حلقه شعر آیینی با تازه‌ترین سروده‌ها افتتاح شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۷

حلقه شعر آیینی با تازه‌ترین سروده‌ها افتتاح شد

برنامه افتتاحیه حلقه شعر آیینی با حضور و شعرخوانی شاعران صاحب‌نام عرصه شعر آیینی، عصر امروز در سالن صفارزاده برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، برنامه افتتاحیه حلقه شعر آیینی «سوره شعر» به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع)، با حضور و شعرخوانی شاعران صاحب‌نام عرصه شعر آیینی، عصر امروز در سالن صفارزاده برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، میلاد عرفان پور، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی ضمن خوش‌آمدگویی به شاعران و ادیبان حاضر در جلسه اظهار داشت: فلسفه فکر کردن به چنین جلساتی و فراهم کردن مقدماتی که طی شد تا ما امروز به این جلسه برسیم از این قرار بود که جریان های گوناگون مبارکی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم و در این میان به طور خاص جریان اصلی شعر انقلاب، داعیه دار جریانی شد که ما به تعبیری می‌گوییم شعر انقلاب، شعر زندگی است. این زندگی، گاهی در شعر اجتماعی، گاهی در شعر آیینی گاهی حتی در شعر عاشقانه جلوه می کند.

و به واسطه گستردگی، اهمیت و پیچیدگی، شعر آیینی و دینی ما جزو مهمترین شعرهاست‌ که خود تعاریف گوناگونی دارد، گاهی وقتی عنوان شعر آیینی را به کار می‌بریم شنونده به این گمان می‌برد که ما  صرفا صحبت ازشعر مدح و مرثیه اهل بیت علیهم السلام می‌کنیم در حالی که معنای آن به چیزی شبیه شعر انقلاب اسلامی اشاره دارد.

 او ادامه داد: شعری که موضع‌مند است و شعر یک شیعه دوازده امامی انقلابی را در اوضاع مختلف بیان می‌کند. این شعر چون موضع دینی و ایدئولوژیک دارد، از گونه شعر آیینی است و این شعری است که اهل بیت علیه السلام می‌پسندند. حال موضوع این شعرها چه باشد مهم نیست و ممکن است در همه موضوعات زندگی جریان داشته باشد.

این شاعر در ادامه گفت: ما بناست جلساتی را در حوزه هنری که پایگاه و قلب تپنده هنر انقلاب اسلامی است با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع) راه اندازی و برگزار کنیم که اگر شاعران جوانی هستند که دوست دارند عمیق تر و تخصصی‌تر با این گونه از شعر انس بگیرند و شعرشان را در معرض نقد و کارشناسی بگذارند به این جلسه رجوع کنند.

اگر شاعران برجسته تر ما که  دغدغه این حوزه را دارند و شعر در این فضا و در این موضع و با این رنگ و بو می‌نویسند دوست داشتند جایی باشد و محفلی برای ارائه شعر و انس و الفت با شاعران همسوی خود داشته باشند این جلسه را انتخاب کنند و از طرفی پیشکسوتان این حوزه، در این جلسه رفت و آمد داشته باشند. 

و ان‌شالله این جلسه کار خود به مدد اهل بیت علیهم السلام ادامه دهد که اگر عزیزانی از اهالی شعر از شهرهای مختلف گذرشان به تهران می‌افتد اشتیاق داشته باشند که در این جلسه حضور داشته باشند و در آینده ثمره‌اش این باشد که بعد از مدتی ما ظهور چهره های درخشانی برآمده از مفاهیم و مطالب این جلسات را شاهد باشیم.

عرفان پور در پایان سخنانش، شعری با مطلع «شد داغی نو بر ما آوار یحیی سنوار، یحیی سنوار» به مناسبت شهادت یحیی سنوار را برای حضار خواند. در ادامه ، «هادی جان فدا» شاعر نیز بر لزوم برگزاری چنین جلسه‌ای با توجه اهمیت شعر الهی و شعر آیینی تاکید کرد.

در ادامه علی داوودی،  مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز گفت: افتتاح این جمع و انجمن شعر را تبریک می گویم که نوید خوش برای شاعران است که این حوزه گسترش پیدا کرده است. همه شئون زندگی ما به ویژه شعر ما وجهه مذهبی دارد. 

در روزگاری نه چندان دور آدم اگر می خواست در محفلی شعر آیینی و مذهبی و ولایی بخواند،  احساس غربت می کرد ولی الان این گونه نیست و مسیر درست همین است که اهل بیت را الگو و راهنما در زندگی ببینیم و از آنها در سر گرفتن زندگی مان یاری طلبیدم.

او در ادامه غزلی را  با مطلع «عروس منزل توحید بودی، زوج دین بودی» به حضرت خدیجه(س) تقدیم کرد و برای حضار خواند.

همیشه علاقه داشتم، شعر آیینی جدی بگویم

در ادامه برنامه، ناصر فیض، شاعر و مدیر دفتر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ضمن خوش آمد گویی به حضار گفت: امیدوارم این برنامه، جلسه خوبی بشود و به واقع چنین امیدواری نیز وجود دارد، چراکه  همه دنیا معمولا به سمت تخصص می‌روند، یعنی همه تلاش‌ها در یک چیز خلاصه می‌شود تا  همه قدرت و قوایی که دارند را در آن متجلی بکنند.

 اینجا هم در حوزه هنری همواره جلسه شعر عام بوده، ولی در این جلسه، این فرصت پیش آمده و همه می‌خواهند یک حرکت انجام دهند و شعر آیینی بخوانند. به نظرم جای چنین جلسه‌ای خیلی خالی بود، استقبال از آن هم نشان می‌دهد به چنین جلسه‌ای هم نیاز بوده است. حتی یکی از آنان من هستم که همیشه علاقمند بودم شعر آیینی جدی بگویم، نه هر چند وقت یک بار و به اقتضاء.

فیض در پایان اظهار داشت: همه ما که اینجاییم الفبای این گونه شعر گفتن را بلد هستیم، ولی یک مقدار جهت دهی می خواهد و من بسیار امیدوارم که این اتفاق برای خیلی‌ها از جمله من بیافتد.

در ادامه برنامه احمد بابایی ضمن ابراز خشنودی برای برگزاری  حلقهٔ شعر آئینی «سوره شعر» اظهار داشت: هم سرایش در حوزه شعر آیینی بسیار سخت است و هم نقد شعر آیینی کار سخت و پیچیده ایست و امیدوارم در « سوره شعر»، بتوان در هر دو وجه این موارد پیش برویم و اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی در پایان سخنانش شعری را که به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله سروده بود را با مطلع «آن شب سکوت ابرها را باد می‌برد/ بغضی گلو را تا لب فریاد می‌برد» را برای حضار خواند.

در ادامه برنامه فریبا یوسفی، شاعر گفت: ما تا کنون توفیق این را داشتم که توسط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع)، ۲۴ جلسه حلقه طوبا که شکلی از همین جلسه مختص خانم‌هاست را تا کنون برگزار کردیم و برای  شعرسوره هم آرزوی توفیق دارم.

این شاعر نیز شعری را با مطلع «درگاهی پناه آورده ام که از در نمی‌راند/ که هر کس را که درمانده است، سوی خویش می خواند» را برای حضار خواند.

در ادامه، حسنا محمدزاده، با بیان اینکه امیدوارم بهترین آثار در شأن اهل بیت تولید و سروده شود، شعری شهود گونه‌ای از عصر ظهور با مطلع  «مبهوت برگشت» را برای حضار قرائت کرد.

در ادامه برنامه «سیدمحمدجواد شرافت» شاعر در بیان اینکه امید است در این جلسه در کنار مباحث فنی به مباحث معرفتی شعر آیینی هم توجه کافی انجام شود، شعری را با مطلع «ای کاش تا همیشه مطلع الانوار لبخندت » را به حضرت زهرا (س) تقدیم کرد و برای حضار خواند.

در ادامه این برنامه سعید میرزایی، شاعر نیز اظهار داشت: امیدوارم حضور در این جلسه به گونه‌ای باشد که خود نیز به جوشش برسیم.  به نظرم باید در این نوع جلسات، دو محور شعر مذهبی و شاخص های گفتمانی برای شعر قائل شویم.

به این صورت که شعر باید مدام بگوید که شعر است و از وجه دیگر گفتمان روانشناختی و احترامی (مدام شهر مراتب ادب را بالا ببرد) نیز لحاظ شود و ببینیم که شعر چطور برای اهل بیت محترمانه‌تر است آن را اعمال کنیم، این حرکتی است که در انجمن‌های شعرهای آیینی و مذهبی انجام می‌شود. وی در پایان سخنانش شعری را با مطلع «زهرا تویی، یگانه داور فقط تویی / راز فرا تر از همه، باور فقط تویی » را تقدیم حضرت زهرا (س) کرد و برای حضار خواند.

مصطفی متولی، شاعر نیز شعری را با مطلع «ای بلند از نور  مهرت سایه اقبال ما/ ای مدام از باده ناب تو ، خوش احوال ما» تقدیم امام رضا (ع) کرد.

عاطفه جوشقانیان با اشاره به برگزاری نخستین جلسه از حلقه شعر آیینی «سوره شعر» گفت: این حرکت پربرکت را تبریک می‌گویم.

وی در ادامه غزلی با مطلع «آهنگ رزمی زخمه پیکاری امشب/ در معرکه آرامش بسیاری امشب» را به شهید مقاومت یحیی سنوار تقدیم کرد. احمد رفیعی وردنجانی شعری را با مطلع  «گر به راه حق فدا گردد همه جان هایمان» را به یحیی سنوار تقدیم کرد.

در ادامه منصوره محمدی مزینان غزلی با مطلع «ستون عرش به شوق تو استوار شده» را به حضرت سکینه تقدیم کرد.

مهدیه نژاد ابراهیم، شاعر نیز یک غزل از زبان سیدالشهدا برای حضرت علی اکبر با مطلع «جای یک بوسه به روی بدنت نیست علی/ قدر یک پلک زدن جان به تنت نیست علی» را برای حضار خواند.

دستی و کاسه‌ای و کریمی که سال‌هاست

رضا قاسمی نیز غزلی را با مطلع «قفس، وبال بال بود جای آسمان نبود/ زمین مرده مقصد مسافر زمان نبود» را تقدیم به حضرت زهرا(س) کرد.

محمد حسین یادگاری نیز غزلی را با مطلع «غیر از مقام گریه برای تو جاه نیست» را به ساحت مقدس امام حسین (ع) تقدیم کرد.

در ادامه، سید ضیا موسوی نیز شعری را با مطلع «ای هر نفس، نفس مطهر/ ذات اطهر شأن نزول آیات کوثر» تقدیم حضرت زهرا (س)  کرد و برای حضار خواند.

در ادامه حسین دهنوی شاعر نیز غزلی از زبان امیرالمومنین با مطلع «سرخ است چشم های من از گریه، تار هم/ از خلق دل بریده ام از روزگار هم» را برای حضار خواند.

در ادامه برنامه،جواد شیخ‌الاسلامی نیز غزلی با مطلع «باز آمدم به سوی حریمی که سال‌هاست/ دستی و کاسه‌ای و کریمی که سال‌هاست»  را برای حضار خواند و در توضیح آن بیان داشت من این غزل را  بعد از چند سال دوری از حرم امام رضا (ع) و در مسیر تهران – مشهد در قطار گفتم.

حق شناس، شاعر نیز شعری را به مطلع  «زمان نخوانده تمام رساله ادبش را/ شنیده گوش زمین واژه‌های منتخبش را » را برای حضار خواند.

مرآت ابهری، شاعر نیز چند دو بیتی از سروده‌هایش را  با مطلع‌هایی چون «خدا بگیرد از من، آن را که می‌خواهد مرا از تو بگیرد» و «زهرا در آسمان ولایت چو کوکب است» تقدیم اهل بیت علیهم السلام کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰