به شوروحال امروز «پرچمداران سینمای آینده» اهمیت دهیم / ریشه‌یابی استقبال از جشنواره تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۳
محمدصابری در گفت‌وگو با صبا:

به شوروحال امروز «پرچمداران سینمای آینده» اهمیت دهیم / ریشه‌یابی استقبال از جشنواره تهران

محمد صابری مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به لزوم اهمیت دادن به شورو حال فیلمسازان جوان و گمنامی که در دوره چهل و یکم در جشنواره فیلم داشتند و در آینده پرچم‌دار سینمای ایران خواهند بود، به ریشه‌یابی علت‌های استقبال قابل‌توجه مخاطبان از این دوره جشنواره پرداخت.

محمد صابری در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره کیفیت این دوره جشنواره در مقایسه با ادوار گذشته گفت: من پانزده سال به عنوان خبرنگار سینمایی، فضای سینما، فیلم کوتاه و جشنواره‌ها را رصد کرده‌ام و نکته‌ای که بیان می‌کنم ناظر به این سابقه پانزده ساله است؛ به عنوان یک مخاطب با اطمینان می‌گویم، جشنواره چهل و یکم در ادامه بالندگی جشنواره تهران از دو منظر برای علاقه‌مندان به سینما جذاب بوده است؛ اولین مورد بحث تنوع فیلم‌ها در این دوره است، چون در مقطعی (خصوصا در دهه ۹۰) فیلم‌های کوتاه هم به‌شدت تحت‌تاثیر سینمای اجتماعی قرار داشت که این امر جشنواره فیلم کوتاه تهران را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده بود، اما از سال ۱۴۰۰ به بعد با انتخاب رویکرد «تمرکز بر ژانر»، این فضا تغییر کرد و گام به گام تنوع در ژانر آثار بیشتر شد به طوری که در جشنواره چهل و یکم شاهد هستیم که مخاطبین جشنواره می‌توانند در هر باکس، فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف را تماشا کنند و این اتفاق بسیار مبارکی است.
وی تنوع موضوعی را از دیگر ویژگی‌های بارز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: در این دوره جشنواره، فارغ از ژانر و داستان، از لحاظ موضوعی هم، کمیت آثار متقاضی زیاد بود و به لطف خوش سلیقگی هیئت انتخاب شاهد تنوع دغدغه‌ها بودیم. این امر موجب شد مخاطبان بیننده آثاری با موضوعات روز، یا مضامین تاریخی و ملی و … باشند و در کنار این ویژگی‌ها، بخش‌های جذابی همچون هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، دامنه فنی سینما را که مخاطب سینما می‌تواند روی پرده تجربه کند، افزایش داد.
صابری درباره استقبال مخاطبان از جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: در روز اول تمام سانس‌های ما با ظرفیت کامل اکران شد؛ این در حالی است که جشنواره تمام ظرفیت خود را در غالب رزرو بلیط تعریف کرده بود و این نگرانی وجود داشت که خرید حتمی بلیط برای مخاطب عادی موجب افت مخاطبین جشنواره شود، ولی در عمل عکس این اتفاق رخ داد و در شرایطی که مخاطب عادی تنها با خرید بلیط امکان تماشای فیلمها را داشت، روز به روز شاهد استقبال مخاطب عادی از جشنواره فیلم کوتاه بودیم و این شرایط علاوه براینکه نظم برگزاری جشنواره را به شدت افزایش داد، سبب شد تا اکران فیلم‌ها در سالن‌ها نیز مملو از تماشاگر باشد.
وی با برشمردن دو علت در اقبال مخاطبین از جشنواره فیلم کوتاه خاطرنشان کرد: شاید باورکردنی نباشد اما گویی مخاطب فیلم کوتاه ناخودآگاه تربیت شده است و بخشی از این اقبال، به خاطر تغییر ذائقه مخاطب امروز به واسطه تماشای سریال‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که موجب فرهنگ‌سازی تماشای فیلم کوتاه شده است. امروزه هدفمندتر می‌توان درباره فیلم کوتاه با مخاطب صحبت کرد و باید دید که این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت یا خیر… بخش دیگر استقبال از این رویداد، به‌خاطر خود جشنواره است، چون جشنواره تهران همواره جایگاهی معتبر در داخل و خارج از کشور داشته و در این دوره هم بر اعتبار آن افزوده شده به طوری که برای باردوم از سمت آکادمی فیلم اسکار مورد تائید قرار گرفته است…
صابری در پایان گفت: من به عنوان یک روزنامه‌نگار و خبرنگار سینمایی به همه هم‌صنف‌های خود پیشنهاد می‌کنم که به شور و حال فیلمسازان جوان و گمنامی که در دوره چهل و یکم در جشنواره فیلم داشتند و در آینده پرچم‌دار سینمای ایران می‌شوند، اهمیت بدهند.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰