فریدزاده: جشنواره «تهران» همواره قائل به رعایت استانداردها بوده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
در دیدار با مدیران دفاتر استانی انجمن سینمای جوانان مطرح شد؛

فریدزاده: جشنواره «تهران» همواره قائل به رعایت استانداردها بوده است

رییس سازمان سینمایی در دیدار با مدیران دفاتر استان‌های انجمن سینمای جوان در حاشیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران از سال‌های ابتدایی شکل‌گیری سعی داشت استانداردهای یک جشنواره سینمایی معتبر را رعایت کند.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ نشست رائد فریدزاده، معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی با مدیران و روسای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در حاشیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رائد فریدزاده با اشاره به اینکه با حضور در انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره تهران احساس بازگشت به خانه خود را دارد، گفت: من از سال ۱۳۸۰ کار خودم را از انجمن شروع کردم، انجمن سینمای جوانان ایران پس از دوره‌های پرفراز و نشیب زیاد امروز به جایگاه اصلی خودش رسیده است.

وی کارکرد آموزشی و کشف استعداد در انجمن را یک ظرفیت مهم خواند و درباره ویژگی آن عنوان کرد: وقتی این رنگارنگی و تنوع ظرفیت را در سراسر کشور می‌بینیم، اولا به خودمان می‌بالیم که این همه تنوع در فرهنگ و زبان‌مان وجود دارد. از طرف دیگر حسرتی هم وجود دارد که چرا این استعدادها دیده نمی‌شوند و منابع ما برای حمایت کامل از آن‌ها کافی نیست.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرایند دشوار تولید فیلم در شهرستان‌ها اشاره و تاکید کرد: آن‌چیزی که در شهرستان‌ها باوجود مشکلات موجب تولید فیلم می‌شود، عشق، علاقه و تعهدی است که سینماگران جوان نسبت به منطقه خودشان دارند. البته عشق و علاقه نسبت به سینما به‌عنوان یک مدیوم که می‌تواند جلوه‌گر این ظرافت‌ها باشد، بسیاز مهم و پیش‌برنده است.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: براساس تجربه‌هایی که در حوزه بین‌الملل دارم، همواره فیلم‌های با رنگ و لعاب ویژه بومی و بیان سینمایی استاندارد در عرصه بین‌المل مورد استقبال می‌گیرند. دستاورد مهم دیگر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران «اسکار کوالیفاید بودن» آن است که به دلیل رعایت چارچوب‌های حرفه‌ای صورت گرفته و برای بار دوم تایید شده است.

فریدزاده با تاکید براینکه آموزش یک امر بنیادین برای سینماست، ادامه داد: خوشحالیم که انجمن سینمای جوانان ایران در امر آموزش یک استاندارد حداقلی را همواره در طول حیات و فعالیت خود حفظ کرده است و نمونه و خروجی آن جشنواره فیلم کوتاه تهران است که از ابتدای شکل‌گیری سعی داشت این استانداردها را رعایت کند.

سپس، مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به ارائه یک گزارش پرداخت و مسئولان دفاتر استانی انجمن سینمای جوانان ایران را اعضای مهم خانواده انجمن دانست.

وی با بیان اینکه استقبال خیلی خوب از جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران خبر خوب این روزهای سینما بوده است، گفت: افتتاحیه جشنواره یک اتفاق شلوغ و پررونق بود. در مراسم افتتاحیه سعی کردیم بیشتر بخش‌های جنبی جشنواره را معرفی کنیم و از همان سانس ابتدایی جشنواره شاهد حضور چهره‌های مطرح سینما با سانس‌های شلوغ و سالن مملو از جمعیت مخاطب بودیم. امسال همه دارندگان کارت باید با بلیت وارد سالن می‌شدند که همین موجب افزایش نظم جشنواره شد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه نشست‌های نقد و بررسی برای جشنواره تدارک دیده‌ شده بود، گفت: امسال برای اولین‌بار تمام آثار بخش مسابقه ملی در چهار حوزه داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی بررسی شدند و این اتفاق هر روز با دبیری یک منتقد صورت گرفت و مدرسینی از بهترین‌ها و باسوادترین‌های سینمایی ایران نیز در  نشست‌های تخصصی «۴۱_۲۰» به انتقال تجارب خود پرداختند.

آذرپندار با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران نسبت به دوران قبل از کرونا هم پُررونق‌تر شده است، گفت: در بحث استقبال برای نمونه می‌توانیم به رای‌هایی که به فیلم‌ها داده شده است، اشاره کنیم که سال گذشته نیز طی یک روز ۲ هزار و ۲۵۰ تعرفه مصرف شده بود و امسال این میزان تعرفه به بیش از این آمار و برای مثال رشد دو برابری در روز اول رسید.

وی آموزش را مهمترین رویکرد انجمن دانست و با اشاره به اینکه چراغ آموزش در دفاتر انجمن همیشه روشن است، عنوان کرد: همین رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران را به یکی از بزرگترین مدارس سینمایی دنیا تبدیل کرده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران روش‌های تولید در انجمن را تشریح کرد و با بیان اینکه پیچینگ و فیلم‌اولی‌ها دو روش تولید فیلم کوتاه در انجمن است، گفت: بخشی از تعامل ما با فیلمسازان از طریق فیلم پایان‌نامه آن‌هاست که در تهران صورت می‌گیرد و سالانه حدود ۱۰۰ فیلم اول از طریق این روش تولید می‌شود.

آذرپندار ۸۰ درصد تولیدات فیلم کوتاه استان‌ها را محصول دفاتر انجمن دانست و عنوان کرد: امسال برای اولین‌بار از شهرهایی مانند مهاباد، بجنورد و زنجان که کمتر از آن‌ها فیلم دیده‌ایم، اثر به جشنواره رسید. سیستم ارزیابی در انجمن در دوره جدید ایجاد شده و عناوین دفاتر برتر به موجب این سیستم از ۱ تا ۵۶ مشخص است.

 

در این دیدار تعدادی از مسئولان دفاتر استانی انجمن سینمای جوانان ایران، به نمایندگی از سایر مدیران دفاتر، به طرح دغدغه‌ها و پیشنهادات خود خطاب به رئیس سازمان سینمایی کشور پراختند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار که از ۲۷ آبان‌ماه با اکران آثار در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز کرده بود، با برگزاری آیین اختتامیه در برج میلاد تهران به کار خود پایان داد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰