به گزارش صبا، در گذر از انظار چهرههای آشنا بر دیوار گالری ثالث، میتوان جهانی نزدیک اما دور از زندگی شهری را رصد کرد. چرخش مخاطبان حول محور نردهها و پلکان شیشهای گالری ثالث در نمایشگاه «آنها که کمتر میشناسیم» با آثاری از ساناز ارجمند، هرگز به یک بار بسنده نمیشود و این تمام آن چیزی است که روز جمعه، ۲۷ مهر در افتتاحیه این نمایشگاه بارها از مخاطبان و هنرمندان در مواجهه با این آثار به چشم میخورد.
ساناز ارجمند، عکاس ایرانی متولد سال ۱۳۶۸ و دارای لیسانس عکاسی و فوقلیسانس MBA است. او از سال ۱۳۸۹ کار حرفهای خود را با تمرکز بر روایتهای پیچیده و متنوع زادگاه خود، ایران آغاز کرد.
ارجمند با نمایش این مجموعه آثار سعی دارد که علاوه بر تاکید به آنچه زیر پوستهی زندگی شهری میگذرد و ما از آن کمتر آگاهیم، مرزهای مشترکی را در میان عکاسی، نقاشی و کلاژ نشان دهد.
این رویداد که با حضور اهالی هنرهای تجسمی، ادبیات و سینما برگزار شده، با استقبال و نگاههای مثبتی همراه شده است. از جمله چهرههای شاخص هنر که در این مراسم حضور داشتند، میتوان به نامهای لیلی گلستان، داریوش مودبیان، مجتبی میرطهماسب، قدرتالله عاقلی، عباس یاری، تانیا پاکزاد، امیرحسین رسائل، رسول رخشا، یسنا میرطهماسب، آیدا ماهیانی و…. اشاره کرد.
آنچه از پرترهها و مناظر به همراه نورپردازی بسیار حرفهای در ثالث پیش چشم مخاطبان گذاشته شد، از نگاه لیلی گلستان یک شاهکار است و اشاره میکند: کارهای ارجمند بسیار ظریف و باسلیقه کار کرده و من مشابه کارهای او را نه در داخل و نه خارج از کشور ندیدهام. این عکاس آینده بسیار خوبی دارد.
گلستان درباره به کارگیری چند مدیا در این نمایشگاه تاکید میکند:اجراهای این هنرمند درجه یک است و ظرافت آثار به نحوی است که نمیتوان به راحتی فهمید که چه جایی عکس و چه جایی رنگ و نخ به کار رفته است. به نظرم این هنرمند آیندهی بسیار روشنی دارد.
همچنین داریوش مودبیان، کارگردان، فیلمنامهنویس، مترجم و بازیگر این شیوهی عکاسی را بومنگاری میخواند و مردمشناسی را ارجح بر منظره میبیند و توضیح میدهد:برای ما که از این مکانها دور هستیم چنین قابهایی جذابیت بیشتری دارد. همچنین رنگها به لباسها افزوده شده اما صورتها با همان آفتابخوردگی باقی است. همچنین هنرمند در بسیاری از آثار قاب در قاب را پیش چشم ما گذاشته است و ترکیببندی خاصی دارد. قابها الزاما در یا پنجره نیستند و گاهی با نحوهی قرار گرفتن برگی به صورت حلالی در گرد یک عنصر نیز این فرم ایجاد شده است.
مودبیان دربارهی مضمون آثار توضیح میدهد: این آثار گرچه از منظر فرم هم جذابیت دارد اما فرمالیستی محسوب نمیشود و بیشتر حاوی مضمونی قوی هستند. به طور مثال اجتماعی از گروه موسیقی که متشکل از مردم یک روستا هستند، به خوبی ویژگی این فضا و مردمان را نشان میدهد. در مجموع آثار برجسته هستند.
هنرمندان عرصه تجسمی نیز با تامل چند باره در کنار هر قاب، وجوه دیگری از این آثار را کشف میکردند.
قدرتالله عاقلی در این میان به مولتی مدیا بودن آثار بیشتر توجه دارد و میگوید:« بسیار آثار خوبی است که در مرحله اول علاوه بر انرژی مضاعفی که در کار آمده، نوع نگاه و برخورد بسیار عالیست. رنگگذاریها باعث شده که ما بتوانیم مدیای خاصی را ببینیم. من واقعا نوع برخورد آرتیست با این مضمون که به هر حال قبلا هم مورد توجه هنرمندان بوده ر استایش میکنم چرا که متمایز و با اثر انگشت منحصر به فردی همراه است». علاوه بر هنرمندان، نگاه مخاطبان نیز با اشاراتی و سوالاتی مطلوب همراه بود.
علاوه بر این آثار ارجمند با هشتمین دورهیAlternative Film Festival که با نام (Altff) شناخته میشود در کشور کانادا راه یافت. پیش از این و در نخستین گام از حضور این مجموعه عکسها، در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) به هشتمین دورهی Toronto Nollywood International Film Festival که یک جشنوارهی مورد تأیید آکادمی جوایز سینمایی کانادا (اسکار کانادا) بهحساب میآید، راه یافته و توانسته، نامزد دریافت جایزه بهترین عکاسی شود. مجموعهی جدید عکسهای ساناز ارجمند در دورهی اخیر Alternative Film Festival که از اول اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳) برگزار شده است، توانسته نامزدی بهترین عکاسی را برای این هنرمند به ارمغان آورده است.
نمایشگاه «آنها که کمتر میشناسیم» تا تاریخ ۸ آبان در گالری ثالث ادامه دارد. علاقهمندان به بازدید از این مجموعه میتوانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در گالری ثالث حضور یابند.
There are no comments yet