اثر خلاقانه باید قدرت نفوذ به درون مردم را داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۲

اثر خلاقانه باید قدرت نفوذ به درون مردم را داشته باشد

خوانندۀ ارکستر ملی و سمفونیک گفت: یکی از نکات مهم در خلق یک اثر هنری این است که خالق بتواند آن اثر را با خلق خود به مردم تفهیم کند.

به گزارش صبا به نقل از  روابط عمومی جشنواره موسیقی خلاق، فاضل جمشیدی در توصیف اثر خلاقانۀ حوزۀ موسیقی گفت: در عرصۀ هنر و از جمله در موسیقی به آن چیزی اثر خلاقانه گفته می‌شود که با پشتوانۀ ردیف و اطلاعات و دانایی‌های هنرمند خلق شده است، ولی فی‌نفسه در لحظۀ خلق، متفاوت با همۀ آثاری است که او پیش از آن نواخته و خوانده و البته دیگران نیز نواخته و خوانده‌اند.

او افزود: این تفاوت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب نیز متوجه شده و آن را درک کند، یعنی گویا کشفی جدید رخ داده است درست مانند اکتشاف و اختراعی که توسط دانشمندان صورت می‌گیرد. بنابراین خلق صورت می‌گیرد و اگرچه پشتوانۀ آن همان ردیف‌ها و دانسته‌های گذشته است اما تکرار آثار قبل نیست.

خوانندۀ ارکستر ملی و سمفونیک با بیان اینکه خلاقیت لزوماً باعث ماندگاری اثر نخواهد شد، بیان کرد: وقتی هنرمند اثری را خلق می‌کند ضمانتی برای ماندگاریِ آن وجود ندارد و تنها باید به چگونگی ارتباط مردم با آن اثر توجه کرد. این موضوع مانند شیوۀ اجرای یک گوینده، شاعر و یا مجری برنامه است که بعضی از آنها آنچنان با مردم ارتباط برقرار می‌کنند که ماندگار می‌شوند ولی بعضی نیز وقتی روی صحنه می‌روند اثرگذاری کمی دارند.

این جامعه‌شناس و معاون پیشین خانه موسیقی ایران با بیان اینکه یکی از لازمه‌های ماندگاری، اثرگذاری بر مخاطب است، ادامه داد: در طول زمان، آثار بسیاری در حوزه موسیقی خلق شده‌‌اند ولی اثربخشی آنها ماندگار نبوده‌ است. یکی از نکات مهم در خلق یک اثر هنری ازجمله در زمینۀ موسیقی این است که خالق بتواند آن اثر را با خلق خود به مردم تفهیم کند یعنی قدرت نفوذ به درون مردم را داشته باشد. این موضوع در شعر و ادبیات، موسیقی و یا فعالیت به‌عنوان مجری یا گوینده و در هر عرصۀ دیگر هنری مصداق دارد.

نویسندۀ کتاب «خاطرات من در خانه موسیقی» با تأکید بر اینکه در همه شهرهای بزرگ دنیا وظیفۀ اصلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به عهده شهرداری‌هاست، تأکید کرد: به‌عنوان نمونه در شهری مانند پاریس همۀ اتفاقات هنری در زمینۀ تئاتر، موسیقی، مجمسه‌سازی، نمایشگاه، شب شعر و سایر فعالیت‌های دیگر هنری ازسوی شهرداری و شورای شهر پاریس برگزار می‌شود؛ یعنی وظیفۀ اصلی و ذاتی شهرداری‌ها همین است و اگر نکنند کوتاهی کرده‌اند. البته جای افسوس و تعجب است که در ایران چنین نیست.

این کارشناس موسیقی و مدرس آواز ایرانی ضمن اشاره به اینکه شکوفایی استعدادهای درخشان در جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق در شاهین‌شهر به نوع رویکرد این جشنواره بستگی دارد، تأکید کرد: براساس فراخوان اعلام شده، این جشنواره داورن بسیارخوبی دارد، اما مهم این است که اطلاع‌رسانی به قدری گسترده و قوی و فراگبر انجام شود که استعدادهای خلاق و درخشان از خانه‌ها بیرون کشیده شده و زمان کافی برای بروز استعداد خود را داشته باشند.

جشنواره ملی موسیقی خلاق  طی روز‌های ۲۱ تا ۲۴ دی برگزار می‌شود و تا ۲۵ آبان ماه نیز برای ارسال اثر به این جشنواره فرصت باقی است. علاقه‌مندان می‌توانند به سایت جشنواره موسیقی خلاق مراجعه کنند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰