روایتی خاص از یک داستان قدیمی/ الهه حسینی از نمایش «خروس زری پیرهن پری» گفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد

روایتی خاص از یک داستان قدیمی/ الهه حسینی از نمایش «خروس زری پیرهن پری» گفت

کارگردان نمایش «خروس زری پیرهن پری» گفت: من به آثار احمد شاملو در همه حوزه‌ها از ترجمه‌، شعر تا پژوهش‌های ایشان در زمینه ادبیات فارسی علاقه زیادی دارم. متن «خروس زری پیرهن پری» نمایشنامه نبود ولی برای کودکان نوشته شده بود بنابراین تصمیم گرفتم این داستان را با زبان ساده و روان روی صحنه ببرم.

الهه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره روند شکل‌گیری نمایش «خروس زری پیرهن پری» گفت: برای اجرا در یک جشنواره دعوت شدم که کار کودک روی صحنه ببرم و چون داستان «خروس زری پیرهن پری» نوستالژیک کودکی من بود، این متن را انتخاب کردم. بنابراین از هنرجوهام تست گرفتم و البته بیشتر آنها چندسالی است که سابقه بازی در سریال یا تئاتر دارند. بعد از چند جلسه تمرین و بازبینی متاسفانه برنامه کنسل شد. باتوجه به تمرینات و زحمات بچه‌ها تصمیم گرفتیم که این نمایش را برای اجرای عموم آماده کنیم.

او درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا افزود: من به آثار احمد شاملو در همه حوزه‌ها از ترجمه‌، شعر تا پژوهش‌های ایشان در زمینه ادبیات فارسی علاقه زیادی دارم. متن «خروس زری پیرهن پری» نمایشنامه نبود ولی برای کودکان نوشته شده بود بنابراین تصمیم گرفتم این داستان را با زبان ساده و روان روی صحنه ببرم.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون این اثر تصریح کرد: داستانی کودکانه، بسیار جذاب و شاد همراه با شعرهای خیلی زیباست. این نمایش روایت زندگی خروس زیبا ولی بازیگوشی است که به همراه دوستانش (گربه و طرقه) زندگی خوب و شادی دارند. تا اینکه روباه حیله‌گری، خروس بازیگوش را فریب می‌دهد و او را به دام می‌اندازد. در واقع این نمایش نشان می‌دهد که باید به حرف‌های دوستانت اعتماد کنی و زود فریب حرف دیگران را نخوری. مضمون داستان «خروس زری پیرهن پری» کاملا مشخص است و احتیاج به توضیح بیشتری نیست.

حسینی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدودا ۲۸ جلسه به طول انجامید، درباره میزان وفاداریش به متن در اجرا متذکر شد: ما حدود ۲۸ جلسه تمرین کردیم که به دلیل آماده شدن برای همان جشنواره بود که بالا به آن اشاره کردم. ما ۱۵ جلسه فشرده در اردیبهشت ماه داشتیم و با کمی فاصله درتیر تمرینات را دوباره شروع کردیم. اما نکته مهم این بود که اگر وقفه‌ای هم بین تمرینات بود خانواده‌ها با بچه‌ها در همان فاصله تمرین می‌کردند و این همکاری از خوش‌شانسی من در این اجرا بود.

این بازیگر تئاتر و سینما با بیان این که این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۱۰ سال و کسانی که کودک درون‌شان زنده است در نظر گرفتیم اظهار کرد: با این که ما گروه سنی این نمایش را سه تا ده سال در نظرگرفتیم اما تاکنون شاهد آن بودیم که بزرگ‌ترها و والدین کودکان به دلیل آشنایی‌شان با این داستان قدیمی با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. من موارد و مطالبی را به نمایش اضافه کردم که شاید بچه‌ها متوجه نشوند ولی بزرگسالان با آن ارتباط برقرار کنند و بخندند. در واقع من ۹۰درصد به متن اصلی وفادار بودم و برای قسمت‌هایی که احتیاج به توضیح داشت یک روای در نظر گرفتم به طور مثال گفتگوهایی که بین طرقه و گربه بود.

او در پاسخ به این سوال که چطور شد ریسک اجرا به خصوص برای گروه سنی کودک را پذیرفت، توضیح داد: شاید علاقمندیم به متن و احمد شاملو باعث شد این ریسک را بپذیریم. با آنکه ۲۰سال هست که در حوزه تئاتر به عنوان کارگردان، دستیار و بازیگر کار کردم اما کار با کودکان علاوه بر شیرینی‌هایی که دارد سختی‌هایی زیادی هم دارد. به طور مثال امکان دارد که بازیگر کودک معنای یک کلمه را که معنایش خیلی هم بدیهی است را نداند و مجبوریم خیلی ساده برایش توضیح بدهیم. همیشه برای من این مسئله جای سوال است که چرا در سینما بازیگر کودک جای کودک بازی می‌کند ولی در تئاتر بزرگسال جای کودکان بازی می‌کنند. من فکر می‌کنم این اصلا جذاب نیست. وقتی کودکان را به خوبی آموزش می‌دهیم و آنها می‌توانند به خوبی جلوی دوربین بازی کنند چرا نتوانند در تئاتر ایفا نقش کنند. من خوشحالم که توانستم در این راه قدمی بردارم و بچه‌ها هم از پس آن برآمدند.

حسینی درباره ضرورت تولید کار مختص کودکان عنوان کرد: کار برای مخاطب کودک خیلی مهم است. من متولد دهه ۶۰ هستم در زمان کودکی ما کارهای مناسب و تاثیرگذاری برای گروه کودک و نوجوان تولید می‌شد  مانند دزد عروسک‌ها، سفر جادویی، گلنار، شهر موش‌ها. هنوزبه عنوان بزرگسال از دیدن این آثار لذت می‌برم اما متاسفانه در این دوره آثار فاخری تولید نمی‌شود و بچه‌ها فیلم‌هایی را تماشا می‌کنند که مناسب سن آنها نیست. همچنین بازیگرانی را دوست دارند که اصلا بازیگران خوبی نیستند فقط ادابازی در می‌آورند تا بچه‌ها بخندند. این نسل با مفهوم مناسب سن خودشان آشنایی ندارند و مقصر کسانی هستند که این آثار را تولید می‌کنند و بعد خانواده‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهند این آثار را تماشا کنند.

حسینی درباره فعالیت‌های آینده‌اش گفت: کار جدیدی را با عنوان «هملت بزرگ مردی کوچک» نوشته وحید رهجو که مخاطب آن گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال است را با هنرجوهایی آموزشگاه بازیگری بارانا از ۲۳ مهرماه در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه می‌ببرم. بعد از این کار برای حدود یکسال کار کودک انجام نخواهم داد چون چند پیشنهاد همکاری برای تئاتر دارم که بزودی اجرا خواهم داشت و در کنارش کار تدریس را هم ادامه خواهم داد.
نمایش کودک «خروس زری پیرهن پری» نوشته احمد شاملو و به کارگردانی الهه حسینی ساعت ۱۸:۴۵ در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه است و بازیگران این نمایش نازنین‌زهرا ستایش، آرشیدا فرتاش، مهدیسام شاهد، نوید قاسمی و نورا سلگی هستند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰