نشست مشترک نایب‌رییس شورای شهر با رییس سازمان فرهنگی هنری برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹

نشست مشترک نایب‌رییس شورای شهر با رییس سازمان فرهنگی هنری برگزار شد

پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رییس و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پرویز سروری نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رییس و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری درباره هدف برگزاری این نشست بیان کرد: قصدمان این است که در این نشست به مفاهمه‌ای در پیرامون کارکرد اصلی سازمان فرهنگی هنری برسیم، چون در جلسات کمیسیون‌ها و در صحن شورای شهر، خیلی نمی‌شود در این مورد که این مسیر فرهنگی و وضعیت فرهنگی جامعه را به چه سویی باید سوق بدهیم، به بحث نشست. اکنون مبنای کارمان را بیان می‏کنیم و از شما در مورد آن، در مورد همین جهت‌گیری و سیاست کلان خواهیم شنید و راهنمایی می‏شویم.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری سازمان فرهنگی هنری گفت: همان طور که مطلع هستید، دهه هفتاد، دهه شکل‌گیری یک موج جدید و نوعی حرکات و فعالیت‌های فرهنگی است و در نتیجه شدت گرفتن این فعالیت‌ها، در مجموعه‌های رسمی و حاکمیتی نیز اقداماتی انجام شده بود از جمله در شهرداری تهران که مراکزی فرهنگی با عنوان‌هایی مانند فرهنگسرا در سطح شهر تهران ایجاد کرد و حاصل این فعالیت‌ها، دغدغه‌هایی در قشر متدین جامعه ایجاد کرد که سرعت جذب بالای جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها به این مراکز، این مراکز را به عنوان مراجع اصلی شکل‌دهنده فضای فکری شهرها، به ویژه در شهر تهران، مطرح کرده است و بر همین اساس، نامه‌هایی به محضر بزرگان کشور و به ویژه حضرت آقا نوشته شد. در نهایت سال ۷۵ تصمیم گرفته می‌شود که سازمان فرهنگی هنری ایجاد بشود.

باقری اضافه کرد: از بدو ورودمان به سازمان فرهنگی هنری، کوشیدیم روی شناختی که از این سازمان داشتیم متمرکز شویم و فراتر از دانسته‌های دانشگاهی و فرهنگی، شروع به کار و برنامه‌ریزی کنیم. اگر قرار است اینجا مسئله‌اش تربیت باشد و مسئله عموم مردم باشد، برنامه‌ریزی واقعی باید در نظر گرفت. از آن طرف در شناختمان، اگر این کار را می‌خواهیم بکنیم واقعاً با چه اقتضائاتی مواجه هستیم؟‌ برای همین، تصمیم گرفتیم دارایی‌ها و ظرفیت‌های مادی و غیرمادی را شناسایی کنیم. همان طور که ابتدای سازمان، ظرفیت‌های فرهنگ، هنر، رسانه برای آن در نظر گرفته شد تا بتواند در شهر تهران با دست باز، همه ظرفیت‌ها را تبدیل کند به فرصت برای رشد مردم، ما به جایی رسیدیم که واقعا دریافتیم ثروتمندترین سازمان در کشور، سازمان فرهنگی هنری است.

رییس سازمان فرهنگی هنری درباره اختلال‌هایی که این سازمان در حال حاضر با آن مواجه است، بیان کرد: الان ما دو کمبود یا اختلال داریم، یک: دارایی‌های موجودمان را متناسب با اقتضا و نیاز مخاطب امروز سازگار نکردیم. دو: به عرصه‌های جدید اصلاً توجه نکردیم. به عنوان مثال در دهه های شصت و هفتاد، مردم برای دیدن فیلم سینمایی فقط و فقط سالن سینما را داشتند. اما امروزه انتخاب دیگری ماند پلتفرم‌ها را دارید. در مقایسه قیمت بلیت سینما برای دیدن فیلم و هزینه اشتراک یک ماهه یک پلتفرم برای دیدن فیلم، بهتر است به سالن سینما فقط برای فیلم دیدن نیاییم که هزینه‌های دیگری چون ماشین داشتن و معطلی در صف و مانند آن را تحمل کنیم. راحت بگویم که به نیاز واقعی مردم، پاسخ نداده‌ایم.

وی افزود: گفتیم باید سازمان را احیا کنیم تا قدرت پیدا کند و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهد. ما باید رفتارهای اجتماعی مردم را تقویت کنیم و فرهنگ عمومی را بالا ببریم. برای اینکه سرمایه اجتماعی بیشتر و جامعه محکم‌تری داشته باشیم. اینجا یک تصمیم راهبردی داریم. بایستیم روی یک نقطه تا بیشترین اثر را ایجاد کند. الان، مخاطب نوجوان است و کارشناسی و گفت‌وگو و گرفتن نظر صاحب‌نظران، درباره این قشر سنی را انجام می‌دهیم. چون نوجوان آینده نزدیک ماست. دلیل انتخاب این نسل پیشتاز، یکی بحث علمی و یکی بحث ساختاری است. متولی خاصی در کشور برای این قشر وجود ندارد.

باقری تصریح کرد: ما یک تصمیم گرفتیم که خیلی تصمیم بزرگی است ولی خیلی هم ساده است. امروز نوجوان من بحران انرژی دارد، بحران تخلیه انرژی دارد در شهر مدرن تهران، نه طولی می‌تواند در خانه حرکت کند نه عرضی، نه باید بدود چون صدای پایش می‌رود. پس من باید بروم از این فضا استفاده کنم و این سازمان را تغییر دهم. ما برای همه مجموعه‌هایمان ذیل این دو عنوان حرف می‌زنیم؛ یک، امکاناتمان را چطوری مولد کردیم و دو، برای آن کارویژه چه طراحی‌ای کردیم؟ روی آن نیاز این کار را کردیم. ما در همه این عرصه‌ها کار کردیم.

سپس نوبت به ارائه توضیحات توسط مدیران سازمان رسید که ابتدا مریم پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویر شهر عنوان کرد: مؤسسه تصویر شهر دو کارویژه داشت: تولید فیلم و سریال و مولدسازی ظرفیتی. الان حدوداً پنج هزار و ۱۶۳ صندلی فعال در سینماهایمان و ۱۳ هزار و ۵۲۸ صندلی در فرهنگسراها داریم، البته صندلی‌های فرهنگسراهایمان بالقوه هست. تعدادی از فرهنگسراها هم تجهیز و به‌روزرسانی شده تا به عنوان سینما بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بخش تولید، هدف اصلی، تولیدات انقلابی است که به دو صورت داریم انجام می‌دهیم یا مستقیماً می‌سازیم، مثل فیلم سینمایی «احمد» که پارسال چهار سیمرغ در جشنواره فجر گرفت یا با زیرلایه انقلابی مثل فیلم «بی‌بدن» که پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده، یعنی در این چهل سال پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی شد و رکورد فروش آنلاین را هم زده است.

پیرکاری با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: در این جشنواره که هر دو سال برگزار می‌شود، به همان فیلم‌های سینمایی که تولید شده بود و در فجر و جاهای دیگر مطرح شده بود، دوباره در جشنواره فیلم شهر جایزه می‌دادند. ما آمدیم این روند را تغییر دادیم. نوجوان‌های بااستعداد و خیلی ناب را ‌آوردیم و پرورش دادیم در بستر فرهنگ و هنر و با رویکرد انقلابی‌ای که سازمان فرهنگی دارد، تا بتوانیم از اینها در عرصه فیلم‌سازی حمایت کنیم.

تکتم نجفی‌منش مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: رویکرد ما در بحث کتاب و کتابخوانی یک تغییر جدی داشت. برای نمونه، هر سال در نمایشگاه کتاب، برنامه مفصلی داشتیم به اسم فرهنگسرای کتاب، اما امسال کلاً ما یک کافه داشتیم، «کافه بچه‌کتاب‌خوان‌ها». تقریباً یک چهارم بودجه سال‌های قبل هزینه کردیم. برای این برنامه فقط یک فضا گذاشتیم و از بچه‌ها دعوت کردیم بیایند دورهمی برگزار کنیم. بچه‌ها می‌آمدند با یک نویسنده دیدار و گفت‌و‌گو می‌کردند.

وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در نمایشگاه کتاب رقم زدیم طرح «پی‌کتاب» بود، که نوجوانانی با یک کوله و کلاه و تی‌شرت متفاوت، در نمایشگاه کتاب می‌فروختند. گفتیم نوجوان بفروشد، چون یک نوجوان از یک نوجوان بهتر کتاب می‌خرد. این روند در مهمانی ده کیلومتری و پیاده‌روی جاماندگان هم ادامه پیدا کرد. اتفاق خیلی مهم دیگری که از سال گذشته در کتابخانه‌هایمان افتاده، دورهمی‌های نوجوانان کتاب‌خوان است. تا کنون نزدیک به ۳۰ دوره برگزار شده است. در این دورهمی‌ها به بچه‌ها یک موضوع می‌دهیم و انتخاب می‌کنند، موضوعمان هم حتماً موضوع مستقیم در عرصه بحث مسائل نوجوان نیست.

نجفی‌منش اضافه کرد: به این بهانه، خرید کتاب را هم در این محفل داریم. پارسال ۲۳ هزار نسخه خریداری شده، امسال هزار و ۲۳۲ عنوان در ۶ ماهه اول در ۳۲ سرفصل کتاب نوجوان خریدیم و همه، کتاب‌های روز بازار نشر است.

حسین تاریخی مدیر خانه اردوی سازمان فرهنگی هنری درباره برنامه‌های اردویی گفت: در حوزه اردویی سعی شد زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم، به این معنا که از ظرفیت‌های فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ استفاده کنیم و در مکان هایی که امکان دارد، کار را شروع کنیم. در حال حاضر فرهنگسراهای اشراق، بهمن، بهاران، ولاء، انقلاب اسلامی، اندیشه، باغ موزه قصر در تهران این امکان را دارند که علاوه بر اینکه فرهنگسرا هست، امکانات دیگری هم در آنجا مستقر کردیم. در برخی از اینها خوابگاه ایجاد کردیم تا استقرار شبانه هم فراهم باشد.

محمدامیر خسروی مدیرعامل موسسه آموزش شهر درباره فعالیت‌های آموزشی سازمان عنوان کرد: در سازمان بیشتر از ۱۱۰ مرکز فرهنگی مجهز در ۲۲ منطقه شهر تهران داریم که ظرفیت آموزشی آنها بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر است. در قالب هزار و ۶۰۰ دوره ‌آموزشی به شهروندان خدمات می‌دهد. در این دوره‌ها در مجموع در طول سال بالای ۱۱۰ کلاس دوره آ‌موزشی دارد.

وی اظهار کرد: در بحث محتوای آموزشی، سال ۹۲ محتوای انحصاری طراحی شده بود و از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ هیچ اتفاقی نیفتاده بود. ۱۰ سال از عمر آن محتوایی که ما برای کتاب‌های مهد و پیش آماده کرده بودیم، گذشته است. کتاب موجود را کلاً گذاشتیم کنار و شروع  کردیم به طراحی کتاب جدید. یک حلقه محتوایی برای کتاب‌ها تشکیل شد، آموزش‌های مهدکودکمان عوض شد. کتاب‌ها طراحی شد، تغییر داده شد، ‌چاپ شد و دست مخاطب الان کتاب جدید هست. در بخش تجهیز نیز متناسب با این محتوا و آن مربی‌ای که می‌خواهد این کار را بکند داریم تجهیز می‌کنیم. شهردار تهران کمک بزرگی به ما کرد و بزرگترین خرید تجهیزات آموزشی شهر تهران به ارزش ۱۸ میلیارد تومان انجام شد.

ابراهیم کمالی مدیر خانه هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری در ادامه عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ در ۳۳ نگارخانه ما ۴۵۵ نمایشگاه برگزار شده و ۱۶ هزار و ۸۲ تابلو روی دیوار رفته. در سال ۱۴۰۲ و در ۴۶۶ نمایشگاه، ۱۷ هزار و ۴۵۸ تابلو روی دیوار رفت. در سال ۱۴۰۳ تا حدود نیمی از سال، ما ۲۰۲ نمایشگاه گرفتیم که هفت هزار و ۴۲۷ تابلو روی دیوار رفته و یک بخشی از این نمایشگاه‌ها خیلی مهم بوده است. با توجه به سیاست سازمان در موضوع نوجوان، جشنواره هنرهای تجسمی نوجوان را طراحی کردیم و می‌رویم سراغ همه هنرستانی‌ها، همه موسسات و فرهنگسراهایی که کلاس دارند.

سروری: تحول‌گرایی در فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری دیده می‌شود

در ادامه نشست پرویز سروری نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی عنوان کرد: واقعیت مطلب این است که در حوزه فرهنگ ۸۵ میلیون مدعی وجود دارد. کسی را پیدا نمی‌کنید که مدعی فرهنگ نباشد. به این دلیل حوزه خیلی حساسی است. جایی که مدعی زیاد است، اجرای طرح‌ها به شدت با سختی مواجه می‌شود. کسانی که در این مسئولیت قرار دارند و قرار هست کار فرهنگی بکنند، باید بدانند که با چالش‌های بسیار جدی مواجه هستند و آدم‌های نادانی که مدعی هستند همیشه مشکلاتی ایجاد کردند. دوره ما یک دوره پر از سرعت است. سرعت تحولات آنقدر بالاست که اگر خودت را تنظیم نکنی عقب می‌مانی و بعدش هم از قافله خارج می‌شوی. آدم‌هایی که نمی‌توانند با تحولات خودشان را هماهنگ کنند، عقب می‌مانند.

وی با بیان مثالی از ساختار نظامی کشور گفت: اگر کشور امروز ثبات و امنیت دارد، برای این است که خودمان را با تغییرات تنظیم کردیم و از سرعت نظامی حتی جلوتر رفتیم. این نماد در حوزه فرهنگ هم هست، اگر شما نتوانی با تحولات و سرعت تحولات همراه شوید، عقب می‌مانید. این مجموعه هر روز یا هر سال باید چند دوره آموزشی در موضوعات جدید فرهنگی داشته باشد. معتقدم اگر این مجموعه ندانند هوش مصنوعی چیست، مجموعه عقبی است. من امروز خیلی خوشحال شدم، چون دیدم کارها تکراری نبوده است. در صحبت‌های شما احساس کردم که نقطه تحول‌گرایی و تولید تحول در فعالیت‌های فرهنگی دیده می‌شود و این خیلی نکته برجسته‌ای بود و امیدوارم استمرار پیدا کند. فعالیت‌های فرهنگی متناسب با نیازهای فرهنگی مردم شکل بدهید، چون نیازهای مردم دارد تغییر می‌کند و هر روز بسترهای تازه‌ای برای ما فراهم می‌شود.

سروری اضافه کرد: کتاب را به عنوان یک عنصر بسیار تاثیرگذار در حرکت‌های فرهنگی باید بدانیم و جالب بود که یک چنین نگاهی به کتاب دارد انجام می‌شود. این نگاه فرسوده که کتاب در کتابخانه هست، هر کس می‌خواهد برود بخواند، جواب نمی‌دهد. این اقدامات به نظر من اقدامات خوبی است که انجام شد. دوره نوجوانی، دوره این است که فرد می‌خواهد هویت خودش را اولاً بشناسد و بعدش به دیگران هم تحمیل کند. در این دوره خیلی مهم است که شما بسترهایی را فراهم کنید که آن فردی که می‌خواهد هویت آینده‌اش را انتخاب کند بتواند. اردوها به نظر من اردوهای خیلی خوبی است.

نایب‌رییس شورای شهر تهران درباره ایجاد تعامل با سایر مجموعه های شهرداری بیان کرد: من بهترین کار را این می‌دانم که ما بیاییم ظرفیت‌هایی را که داریم کنار هم قرار دهیم. از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم. مثلاً سازمان ورزش بیاید برای مجموعه‌هایی که دارد، بگوید من می‌توانم در هفته این مقدار ظرفیت را برای شما خالی کنم. سراها به همین ترتیب. در سراها ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم. امکاناتی وجود دارد که خیلی هم با تیپ کار فرهنگسرایی تطبیق دارد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۷/۳۷۹/۳۳۵/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۱/۳۱۲/۱۴۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰