری معاصر امر معاصر را تاریخی میکنند و هنرمندان زنده به میراث هنری تبدیل میشوند.
او دربارهی نمایشگاهگردانی آثار فرخ شایسته گفت: آقای شایسته از این نظر جذاب بودند که با وجود زندگی در خارج از ایران خاطرات کودکی خود را در ذهن دارند و همچنان در ذهن ایرانی هستند. ایشان نزد پدرشان که شاگرد کمالالملک بودند هنر آموخته و در شرق و غرب عالم جستجو کرده و همچنان ایرانی ماندهاند. امیدواریم این نمایشگاه همسفر بودن با ایشان را نمایش دهد.
کیوریتور نمایشگاهِ جدید موزه هنرهای معاصر تهران، آثار ژانرِ پرتره گنجینه این موزه را نمایشگاهگردانی کرده است؛ او که از به همین سبب پژوهشی بر پرترههای مدرن و معاصر انجام داده معتقد است، آثار پرترهای که امروزه با هوش مصنوعی طراحی میشود، احتمالا در آینده در دستهبندی آثارِ هنری قرار خواهد گرفت.
او با اشاره به تعددِ آثار مدرن و معاصرِ موجود در موزه گفت: نگهداری آثار مدرن و معاصر در این موزه، امکان انتخابِ آثاری با این تِم، از میان تمام گرایشها را میداد.
به گفته وی این نمایشگاه با استفاده از ظرفیتِ ژانر پرتره و استفاده از امکانات گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شکل گرفته است.
عربزاده با اشاره به اهمیت بررسی ژانر پرتره از منظر تحولات تاریخی ادامه داد: پرتره فارغ از تکنیک، یک ژانر تصویری است، پس زمانی که از پرتره سخن میگوییم درباره یک ژانر تصویری حرف میزنیم. در باور عامه، عکاسی در هنرِ مدرن و معاصر، به صورت گستردهای جایگزین نقاشی و به طور مشخص، پرترهنگاری شد؛ با این وجود نقاشی نیز سعی کرد که از طریق دیگر، پرترهنگاری را گسترش دهد؛ بر همین اساس میتوان پرترههای دوره مدرن و معاصر را از ابعاد دیگری بنگریم. نگاه به اثر از زاویه ارتباطِ درونیات و وضعیت روانی هنرمند با پرتره نگاری، حاصل پیچیدگی ارتباط پیچیده پرتره و خالق آن است. گفتنیست که ارتباط پرتره و وضعیت روحی و روانی بسیار مورد توجه هنرمندان دوره مدرن و معاصر بوده است.
این کیوریتور به دسته بندی آثار پرتره در نمایشگاه «چشم در چشم» نیز اشاره کرد و گفت: آثارِ نمایشگاه بر اساس تکنیک دسته بندی نشدند؛ همین امر سبب شده که که به عنوان مثال اثر اندی وارهول در کنار اثر پیکاسو چیدمان شود، یا مثلا اثر سورئال خوان میرو در کنار اثر کوبیسم پیکاسو و اثری از بهمن محصص را در یک ردیف ببینیم، چرا که آثار این هنرمندان ذیل پرترههای مدرن دسته بندی شدند.
کیوریتور نمایشگاه «چشم در چشم» با بیان اینکه امروزه مدیومِ دیجیتال نقش مهمی در ژانر پرتره ایفا میکند اظهار کرد: به نظر میرسد که امروزه پرترهها پیوند محکمی با هویتِ ما برقرار کردهاند. حالا پرترهها در فضای مجازی از نقشی اساسی برخوردارند و به سبب رابطه انسان و فضای مجازی، ارتباط تنگاتنگی با انسان امروز دارد.
او ادامه داد: باید دید که این پرترهها که پیوندی عمیق با هویت انسان امروز دارند، در گذر زمان و تحت تاثیر هوش مصنوعی چه نقشی را ایفا خواهند کرد. امروزه آثار دیپ فیک را فضای مجازی میبینیم که از پرترههای معروف جعل میشوند.
عربزاده در پاسخ به اینکه آثار خلق شده با هوش مصنوعی در آینده در دسته آثار هنری قرار خواهند گرفت یا خیر گفت: احتمال آن وجود دارد. اثر هنری ارتباطی با تکنیک خلق آن ندارد. هنرمند در هر فضای تازه میتواند به دنبال فضایی برای خلق اثر و بیان تازه باشد.
او در پایان ضمن تشکر از همکاری عوامل برگزار کننده در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: امیدوارم از این مجموعه که با دقت زیادی به نمایش گذاشته شده، استفاده شود و همچنین نمایش این آثار طولانی مدت باشد تا همه علاقهمندان به آن دسترسی داشته باشند؛ شاید برگزاری دوباره و برپایی چنین نمایشگاهی به صورت خوشبینانه یک دهه دیگر صورت گیرد، بر همین اساس امیدوارم طی بازه زمانی مناسبی در معرض دید عموم قرار گیرد
کیوریتور نمایشگاهِ جدید موزه هنرهای معاصر تهران، آثار ژانرِ پرتره گنجینه این موزه را نمایشگاهگردانی کرده است؛ او که از به همین سبب پژوهشی بر پرترههای مدرن و معاصر انجام داده معتقد است، آثار پرترهای که امروزه با هوش مصنوعی طراحی میشود، احتمالا در آینده در دستهبندی آثارِ هنری قرار خواهد گرفت.
جمال عربزاده ـ نمایشگاهگردانِ نمایشگاهِ چشم در چشم در خصوص انتخابِ تمِ پرتره برای این نمایشگاه گفت: پرتره اولین ژانری است که در تمامی دورهها انجام شده؛ ژانری است که امروزه هم اهمیت و اعتبار خود را تا حد قابل توجهی حفظ و از سوی دیگر نیز در دوران مدرن تحولات خاصی را تجربه کرده است.
او با اشاره به تعددِ آثار مدرن و معاصرِ موجود در موزه گفت: نگهداری آثار مدرن و معاصر در این موزه، امکان انتخابِ آثاری با این تِم، از میان تمام گرایشها را میداد.
به گفته وی این نمایشگاه با استفاده از ظرفیتِ ژانر پرتره و استفاده از امکانات گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شکل گرفته است.
عربزاده با اشاره به اهمیت بررسی ژانر پرتره از منظر تحولات تاریخی ادامه داد: پرتره فارغ از تکنیک، یک ژانر تصویری است، پس زمانی که از پرتره سخن میگوییم درباره یک ژانر تصویری حرف میزنیم. در باور عامه، عکاسی در هنرِ مدرن و معاصر، به صورت گستردهای جایگزین نقاشی و به طور مشخص، پرترهنگاری شد؛ با این وجود نقاشی نیز سعی کرد که از طریق دیگر، پرترهنگاری را گسترش دهد؛ بر همین اساس میتوان پرترههای دوره مدرن و معاصر را از ابعاد دیگری بنگریم. نگاه به اثر از زاویه ارتباطِ درونیات و وضعیت روانی هنرمند با پرتره نگاری، حاصل پیچیدگی ارتباط پیچیده پرتره و خالق آن است. گفتنیست که ارتباط پرتره و وضعیت روحی و روانی بسیار مورد توجه هنرمندان دوره مدرن و معاصر بوده است.
این کیوریتور به دسته بندی آثار پرتره در نمایشگاه «چشم در چشم» نیز اشاره کرد و گفت: آثارِ نمایشگاه بر اساس تکنیک دسته بندی نشدند؛ همین امر سبب شده که که به عنوان مثال اثر اندی وارهول در کنار اثر پیکاسو چیدمان شود، یا مثلا اثر سورئال خوان میرو در کنار اثر کوبیسم پیکاسو و اثری از بهمن محصص را در یک ردیف ببینیم، چرا که آثار این هنرمندان ذیل پرترههای مدرن دسته بندی شدند.
کیوریتور نمایشگاه «چشم در چشم» با بیان اینکه امروزه مدیومِ دیجیتال نقش مهمی در ژانر پرتره ایفا میکند اظهار کرد: به نظر میرسد که امروزه پرترهها پیوند محکمی با هویتِ ما برقرار کردهاند. حالا پرترهها در فضای مجازی از نقشی اساسی برخوردارند و به سبب رابطه انسان و فضای مجازی، ارتباط تنگاتنگی با انسان امروز دارد.
او ادامه داد: باید دید که این پرترهها که پیوندی عمیق با هویت انسان امروز دارند، در گذر زمان و تحت تاثیر هوش مصنوعی چه نقشی را ایفا خواهند کرد. امروزه آثار دیپ فیک را فضای مجازی میبینیم که از پرترههای معروف جعل میشوند.
عربزاده در پاسخ به اینکه آثار خلق شده با هوش مصنوعی در آینده در دسته آثار هنری قرار خواهند گرفت یا خیر گفت: احتمال آن وجود دارد. اثر هنری ارتباطی با تکنیک خلق آن ندارد. هنرمند در هر فضای تازه میتواند به دنبال فضایی برای خلق اثر و بیان تازه باشد.
او در پایان ضمن تشکر از همکاری عوامل برگزار کننده در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: امیدوارم از این مجموعه که با دقت زیادی به نمایش گذاشته شده، استفاده شود و همچنین نمایش این آثار طولانی مدت باشد تا همه علاقهمندان به آن دسترسی داشته باشند؛ شاید برگزاری دوباره و برپایی چنین نمایشگاهی به صورت خوشبینانه یک دهه دیگر صورت گیرد، بر همین اساس امیدوارم طی بازه زمانی مناسبی در معرض دید عموم قرار گیرد.
نشر اول: ایسنا
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است