ساترا تنظیم‌گری قابل قبولی داشته است / لزوم اطلاع‌رسانی به افکار عمومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

ساترا تنظیم‌گری قابل قبولی داشته است / لزوم اطلاع‌رسانی به افکار عمومی

نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس فراکسیون مقاومت اسلامی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا و اعلام رضایت از تنظیم‌گری آن، موضوعاتی را درخصوص فعالیت این سازمان عنوان کرد.

به گزارش صبا به نقل از  روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، علی خضریان نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس فراکسیون مقاومت اسلامی مجلس شورای اسلامی با حضور در ساترا از نمایشگاه دائمی این سازمان بازدید کرد و درباره آن گفت: بحث تنظیم‌گری و نظارت بر فعالیت رسانه‌های فراگیر و رسانه‌هایی که در فضای مجازی بر تولید محتوا و سرنوشت فرهنگی و تربیت اجتماعی کشور نقش دارند یک امر عقلانی است و جزو اتفاقات ضروری جامعه ماست.

وی ادامه داد: زحماتی که دوستان در بخش‌های مختلف تنظیم‌گری اعم ‌از حقوقی، پژوهشی، محتوایی، آموزشی و اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر انجام می‌دهند قابل تقدیر است اما از آنجاکه اصل موضوع ساترا و تمام فضای مجازی که درگیر آن هستیم در بحث تولید، نظارت یا حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قوانین به‌روزی ندارد، ضروری است که بخش حقوقی ساترا بتواند ارتباط تنگاتنگی در مجلس با کمیسیون فرهنگی و کمیسیون قضایی (با توجه به جرایم رایانه‌ای) داشته باشد؛ زیرا یکی از راه‌های حمایت از تولیدکنندگان پاک، جلوگیری از تولید محتواهای غیر مجوزدار در سکوهای اینترنتی و تولید محتوا است‌.

خضریان خاطرنشان کرد: این موارد نیازمند این هستند که بخش حقوقی ساترا و مجلس با هم ارتباط داشته باشند و ما بتوانیم به طرح دقیق برای قانون برسیم تا هم از تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده حمایت کنیم همچنین نهاد تنظیم‌گر ساترا بتواند در ‌جایی که تخلفی می‌بیند در دستگاه قضایی و با قوانین متقن آن را پیگیری کند؛ به‌علاوه اینکه بتوانیم ابزار تشویقی ساترا را در قوانین افزایش بدهیم. این مورد هم نیاز به فکر کردن دارد که چطور می‌شود ساترا صرفا یک ابزار سلبی نباشد و در حوزه ایجابی هم این تنظیم‌گری وجود داشته باشد مثلا اگر سکویی تولیدکننده محتوا خوب است، ساترا چه کمک‌هایی می‌تواند به آن کند.

نایب‌رئیس فراکسیون مقاومت اسلامی مجلس شورای اسلامی درخصوص تشکیل جلسه با مدیران ساترا در حوزه مقاوت اسلامی توضیح داد: دغدغه ساترا روی صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی اضافه کرد: ساترا از گروه‌هایی که در حوزه مقاومت فعالند، دعوت کرده، بستری را از قبل آماده و حول محورهای مدنظر خود، کارهایی که قابل انجام هست را به نظرسنجی گذاشته است. در این جلسه و طی نظرسنجی، حدود ۱۵ مورد انتخاب شد که می‌توان آن‌ها را به انجام رساند. برداشت من از این جلسه این بود، ساترا، به‌طور مستقیم با مسئله فلسطین درگیر نیست اما این تکلیف را احساس کرده و وارد میدان شده و ۵۰ مورد از کارهایی که می‌تواند انجام بدهد را لیست کرده بودند. این کار جای خداقوت دارد و البته لازم است که بقیه دستگاه‌ها هم که بیشتر دست‌شان باز است الگو بگیرند و روی این مسئله کار کنند.

خضریان ادامه داد: بعضا امکان دارد مسئولان به‌شکل مستقیم یا غیر مستقیم در مسئله مقاومت وارد شوند. بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری متأسفانه در اکثر نهادها این اقدام به صورت خودجوش انجام نشده که قرار شد در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین آن‌ها را درگیر کنیم تا دولت و مجموعه‌های مختلف اجرایی کشور هم وارد شوند و در مجلس و قوه مجریه هم این اتفاق رخ بدهد اما خوشبختانه ساترا خودش پیشقدم شده و درمجموع اصل اقدام ساترا در این حوزه قابل تقدیر است.

نایب‌رئیس فراکسیون مقاومت اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوع تنظیم‌گری ساترا بیان کرد: ساترا علیرغم خلاء‌های قانونی و حقوقی موجود توانسته یک تنظیم‌گری مناسب داشته باشد و نمره قبولی را کسب کند‌ و حتی باید گفت بیش از تکالیفش وارد میدان شده است. بعضا واژه تنظیم‌گری در کشور ما ممکن است به‌عنوان فیلترینگ برداشت شود اما ساترا نشان داده است که این برداشت غلطی است و حامی سکو و تولیدکننده است، مجمع «رصتا» را ایجاد کرده و از ظریفت‌های مشورتی آن‌ها بهره می‌برد؛ این موارد نشان‌دهنده این است توانسته این موضوع را تغییر دهد.

وی با تاکید گفت: تغییر فرهنگ اجتماعی در موضوع تنظیم‌گری از جمله مواردی است که هم صداوسیما و هم ساترا باید وارد آن شوند؛ در واقع نقش و کارهای ساترا در فراهم کردن بستر پاک برای خانواده‌ها از روش‌هایی مانند پخش تیزرها و تبلیغات در سکوها باید به اطلاع عموم برسد.

مردم ما نمی‌دانند ساترا پشت صحنه چه زحماتی کشیده تا ما چنین بسترهایی داریم که در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سریال‌سازی و حتی پژوهشی و آموزشی تولید محتوا می‌شود. بنابراین باید اطلاع‌رسانی شود تا فرهنگ اجتماعی نسبت به ساترا تغییر کند.

خضریان در ادامه خاطرنشان ساخت: متخلفان گاهی یک قدم جلوتر از ما هستند چراکه ساترا آن‌جایی که می‌خواهد برای جامعه کاری کند را به‌عنوان محدودیت یاد می‌کنند و این واژه محدودیت ما را چند قدم عقب می‌برد تا اینکه بخواهید به افکار عمومی بگویید درکنار این محدودیت این موارد کارهای ایجابی بوده که در ساترا صورت گرفته است. بر همین اساس اطلاع‌رسانی به افکار عمومی می‌تواند حامی اجتماعی بزرگی برای ساترا باشد. بنابراین باید اطلاع‌رسانی شود تا فرهنگ اجتماعی نسبت به ساترا تغییر کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    244/481/273/400
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    42/170/984/000
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • کارزار
    235/297/500
  • استاد
    182/107/500
  • لختگی
    96/845/000
  • نفرین آرتا
    32/005/000