پوستر رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان رونمایی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۶

پوستر رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان رونمایی شد

آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره سراسری و دومین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و مراسم امضای تفاهم‌نامه اداره کل هنرهای نمایشی با شهرداری رشت با حضور محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و مسئولان شهر رشت در محل اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

به گزارش صبا، آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره سراسری و دومین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، محمود فرهنگ (دبیر رویداد صاحبدلان)، رحیم شوقی (شهردار رشت)، سردار محمدحسین واثق‌کارگرنیا (رئیس شورای شهر رشت)، هادی رمضانی (رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت)، علی محجوب (رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت)، توحید‌ معصومی (مشاورعالی مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) و… در اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

محمود سالاری، معاون امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «امیدوارم خداوند چشم ما را با پیروزی جبهه مقاومت روشن کند. یاد شهدای مقاومت را گرامی می‌داریم چراکه ما داغدار گوهرهای گران‌بهایی چون سید حسن نصرالله و یحیی سنوار در طی این مدت شدیم و امیدوارم خداوند در دنیا و آخرت ما را خجالت‌زده این مجاهدان نکند.»

او گفت: «از همه عزیزان در استان گیلان و بخصوص شهرداری رشت تشکر می‌کنم. استان گیلان و رشت سابقه تئاتری قابل‌اعتنایی دارد و اشراب بعضی از اندیشه‌های دراماتیک از این منطقه بوده است. خداوند استاد اکبر رادی را رحمت کند که جزو ارکان اصلی تئاتر کشور است و در این منطقه آثار ارزشمندی را آفرید. »

سالاری با اشاره به اهمیت هنر و تئاتر دینی بیان کرد: «صاحبدلان از این منظر برای ما اهمیت دارد که در حوزه تئاتر دینی و عمیق و باورمند است. در فرهنگ دینی ارزش‌هایی مانند ایثار، بخشش، احترام به بزرگ‌تر ارزشمند بوده و غیبت و دروغ و دیگر خصلت‌های منفی در آن قبیح است و همین ویژگی در بیشتر نمایش‌های فاخر و کلاسیک جهان مانند شکسپیر نیز وجود دارد.»

محمود سالاری با قدردانی از محمود فرهنگ دبیر این رویداد فرهنگی و هنری گفت: «بسیار از آقای فرهنگ تشکر می‌کنم که از این نهال مراقبت کردند که امروز تبدیل به یک نهال تناور شده؛ شاخ و برگ آن به اقصی نقاط کشور و ثمرات آن به سریال سازی نیز رسیده و این تفکر رشد کرده است. اگر این اندیشه‌ها در سریال‌سازی و سینما نفوذ نکند اثربخش نخواهد بود. هنرمندان این عرصه از تئاتر ریشه دوانده‌اند و اگر این بخش تقویت شود بخش‌های دیگر نیز تقویت خواهند شد».

سالاری در پایان سخنان خود نیز گفت: «رویداد تئاتر صاحبدلان باید رشد کند و گسترش یابد. از همه می‌خواهم که در این راه برای خودشان نیت کار خیر کنند چراکه کار در جشنواره صاحبدلان مانند صدقه دادن  و کار خیر است و اگر کسی به نیت وارد این کار شود حتما برکاتش را خواهد دید.»

حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز بیان کرد: «رویداد صاحبدلان می‌تواند فضایی باشد برای جریان‌سازی برای کارهای مذهبی و دینی که جای خالی‌اش بسیار احساس می‌شود. امیدوارم در طول سال آینده اجرای آثار برجسته این رویداد را در برنامه‌های تئاتری شاهد باشیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «آقای محمود فرهنگ سال‌هاست؛ فداکارانه این مسئولیت را قبول کردند. من حلاوت جوایزی که از دست ایشان گرفته‌ام به یاد دارم. اداره‌کل هنرهای نمایشی آمادگی دارد در راستای بحث تمرکززدایی از پایتخت کمک کند و چه‌ بهتر که رویداد صاحبدلان در رشت که تعزیه آن زبانزد خاص و عام بود و در حوزه دینی شناخته‌شده است، برگزار شود.»

همچنین محمود فرهنگ، دبیر رویداد با اعلام گزارشی از روند اجرایی گفت: «رویداد صاحبدلان طی سال‌های فعالیت خود تلاش داشته به مضامین قرآنی، علوی، عاشورایی، فاطمی، مهدوی و دفاع مقدس بپردازد و امیدواریم بخش بین‌الملل آن در دومین سال برگزاری به‌خوبی انجام بگیرد و برآیند آن در بلوغ فرهنگی عزیزان استان تأثیر داشته باشد.»

او ادامه داد: «۱۱۹ اثر خیابانی، ۱۵۹ اثر صحنه‌ای، ۱۸ مونولوگ، ۱۳۳ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال‌شده و جمع کل آثار رسیده در حال حاضر ۴۳۴ اثر است.»

این مدیر هنری با بیان اینکه بخش مونولوگ بخش جدید این رویداد است، بیان کرد: «۴۳۴ اثر آمار بسیار خوبی است و بارقه امیدی از علاقه هنرمندان سراسر کشور به مضامین دینی و مذهبی است. ما بخش پژوهش، بین‌الملل، کارگاه‌ها و اجراهای هنرمندان استانی را نیز در برنامه خود داریم.»

محمود فرهنگ در پایان گفت: «امسال در نظر داریم، ۱۰ اثر براساس زندگی پیامبران قرآنی را برای اجرا در مدارس آماده کنیم تا در مدارس سطح استان گیلان به نمایش در آیند. امیدوارم بتوانیم در بخش تعزیه نیز آثار خوبی را در برنامه کاری قرار دهیم.»

محمدحسین واثق‌ کارگرنیا، رئیس شورای شهر رشت نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: «برای ما هفته رشت یعنی تاریخ ۱۲ دی‌ماه بسیار ارزشمند است ‌و قطعاً رویداد صاحبدلان می‌تواند اتفاق مهمی در این دوره زمانی باشد. شهر رشت از پیشینه خوبی در عرصه تئاتر برخوردار است و اولین شهری است که میزبان تئاتر کلاسیک بوده است.»

او ادامه داد: «ما در شورای شهر سعی کردیم عدالتی در تمام بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و …داشته باشیم و به همه به شکل یکسان نگاه می‌کنیم تا دینی که به‌نظام، انقلاب و شهدا داریم ادا کنیم؛ و برای رشت اهمیت دارد که شورای شهر رشت در کنار هنرمندان باشد.»

احمد جولایی، مدرس و پژوهشگر تئاتر نیز در بخشی از این مراسم با تأکید بر اهمیت توجه به مضامین دینی از پیشینه تئاتری شهر رشت گفت.

در پایان این مراسم با حضور جلیل فرجاد بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما از پوستر سیزدهمین دوره سراسری و دومین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با طرحی از اشکان قازانچایی رونمایی شد که به امضای مدیران و هنرمندان حاضر در این رویداد درآمد.

همچنین تفاهم‌نامه اداره کل هنرهای نمایشی با شهرداری رشت برای برگزاری رویداد صاحبدلان در شهر رشت توسط مدیرکل هنرهای نمایشی و شهردار رشت امضا شد.

گفتنی است، نشست خبری این رویداد در شهر رشت برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰