مهرزاد نیکنام، بازیگر نمایش «هاملن» که هر شب ساعت ۱۸ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه است؛ در گفتوگو با خبرنگار تئاار صبا درباره ایفای نقش دانشمند در این اثر سخن گفت.
نیکنام درباره نقش دانشمند گفت: دانشمند در «هاملن» تنها فردی است که به صورت نمادین در جامعه روی باورها و رسالت خویش استوار مانده و با وجود فشارهای همه جانبه در جامعهای رو به انحطاط پا به عرصه کشف حقیقت میگذارد تا بتواند از بحران فراگیر در جامعه جلوگیری کند ولو به قیمت طرد شدن از جامعه و از دست دادن همه چیزش.
او درباره روند شخصیتپردازی این کاراکتر بیان کرد: این نقش از لحاظ فیزیکی و روحی برای من به نقش بسیار سختی تبدیل شده که جدا از مسائل روحی برای مسائل فیزیکی و بالا بردن توان بدنی باید تمرینات خاصی انجام میدادم تا درصد آسیبدیدگیها را به حداقل برسانم.
این بازیگر افزود: من معمولا در مواجهه اولیه با کاراکتر به دنبال خلاقیتی در ایفای نقشم هستم. در نمایشنامه «هاملن» دانشمند کاراکتری منفعل بود که در مواجهه با وجدان خویش در شرایط جوش و خروش قرار میگرفت و آنچه برای من مهم بود بازی درست این کاراکتر و نمایان نمودن حالات روحی و روانی او در ایفای این نقش بود. در این قسمت مژگان معقولی در مقام کارگردان نقش تاثیرگذاری در این میان داشت و با شناخت از جنس بازیگر ابتدا در راستای معرفی و ساختار کاراکتر و جزییات آن در کنار من بود و بسیار هوشمندانه فضا را برای خلق آن برای من هموار کرد و بعد از اینکه خودم را در این کاراکتر پیدا کردم با هرس کردن شاخ و برگ اضافی آن به کاراکتر نهایی موجود رسیدیم.
او بیان کرد: موضوعات و چالشهای دیگر پیشرو تقابل دانشمند و تنهاییاش با سایر کاراکترها بود به عنوان مثال تقابل با شهردار که نمادی از خشونت و سلطه قدرت ظالمان بر مردم جامعه بود و همینطور تقابل با سایر کاراکترها که هر کدام جنس متفاوتی از بازی داشتند و هر کدام نمادی از قشری خاص در جامعه هاملن بود. با توجه به تمام فاکتورهای یاد شده به جهت اینکه نمایش در قالب سبک اکسپرسیونیسم بود باید بازی متناسب با سبک انتخاب میشد.
بازیگر نمایش «هاملن» گفت: «هاملن» نه تنها برای نسل جدید بلکه برای نسل های گذشته هم مورد توجه بوده است. حال اگر تبلیغات درستی در راستای اهداف هنری و فرهنگی موجود بود قطعا تاثیرات شگفتانگیزی را مشاهده میکردیم. این نمایش اثری دارای رسالت فرهنگی و دغدغهمند است.
مهرزاد نیکنام در پایان گفت: اساتیدی همچون پروفسور ناظرزاده کرمانی و بسیاری دیگر از اساتید به این کار مهر تایید زدند ولی متاسفانه افرادی که با سطحیترین مسائل به شهرت رسیدند و هم در میان عوام و هم خواص مورد استقبال بیشتری هستند. ای کاش کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت دارند در حال ربودن گوی سبقت از یکدیگر برای ساختن کارهای طنز و سخیف با حضور افرادی که با نازلترین کارها در جامعه مطرح شدن نبودند. یک جامعه فقط به خندیدن نیاز ندارد آن هم به هر چیزی و به هر شکلی.
«هاملن» نوشته علی منصوری و کارگردانی مژگان معقولی برداشتی جدید از یک داستان قدیمی ایت که با سبکی اکسپرسیونیستی به صحنه آمده است. این اجرا با بهرهگیری از نمادگرایی و حرکات فرم، به شیوهای متفاوت از تئاتر سنتی اجرا میشود. استفاده از ماسکها و هیولاها از نکات قابل توجه این نمایش است.
There are no comments yet