از جریان جهانی «می تو» تا فیلم سینمایی «استاد» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
در گفت‌وگو با صبا مطرح شد؛

از جریان جهانی «می تو» تا فیلم سینمایی «استاد»

عماد حسینی نویسنده و کارگردان فیلم استاد می‌گوید ایده فیلم سینمایی «استاد» با جریان جهانی «می تو» شکل گرفت و  موقعیت داستانی آن از نمایشنامه «اولئانا» اثر دیوید ممت تاثیرگرفته است.

عماد حسینی کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «استاد» درباره شکل گیری ایده اصلی این فیلم به صبا گفت: من مدت‌ها قبل نمایشنامه اولئانا اثر دیوید ممت را خوانده بودم و اجرایی هم از این نمایش‌نامه دیده بودم و زمانی که جریان «می تو» در جهان و ایران به راه افتاد؛ با دوستم پیام لاریان نویسنده دیگر فیلم‌نامه، درباره این موضوع صحبت می‌کردیم و بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که می‌توان درباره این موضوع فیلم‌نامه نوشت و چون از قبل اولئانا را خوانده بودیم به این نتیجه رسیدیم که این نمایش‌نامه موقعیت داستانی جذابی برای این سوژه است؛ ابتدا می‌خواستیم فیلمنامه اقتباسی از این نمایشنامه باشد ولی متوجه شدیم فاقد کشش لازم برای فیلم سینمایی بلند است به همین دلیل یک فیلمنامه اورجینال نوشتیم و بعد از نگارش و بازنویسی‌های متعدد و مشورت با رواشناس، حقوق‌دان، فیلمنامه نویس‌های دیگر و دو مورد از قربانیان تعرض جنسی به فیلم نامه کنونی رسیدیم.

وی درباره میزان مطابقت فیلم با فیلمنامه تصریح کرد: فیلم بسیار مطابق با فیلمنامه است چون من اصولا به بداهه اعتقادی ندارم و زمانی هم که ایده‌هایی از بازیگران مطرح می‌شد با پیام لاریان دراین باره هم فکری می‌کردیم و متن جدیدی نوشته و دراختیار بازیگران قرار می دادیم بنابراین همه چیز مطابق متن فیلمنامه است.

عماد حسینی با اشاره به اینکه قبل از فیلم «استاد» تجربه کارگردانی چند فیلم کوتاه داستانی و مستند را داشته است گفت: بعضی از فیلم‌های کوتاهی که کار کرده‌ام در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی کسب کرده‌اند بنابراین تجربه فیلم‌سازی داشتم و می‌دانستم چه می‌خواهم ضمن اینکه سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌کنم و کاملا آگاهانه این سوژه را انتخاب کردم و درباره ساختار و شیوه کارگردانی هم مدت ها فکر کرده بودم و برای رسیدن به روش کارگردانی خاص خودم، فیلم کارگردانان مورد علاقه‌ام را بارها دیده بودم و تجزیه و تحلیل کرده بودم بنابراین فیلم «استاد» براساس دانش قبلی شکل گرفته و من از این فیلم کاملا راضی هستم گرچه طبیعتا هر هنرمندی باید همواره تلاش کند در کارهای بعدی قدمی روبه جلو داشته باشد.

وی درپاسخ به اینکه در ساخت این فیلم با چه چالش‌هایی روبه رو بودید خاطرنشان کرد: این فیلم سراسر چالش بود از پروانه ساخت که به سختی و با مذاکره و.. بعد از مدت‌ها صادر شد تا ساخت خود فیلم چون در ابتدا با تهیه‌کننده دیگری مشغول ساخت فیلم شدیم که بعد از سه روز فیلمبرداری، کار متوقف شد چون آقای معجونی تومور مغزی داشتند و بینایی چشم چپشان را از دست دادند بنابراین کار به مدت سه ماه تا بهبود کامل آقای معجونی متوقف شد و در این فاصله تهیه‌کننده قبلی انصراف داد و لوکیشن و تعدادی از عوامل پشت صحنه فیلم تغییر کردند و در این فاصله پروانه ساخت باطل شد و می‌بایست مجدد پروانه ساخت بگیریم که این دفعه سخت از دفعه قبل پروانه ساخت صادر شد وحتی نگرانی‌هایی برای از دست دادن بازیگران به خاطر پروژه‌های جدید وجود داشت ولی با تمام این چالش‌ها این پروژه به سرانجام رسید و ساخته شد.

 

 

عماد حسینی درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: بازی سجاد بابایی را در خسوف دیده بودم و فیزیک و بازی‌اش را دوست داشتم و از انتخابم راضی هستم چون نتیجه رضایت بخش بود و برای نقش استاد چند گزینه داشتیم که هر کدام به دلیلی نشد البته آقای معجونی نیز جزو انتخاب‌های ما بودند ولی چون گمان می‌کردیم نمی‌پذیرند  پیشنهاد نمی‌دادیم ولی در نهایت ریسک را پذیرفته و به او پیشنهاد دادیم ،آقای معجونی بعد از خواندن متن از فیلمنامه خوششان آمد و پذیرفتند در این فاصله فهمیدم که همسر این هنرمند  هدیه حسینی نژاد هم بازیگر تئاتر هستند و طی جلسه‌ای به این نتیجه رسیدیم که این هنرمند برای این فیلم مناسب هستند در نتیجه پذیرفتند و به تیم ما اضافه شدند، در مجموع از همه بازیگران راضی هستم.

نویسنده و کارگردان فیلم «استاد» درباره فیلمنامه خاطرنشان کرد: فیلمنامه به خاطر لوکیشن ثابت و تعداد بازیگران محدود ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی داشت و برای اینکه ریتم حفظ شود و مخاطب خسته نشود و تا پایان فیلم را همراهی کند، تمهیدات و ظرائف خاصی اجرا شد.

عماد حسینی در پاسخ به اینکه فیلمنامه چقدر درموفقیت فیلم موثر است گفت: به‌طور کلی فیلمنامه نقش موثری در موفقیت فیلم دارد و با اطمینان می‌گویم؛ این تاثیر در فیلم «استاد» به خاطر محتوا و نوع فیلم بیش از فیلم‌های دیگر بوده است.

وی درباره ژانر مورد علاقه اش برای فیلم‌سازی تصریح کرد: معلوم نیست درآینده در چه ژانرهایی فیلم خواهم ساخت چون فیلم ها با تصمیم قبلی ساخته نمی‌شوند و معمولا کارگردانان و هنرمندان در لحظه‌ای از زندگی‌شان نکته‌ای اهمیت پیدا می‌کند و برای پرداختن به آن ایده، قصه مناسب را انتخاب می‌کنند و جزئیات آن به تدریج و در طول زمان شکل می‌گیرد ولی من و پیام لاریان فیلمنامه دیگری به اسم «افسانه روشنایی» درژانر فانتزی نوشتیم که امیدواریم درآینده بتوانیم آن را بسازیم.

مهدیه مالکی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰