به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دستاندرکاران برنامه «هفتههای ایرانی» رادیو ایران دوشنبه، هفتم آبان ماه مهمان امور ارتباط با مخاطبان ادارهکل روابطعمومی صداوسیما (۱۶۲) بودند. برنامهای که عوامل آن معتقدند وسعت جغرافیایی و تنوع فرهنگی در این کشور پهناور اقتضا میکند ظرفیتهای فراوان و منحصر بهفرد هر خطّه با تمرکز بیشتری به عموم مخاطبان معرفی شود.
عوامل «هفتههای ایرانی» پس از گفتوگوی تلفنی با بیش از ۱۰۰ مخاطب طی یک ساعت، با حضور در نشست خبری به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
مهدی آذرمکان، قائممقام معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی ایران درباره تجربه حضور در ١۶٢ گفت: ١۶٢ برای هر برنامهساز و مدیر رسانهای کارکرد مثبتی دارد. برای ما رسانهایها ارتباط با مخاطب همواره شیرین است و اینکه نظراتشان را بشنویم ارزشمند است و به ما در پیشرفت کارمان کمک میکند.
وی در خصوص برنامه «هفتههای ایرانی» نیز گفت: کلان طرح «هفتههای ایرانی» از مهر سال گذشته شروع شد و تا امسال ادامه داشت و طی یک سال تلاش کردیم ۳۱ استان را پوشش دهیم. در این زمینه نیاز به برنامهریزی و پژوهش دقیق داشتیم تا نظام مسائل هر استان را برای پرداختن به آنها در برنامه احصا کنیم که خوشبختانه برنامهریزیها بهخوبی انجام شد.
آذرمکان با بیان اینکه این کلان طرح براساس سند تحول رسانه ملی پیریزی شد، اظهار کرد: در سند بر ۱۲ محور تحول محتوایی تأکید شده که ما نیز سعی کردیم این محورها را مبنای کارمان قرار دهیم.
قائممقام معاون صدا اصلیترین اهداف برنامه «هفتههای ایرانی» براساس سند تحول را عدالتگستری و هویتمحوری عنوان کرد و گفت: بر این اساس، درراستای هویتمحوری تلاش کردیم فرهنگ، آداب و رسوم و ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر استان را هر هفته بهطور ویژه در برنامههای گوناگون معرفی کنیم و براساس عدالتگستری تلاش کردیم برای همه استانها و شهرستانها، امکان ارائه و معرفی استان و شهر خود و ظرفیتهای موجود در آن استان و شهرستان را در آنتن سراسری رادیو ایران فراهم کنیم.
وی یکی از اقدامات خوب دیگر در این طرح را برگزاری کارگاه آموزشی «ایرانیاران» دانست و در این خصوص گفت: ما توانستیم با تشکیل کانون ایرانیاران برای علاقهمندان به تولید محتوا در هر استان کارگاه آموزشی برگزار کنیم که با استقبال مواجه شد.
آذرمکان یکی دیگر از محورهای سند تحول را که در طرح «هفتههای ایرانی» به آن توجه ویژه شد بحث ایثار و شهادت دانست و گفت: در این راستا تلاش کردیم در این برنامه شهدای استان را به مردم معرفی کنیم و به دیدار برخی خانوادههای شهدا رفتیم. وی همافزایی اجزای سازمان ازجمله معاونت صدا، امور استانها و حتی نهادهای بیرونی چون آموزشوپرورش، ادارهکل ارشاد استانها و میراث فرهنگی را ازجمله نکات مثبت این طرح دانست.
در ادامه، کاظم داداشی، مسئول کلان طرح «هفتههای ایرانی» و مدیر گروه جامعه و سلامت شبکه رادیویی ایران نیز درباره تجربه حضور در ١۶٢ گفت: برای ما تولیدکنندگان محتوا در رادیو اینکه نفس به نفس با مخاطب در ارتباط باشیم تجربه فوقالعادهای است. صرف نظر از انرژی و انگیزه مضاعفی که از این ارتباط گرفتیم با یکسری نکتهسنجیها مواجه شدیم که نشان از هوشمندی و آگاهی مخاطب امروز دارد.
وی درباره طرح «هفتههای ایرانی» هم گفت: این طرح فرصتی را فراهم کرد که نظام مسائل استانهای مختلف شکل بگیرد. در دور دوم ویژهتر به سراغ مسائل استانها و شهرستانها خواهیم رفت و دستگاههای مختلف مثل مجلس و … را پای کار خواهیم آورد.
داداشی درباره کانون ایرانیاران هم گفت: استقبال برای حضور در نشستها و جلسات آموزشی کانون ایرانیاران بسیار خوب بود و تعامل خوبی بین تهیهکنندگان، نویسندگان، گویندگان و برنامهسازان با علاقهمندان به تولید محتوا در شهرهای مختلف شکل گرفت. بهطور متوسط ١۵٠ نفر در این نشستها که در همه استانها برگزار شد، حضور داشتند. در ١۶٢ نیز بخشی از تماسها مربوط به مخاطبانی بود که در کانون ایرانیاران عضو شدهاند و از این طرح بسیار استقبال کردند و خواستار ادامه یافتن آن بودند.
وی اضافه کرد: اتفاقی که برنامه «هفتههای ایرانی» را از هر نمونه دیگری متمایز میکند این است که جدول پخش شبکه ایران هرهفته به یک استان هدف اختصاص داشت و برنامههای شبکه رادیو ایران در کنار مأموریتهای اصلی خود در قالب یک یا چند آیتم به موضوعات مختلف در استان هدف میپرداختند.
وی با بیان اینکه مهر ۱۴۰۳ دور اول کلان طرح «هفتههای ایرانی» به پایان رسید از آمادهسازی برای تهیه دور دوم این طرح خبر داد.
همچنین یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و تمدن شبکه رادیویی ایران نیز ارتباط و صحبت بیواسطه با مخاطبان و شنیدن انتقادات و پیشنهادهای آنها را اتفاق خوبی عنوان کرد و با بیان اینکه ذیل کلان طرح «هفتههای ایرانی» اقدامات خوبِ متعددی انجام شد، اظهار کرد: پخش مستندهای استانها و شهرستانها، حضور و ارتباط مستقیم همکاران ما با مردم شهرها، شهرستانها و روستاهای مختلف، تجلیل از نخبگان استانی، شعرا، نویسندگان و … معرفی میراث فرهنگی هر استان، حضور کنشمندانه و فعالانه در عرصه فرهنگ ازجمله اقدامات و اهدافی بود که ذیل این طرح محقق شد.
وی تأکید کرد: یکی از نکات مثبت این طرح عبور از نگاه سنتی به استانها و توجه به پیشرفتها و دستاوردهای جدید در استانها بود و ما توانستیم برخی استانها را که در حوزههای مختلف مثل کشاورزی و فناوری تبدیل به قطب شدهاند به مخاطبان معرفی کنیم.
در ادامه این نشست، وحید بیات، تهیهکننده شبکه رادیویی ایران با اشاره به سفر به استانهای و شهرها و روستاهای مختلف در قالب این طرح گفت: مواجهه مستقیم با مردم شهرها و مناطق مختلف دید خوبی به برنامهساز میدهد و باعث شناخت بهتر فرهنگ و موسیقی و ظرفیتهای فرهنگی آن استان میشود.
وی در پایان درباره تجربه حضور در ۱۶۲ گفت: خوشحالیم که مخاطبان نگاه عمیق و جزئی به این برنامه داشتند و نظرات و پیشنهادهای خوبی هم دادند که حتما از آنها در دور دوم طرح استفاده خواهیم کرد. حضور نیروهای بسیار فعال، هوشمند و خلاق رادیو ایران در سایر استانها، جذب نیرو در قالب کانون ایرانیاران، ارتباط و صمیمیت بیشتر با مخاطبان در ۱۶۲ و… از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست خبری مطرح شد.
در پایان این مراسم از عوامل برنامه تقدیر شد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است