«حنابندون» چگونه شکل گرفت؟ / «مشکلات فیلم کوتاه در خود آثار نیست» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰
تهران41 با صبا

«حنابندون» چگونه شکل گرفت؟ / «مشکلات فیلم کوتاه در خود آثار نیست»

کارگردان فیلم کوتاه «حنابندون» حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: آسیب‌های مختلف هر روز در فضای مجازی درحال مشاهده است و فیلم کوتاه «حنابندون» نیز با تماشای یک فیلم تاثیرگذار از همین موضوعات شکل گرفت؛ کودکانی که در یک جنگ نابرابر در حداقل‌ترین حالت ممکن نام خود را کف پاهایشان می‌نویسند تا جنازه‌هایشان هویت داشته باشد.

عرفانه کریمی، کارگردان فیلم کوتاه «حنابندون» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا با اشاره براینکه این روزها کمتر به موضوع دفاع مقدس در در دنیای فیلم کوتاه پرداخته می‌شود؛ گفت: فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیل این اتفاق چالش بسیار بزرگی است که در این ژانر وجود دارد، تصورات بسیار زیادی وجود دارد که حتی برخی براین باورند فیلم در این فضا نیاز به هزینه‌های بسیاری دارد و… البته این امر تا حدودی نیز صحیح است چراکه بازسازی دوران جنگی که بیش از ۳۰ سال است از آن عبور کرده‌ایم، کار سخت و دشواری است و بدون شک طراحی صحنه آن نیازمند هزینه است؛ علاوه براین متاسفانه بسیاری از دوستان به فیلم کوتاه با چشم تجربه کردن و مشق کردن برای فیلم کوتاه نگاه خواهند کرد و این برایشان دلیلی است تا کمتر به سراغ این موضوع بیایند.

او بیان کرد: در این امر موضوعاتی چون کپی‌برداری از افراد شاخص این حوزه نیز بسیار حائز اهمیت است، کارگردانان بزرگ سینمای ایران در حال حاضر بیشتر اجتماعی کار می‌کنند، بنابراین طبیعی است که عده‌ای از دوستان به پیروی از آنها به موضوعات اجتماعی بپردازند و در این زمینه حتی سعی خواهند کرد تا بودجه را بنابر دلایل مختلف (از جمله تک لوکیشن کردن و کم کردن از تعداد بازیگران و…) به شدت کاهش دهند.

کریمی ادامه داد: براین باورم باتوجه به موارد فوق طبیعی است اگر تعداد فیلم‌های کوتاه در چند سال اخیر با موضوع دفاع مقدس به شدت کاهش پیدا کند.
این هنرمند سینما با تاکید بر اینکه تازه‌ترین اثر خود را در ژانر دفاع مقدس تولید کرده، خاطرنشان کرد: همواره جنگ برای من دغدغه بوده است؛ از گذشته تا امروز خانواده من درگیر بوده‌اند و این اتفاق همیشه دلیل شده تا رصد بیشتری بر جنگ‌های روز دنیا داشته باشم. در حال حاضر بیشتر کودکان درگیر آسیب‌هایی هستند که به صورت مداوم به آنها وارد می‌شود و نسل آینده کشورمان با همین آسیب‌ها رشد خواهند کرد و این امر از نظر من بسیار مهم و حائز اهمیت است. همه این آسیب‌ها هر روز در فضای مجازی درحال مشاهده است و حتی فیلم کوتاه «حنابندون» نیز با تماشای یک فیلم تاثیرگذار از همین موضوعات شکل گرفت، کودکانی که در یک جنگ نابرابر در حداقل‌ترین حالت ممکن نام خود را کف پاهایشان می‌نویسند تا جنازه‌هایشان هویت داشته باشد.

او افزود: اساساً جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یک رویداد اسکار کوالیفای، هر ساله یک فیلم آن مستقیماً وارد رقابت اسکار خواهد شد و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های دنیاست اما این امر بسیار ناراحت کننده است که در ایران بسیاری از افراد اطلاعی از این موضوع ندارند و بسیاری حتی نمی‌دانند این جشنواره مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه کشور است. قطعاً سینمای کوتاه کشور ما با همه این شرایط و کم‌لطفی‌ها میتواند با سایر کشورهای جهان رقابت کند چرا که حتی داورهای این جشنواره نیز اکثرا خارجی هستند و در چند سال گذشته چندین فیلم کوتاه را به بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان یعنی اسکار ارسال کرده‌اند.

این کارگردان سینما ابراز داشت: بدون شگ اگر بخواهیم در کوتاه‌ترین زمان حرف و مفهوم خود را به مخاطبین برسانیم کار سخت و دشواری است؛ همچنین باتوجه به برآیندی که از همکاران خود به عنوان فیلم سازان فیلم‌ کوتاه داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که اکثر فیلم‌های سینمایی نیز در همان کانسپت فیلم کوتاه است و به نوعی اتفاقاتی به آن اضافه شده تا بر زمان فیلم اضافه شود، بنابراین در فیلم کوتاه امکان انتقال معنا و مفهوم بسیار است.

او ادامه داد: براین باورم که مشکلات فیلم کوتاه در خود فیلم نیست، بدین معنا که بسیاری از فیلمسازان سینمای کوتاه که تعدادشان کم نیست، تنها برای مشق کردن و نشان دادن تکنیک‌های خود تنها فیلم می‌سازند چراکه می‌خواهد آنها را به تهیه‌کنندگانی نشان دهند و مجوز فیلم سینمایی خود را دریافت نمایند. عده‌ای نیز براین باورند که سینمایی کوتاه یک سینمای کاملاً آرت و هنری است و به همین دلیل می‌بایست جدی گرفته شود. از نگاه من مشکل بزرگ‌تر این است که بسیاری از مردم جامعه اطلاعی از سینمای کوتاه ندارند و به تازگی برخی سینماها اکران فیلم‌های کوتاه در چند روز و چند باکس را آغاز کرده‌اند اما بدون شک گسترش این فضا و ساخت برنامه‌های تخصصی تلویزیونی موجب درک بیشتر و ارتباط گسترده‌تر‌ بین جامعه و فیلم خواهد شد.

عرفانه کریمی در پایان تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین رویداد کشور است و از همه کشورهای دنیا رصد خواهد شد. این جشنواره امسال در پردیس ملت برگزار خواهد شد و از این رو از تمامی علاقمندان و افراد دغدغه‌مند به دنیای سینما خواهشمندم از ۲۷ مهر ماه لغایت ۱ آبان ماه آثار شرکت داده شده در این جشنواره را با تهیه بلیط از سایت جشنواره تماشا کنند و در نظرسنجی آرای مردمی نیز شرکت نمایند. فیلم کوتاه «حنابندون» به کارگردانی بنده و تهیه‌کنندگی آقای روزبه بمانی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز در هر ۴ روز و در سانس‌های گوناگون اکران خواهد شد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰