درس مهم جشنواره۴۱ چه بود؟ / «سیزده سالگی» با فرامتن جان گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۵
«محمد اسفندیاری» در گفتگو با صبا:

درس مهم جشنواره۴۱ چه بود؟ / «سیزده سالگی» با فرامتن جان گرفت

«محمد اسفندیاری» کارگردان فیلم کوتاه «سیزده سالگی» از فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران در خصوص چگونگی خلق فیلم و ارزیابی این دوره‌ جشنواره‌ اظهارنظر کرد.

«محمد اسفندیاری» نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «سیزده سالگی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره این فیلم بخش داستانی ۴۱امین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: قرار اولیه بر این بود که فیلمی کوتاه بر اساس کتاب «باران گرفته است» نوشته «احمد یوسف‌زاده» بسازیم. ما پس از مطالعه باید به یک ایده‌ جمع و جور در قامت فیلم کوتاه می‌رسیدیم که قابل عرضه باشد و میان تمامی ایده‌های جذاب کتاب، بخش سفر قهرمان را انتخاب کردیم و ایده نگارش شد و تایید شد و استارت کار زده شد.

وی در ادامه در خصوص تفاوت‌های فیلمسازی در زمینه فیلم‌های پرتره و یا با ایده‌ مستند با کارهای داستانی تصریح کرد: واقعیت این است که کار بیوگرافیک متفاوت از کار دراماتیک است و وقتی که می‌خواهیم اثری بر اساس زندگینامه فردی اتفاق بیفتد باید بدون دخل و تصرف این موضوع صورت گیرد تا فیلم به تهعداتش پایبند باشد.

وی در خصوص چالش‌های موجود در ساخت این فیلم گفت: چالش اساسی ما این بود که ما با یک متن بیوگرافی طرف بودیم که ریز به ریز در آن تشریح شده بود که در هر برهه چه اتفاقاتی بر سر قهرمان قصه افتاده است و دخل و تصرف به نظر من در این نوع از آثار خیلی درست و اخلاقی نیست و در نتیجه، عدم توانایی در این فرایند، فیلمساز را محدود می‌کند و مجبور است درام را از جهات دیگری دنبال کند. البته اگر درام را تنها مختص به متن ندانیم، فضا و اتمسفر و یا تکنیک‌های سینمایی که در فیلم خلق می‌شود نیز جز موارد دراماتیک در نظر گرفته می‌شود. ما در «سیزده سالگی» پیرو همین هدف بودیم که بار دراماتیک اثر در فرامتن را تقویت کنیم.

وی در ارزیابی از ۴۱امین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد : دوره ۴۱ام با ادوار جشنواره در دهه‌ ۹۰ بسیار متفاوت است و این را به‌خوبی احساس می‌کنم. جشنواره از لحاظ تنوع ژانر،تغییر شیوه‌ی ارزش‌گذاری و… دستخوش تغییر شده است و با تفاوت قالب آثار در این دوره طرف هستیم. همچنین معیار داوری و ارزش‌گذاری تغییر کرده است و این مدیریت می‌تواند مانع گرایش همگانی به یک ژانر در سینمای کوتاه شود. اتفاقات مثبتی که عرض کردم، جزو موارد مطلوب جشنواره است.

اسفندیاری گفت: مهم‌ترین درس این دوره جشنواره به علاقمندان به فیلمسازی به نظرم این است که برای تولید اثر الزامی به زرق و برق کاذب نیست.

علی حیدری

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰