اهمیت «تخیل» در نویسندگی و بازیگری / «در پانتومیم زبان حذف می‌شود و بدن حرف می‌زند» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۶
اصفهان36 با صبا

اهمیت «تخیل» در نویسندگی و بازیگری / «در پانتومیم زبان حذف می‌شود و بدن حرف می‌زند»

عصر امروز_سه‌شنبه هفدهم مهر_ دومین کارگاه انتقال تجربه علیرضا خمسه در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با موضوع «پانتومیم» در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش صبا، علیرضا خمسه بازیگر و داور این دوره جشنواره، عصر امروز_سه‌شنبه هفدهم مهر_ در کارگاه «پانتومیم» که با حضور نوجوانان در کتابخانه مرکزی برگزار شد، گفت: بازیگری فقط یک بخشی از هنر بزرگی به نام تئاتر و سینما است.

وی افزود: همه ما در ابتدا و در اولین گام به سمت بازیگری می‌رویم اما زمانی که با سایر شاخه‌های بازیگری آشنا شوید، بهتر می‌توانید انتخاب کنید و مطمئنم همه کسانی که اینجا هستند علاقه‌مند به سینما هستند اگر نه اینجا نبودید.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: بعضی از افراد علاقه دارند شما را سرگرم کنند و چیزهای خنده دار می‌گویند و… در همین راستا است که این افراد به سمت کمدی، تئاتر و سینما کشیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاه فکر می‌کنیم بچه‌ای «شیطون» است اما نمی‌دانیم که پشت این شیطنت یک نیازی وجود دارد، افزود: وقتی از نوجوانی خانواده به ما توجه می‌کند و ما نیز به خودمان توجه می‌کنیم می‌توانیم راه آینده خود را انتخاب کنیم.

خمسه با اشاره به اینکه ما به این همه بازیگر نیاز نداریم، گفت: یکی از کارهایی که بچه‌های علاقمند به تئاتر و سینما باید انجام دهند خواندن کتاب مخصوصاً رمان‌ها و قصه‌های اجتماعی است چراکه در قصه‌های اجتماعی با مشکلات و مسائل مردم آشنا می‌شوید.

وی با بیان اینکه ببینید به چه چیزی بیشتر گرایش دارید، اظهار کرد: زمانی که به همه ابعاد تئاتر و سینما نگاه و فکر می‌کنید در سن شما شاید آینده راه دیگری داشته باشد.

داور بخش ملی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما در نمایشنامه‌نویسی جهان آدم‌هایی را داریم که معمار و پزشک بودند اما نمایشنامه نویس و فیلمسازشدند؛ بنابراین وقتی حرف از سینما و بازیگری می‌شود نباید فکر کنیم فرد در آینده بازیگر می‌شود، نه! بلکه آنچه را که دوست دارید دوست داشته باشید و به عقل و عشق توجه داشته کنید.

وی تصریح کرد: اشخاصی وجود دارند که آدم‌های پولسازی هستند و فکر اقتصادی پ فکر بیزینس دارند؛ آنهایی که اینگونه فکر می‌کنند در آینده تهیه کننده یا سرمایه‌گذار فیلم می‌شوند و این فرآیند خوبی است چراکه هنرمند حتماً نباید فقیر باشد بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و فیلم بسازد.

خمسه با اشاره به درس‌های حوزه بازیگری افزود: یکی از مهم‌ترین درس‌های بازیگری نرمش و حرکت بدنی است چراکه هر شغلی یک ابزاری دارد و ابزار بازیگری نیز بدن است و هیچ ابزار دیگر جز بدن ندارد و باید این ابزار را هر روز روغن‌کاری کرد و نباید کار اصلی خود را فراموش کنم؛ همچنین ابزار بعدی صدا و بیان است بنابراین باید کاری کنید که صدا از زیرترین قابلیت بم شدن داشته باشد.

وی گفت: پانتومیم یکی از شاخه‌های حوزه بازیگر و هنر گفت‌وگوی بدون کلام است که دو یا چند نفر بدون اینکه کلمه‌ای را مورد استفاده قرار بدهند، با استفاده از حس و حرکت حرف می‌زنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه بازیگری بدون کلام سخت‌ترین کار سینما است، اظهار کرد: زبان بدن گویاتر از زبان حرف زدن است و باید توجه داشت که بدن انسان دروغ نمی‌گوید اما زبان انسان دروغ می‌گوید و برای همین است که زبان بدن در ارتباطات مهم است؛ آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؟!

وی ادامه داد: در پانتومیم زبان حذف می‌شود و بدن حرف می‌زند و اینجاست که بدن باید برای ابراز احساسات مختلف آماده باشد.

خمسه تصریح کرد: در نویسندگی و بازیگری «تخیل» امری مهم است و از ارکان مهم محسوب می‌شود و اگر وجود نداشته باشد نویسنده هیچ چیزی برای ارائه ندارد.

وی با بیان اینکه تخیل می‌تواند طراح و هنرساز باشد یا بیمارگونه، افزود: اگر از کودکی که ذهن‌تان برای خیال‌پردازی و فانتزی‌سازی آمادگی دارد، اطرافیان‌تان به این استعدادها توجه نداشته باشند اتفاقات و رشد درستی پیش نخواهد آمد.

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: درس بعدی، موضوع حواس پنجگانه در بازیگری و استفاده حداکثری بازیگر از حواس پنجگانه است.

وی اظهار کرد: هر حواسی یک حافظه دارد و هر بازیگری از پنج حواس پنجگانه فقط استفاده نمی‌کند بلکه به حافظه می‌سپارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰