علی خسروی: جهان نقاشی‌هایم را از مینیاتور وام گرفته‌ام | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳

علی خسروی: جهان نقاشی‌هایم را از مینیاتور وام گرفته‌ام

نمایشگاه نقاشی‌های علی خسروی با عنوان «باغ اناری» تا دهم آبان ماه در گالری سهراب میزبان علاقه‌مندان است .

به گزارش صبا به نقل از  روابط عمومی گالری سهراب؛ نمایشگاه نقاشی‌های علی خسرویبا عنوان «باغ اناری» تا دهم آبان ماه در گالری سهراب میزبان علاقه‌منداناست نمایشگاه‌ای که در آن گزیده‌ای از نقاشی‌های خسروی به نمایشگذاشته شده؛ این مجموعه ۵۲نقاشی با تکنیک اکرولیک در ابعاد مختلف رادر بر می‌گیرد که بزرگ‌ترین آن‌ها ۲۰۰ در ۱۵۰سانتی‌متر و کوچکترین اثرنیز ۷۰ در ۵۰سانتی‌متر است.

علی خسروی درباره آثار این مجموعه توضیح داد: بیشتر نقاشی‌های اینمجموعه را در یک سال اخیر کشیده‌ام و بقیه آثار این مجموعه نیز از دورانکرونا به این سو خلق شده‌اند. همه نقاشی‌های این مجموعه فیگور زنان استو عنوان این مجموعه را «مهربانوان خنیاگر» گذاشته‌ام.

او افزود: این زنان خنیاگر همگی نوازنده هستند و ساز‌های ایرانی مینوازند. آثار این مجموعه آناتومی دقیق یک انسان را ندارند و کشیدگیاندام‌ها تداعی‌کننده وجود زنانه است. به غیر از ساز ایرانی، انار یکی ازموتیف‌های تکرار شونده در این مجموعه به شمار می‌رود.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: شکل کار من در نقاشی ساختمانش شبیهمینیاتور است، شبیه معماری است. از اول می‌دانم چه می‌خواهم بکشم واجزای اثر چیست. مثل نقاشی آبستره در لحظه و با احساس نیست که کارپیش‌بینی‌نشده انجام شود. من تا حدود زیادی همان ابتدا می‌دانم سرانجامکار چگونه خواهد شد.

او افزود: در حین کار کردن رنگ‌ها را تغییر می‌دهم، گاهی اوقاتترکیب‌بندی‌ها را تغییر می‌دهم و کل چارچوب را می‌دانم و حین اجرا تغییراترا اعمال می‌کنم که نوعی خلاقیت لحظه‌ای را وارد اثر می‌کند.

خسروی ادامه داد: من به نوعی جهان نقاشی‌هایم را از مینیاتور وام گرفته‌ام. حتی فرم اندام زنانی که به تصویر کشیده‌ام در جهان واقعی وجود ندارد،بدن‌های کشیده و نرم که حرکات موزنی دارند.

هدایت: نقاشی پناهگاه خسروی است

رضا هدایت گفت: علی خسروی یکی از هنرمندانی است که خودش را متعهدکرده است تا نقاشی کند. نقاشی برای او پناهگاه است و از نقاشی کشیدنلذت می‌برد و آثاری خلق می‌کند که این حس و انرژی را به دیگران انتقالمی‌دهد.

او افزود: خسروی هنگام نقاشی فارغ از هر چیزی است که برای هنرمند قیدو بند بوجود می‌آورد. او در روزگاری که کم نیستند هنرمندانی که نگاه بهپسند بازار دارند، بی‌اعتنا فقط نقاشی می‌کند.

به گفته هدایت، شاعرانگی، آزادی و ر‌هایی از ویژگی‌های آثار علی خسرویاست. در نقاشی‌های او حس تعلیق موج می‌زند. فیگور‌هایی که خسرویمی‌کشد آزادی خاصی دارند.

او افزود: ریتم و موسیقی در آثار علی خسروی موج می‌زند و این ریتمموسیقی انرژی خاصی به فضا هدیه می‌دهد. به عنوان یک نقاش از آثارخسروی لذت می‌برم و در روزگار ما حضور هنرمندانی چون علی خسرویمی‌تواند انرژی خاصی به فضا‌های هنری ما تزریق کند.

مشهدی‌زاده: فرم‌های خسروی در اوج ر‌هایی هستند

عباس مشهدی‌زاده درباره نمایشگاه باغ اناری گفت: این نمایشگاه یکی ازنمایشگاه‌های خوبی است که این روز‌ها دیده‌ام و بی‌شک مخاطب به واسطهانرژی کار‌های علی خسروی از تماشای آن‌ها لذت می‌برد.

او افزود:علی خسروی هنرمند‌اندیشمند و صاحب دیدگاهی است و اینموضوع در آثار او نمود پیدا می‌کند‌. او در طراحی دستی قویی دارد و اینقدرت در عین حال نوعی ر‌هایی به او هدیه می‌دهد. فرم‌هایی که او نقاشیمی‌کند در اوج ر‌هایی هستند.

این هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز ادامه داد: خسروی در نقاشی به شیوهخاصی دست یافته است با این که او در طراحی و گرافیک جهان دیگری خلقمی‌کند اما حلقه ارتباطی عمیقی میان آثار او وجود دارد و بخشی از آنناشی از شاعرانگی آثار او است.

مشهدی‌زاده در پایان سخنانش گفت: به نظرم سوژه‌هایی که خسروی برایخلق آثارش انتخاب می‌کند بسیار هوشمندانه هستند و این موضوع جایتبریک دارد. ‌امیدوارم در سال پیش رو شاهد نمایشگاه‌های دیگری از اینهنرمند لطیف و عمیق باشیم و به زیبایی‌های جهان اضافه شود.

سقراطی: تلفیق توامان عشق و تنهایی

امیر سقراطی نقاش و پژوهشگر هنر‌های تجسمی گفت: علی خسروی علاوهبر کار گرافیک و تصویرسازی، نقاش زبردستی هم هست و بسیاری ازپوستر‌های سینمایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی خلق کرده را با نقاشیکشیده. پرتره‌های متعددی که برای روی جلد نشریات کشیده هم تبحر او را درنقاشی نشان می‌دهد.

او افزود: خسروی در نقاشی‌هایش تلفیق توأمان عشق و تنهایی را به تماشامی‌گذارد. او در نقاشی‌های قبلی‌اش انسان را در ورطه‌های تنهایی به تصویرمی‌کشید. اما انسان او در این فضای وهم‌آلود، سرگردان نیست بلکه صبور وآرام به نظر می‌رسد. مانند نقاشی «باغ اناری» که زن در پیوند با طبیعتیزیبا، خموش و نظاره‌گر است.

این منتقد هنری افزود: اسامی ساده‌ای که خسروی برای بیشتر آثارشانتخاب می‌کند به بیننده کمک می‌کند تا سر نخی از محتوای رازآمیز اثر را بهدست بیاورد. انسان در نقاشی‌های خسروی بدون سیما و چهره است و حتیفیگور‌ها در بیشتر اوقات نقش اساسی را در خوانش اثر ایفا نمی‌کنند بلکهرازآمیزی فضا و بی‌مکانی و بی‌زمانی روایت، نقش مهم در خوانش اثر رادارند.

به گفته سقراطی، موسیقی یار و همدم خسروی است. چه در مجموعه پرتره‌هااز موسیقی‌دانان در کتاب «نقشی به یاد… » و چه در مجموعه نقاشی اززنان خنیاگر این علاقه و اشتیاق را نشان می‌دهد. حتی در پوستر‌هایموسیقی این شوق وعلاقه به موسیقی نمایان است.

مجموعه زنان خنیاگر یکی از مهمترین مجموعه‌های نقاشی علی خسرویاست. او برخلاف پرتره‌هایی که با خط و هاشور کشیده در نقاشی‌هایش،معمولاً صورت انسان را نمی‌کشد.

او افزود: خسروی در مجموعه خنیاگران که زنان را به تصویر کشیده بدونسیما و چهره‌اند. شاید این تأکیدی باشد بر رنج مضاعفی که بر زنانموسیقی رفته است و علیرغم عشق‌شان به موسیقی، چهره و صدای آن‌ها بهما نرسیده. این زنان بی‌چهره در نقاشی‌های خسروی همچون مادرانی هستندکه بر پای کودکشان با لالایی‌ها (موسیقی) صبر و بردباری نثار کرده‌اند.

به گفته سقراطی در نقاشی‌های او حرکت، عاطفه و سیلان دیده می‌شود. اینمشخصه در طراحی‌های پرتره او هم قابل بررسی است. شورانگیزی خط‌ها ورهاشدگی و سیالیت خط در طراحی‌هایش همانند فوران انرژیِ رنگ درنقاشی‌هایش به چشم می‌خورد شکلی از تغزل و شاعرانگی و رهاشدگی کهدر مجموعه آثارش، چشم نوازی می‌کند.

درادامه مهرنوش علی مددی پژوهشگر هنر‌های تجسمی گفت: نقاشی اخیرعلی خسروی در ادامه نقاشی‌هایی هستند که از او در خاطر داریم با اینتأکید که علی خسروی همواره در نقاشی‌هایشان به نقش زن تأکید دو چندانداشته و زنان در آثار او به شکل انفرادی و یا گروهی در هیأتی از نوازندگانموسیقی ظاهر شده‌اند تا ساز‌هایی را بنوازند.

او افزود: شاید این تأکید برای زنده نگاه داشتن بسیاری از زنان اهلموسیقی است که در سطر‌های کتاب‌ها و متون تاریخی نامشان حذف شده یانام‌شان ذکر نشده است. این بار این زنان در باغ اناری گرد هم آمده‌اند وخود انار تمثیل بسیار متفاوت و مشابهی دارد من جمله برکت و فراوانی وعشق و یا به خاطر آوردن باغ بهشت. نقاشی‌های علی خسروی همواره سعیداشته از یک بیان رمانیک پیروی کند برای این که از این بیان بتواند به فضایخیال انگیز پناه ببرد و آن چیزی که بازگو کردنش به شکل واضخ و حقیقیامکان‌پذیر نیست را به منصه ظهور برساند.

این منتقد هنری ادامه داد: به همین خاطر حتی در این مجموعه می‌بینیم کهبرخی از آثار او ویژگی سورئال پیدا می‌کنند و ما را به یاد آثار مارک شاگالمی اندازند. در فرم‌هایی فیگورهایی که به شکل معلق و سیال بین زمین وآسمان هستند.

او افزود:دوستی و همنشینی میان انسان و طبیعت از خصلت‌هایی است کهبه هر ترتیب وجوهی صلح‌آمیز را در آثار علی خسروی خاطر نشان می کند. شاید پروایی که موجب رانده شدن انسان و آدم از باغ بهشت شد این بار درباغ بهشت حضور دارد و و می‌تواند شادی آفرین باشد و برخلاف این روایتکهن می‌تواند نقش فزاینده‌ای را به ما بشناسند.

علی مددی ادامه داد: رنگ‌ها انگار در آثار خسروی یک جور تجلی تابانیدارند و زن‌های ساز به دست موقیعت فعال خود را به ما یادآور می‌شوند. اگرچه نقاشی‌ها در بستر خیال‌انگیز بازنمایی می‌شوند اما یک پیام سرشار ازدوستی و مهر را به مخاطب‌شان یادآوری می‌کنند و این با حضور و نقشآهنگ زنان نوازنده در پهنه تصویر علی خسروی چنین پیامی را عمیق‌تر جلوهمی‌دهد و این حتماً بسیار همسوا با آن چیزی که امروز از نقش زنان درجامعه می‌بینیم.

نمایشگاه باغ اناری تا ۱۰ آبان در گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه،بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ برپاست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰