لذت اکتشاف علمی‌ با برنامه «ببین و بدون» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۱
گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه‌ای که کودکان را پای تلویزیون می‌نشاند

لذت اکتشاف علمی‌ با برنامه «ببین و بدون»

ناصر عالمی 29ساله با مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه، هشت سالی می‌شود که تهیه‌کنندگی و کارگردانی تلویزیونی در حوزه کودکان را انجام می‌دهد. در کارنامه این برنامه‌ساز جوان، برنامه‌هایی چون برنامه 100 قسمتی «من هنرمندم» بین سال‌های 1396 تا 1397 در شبکه نهال، برنامه «دایره رنگی» تولید شبکه امید در سال ۱3۹۹، برنامه «جام مسجد» تولید شبکه سه سیما در سال ۱۴۰۱ دیده می‌شود و هم‌اکنون نیز شاهد برنامه «ببین و بدون» اوییم که به فصل سومش رسیده است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، ناصر عالمی درخصوص فکر ساخت برنامه «ببین و بدون» گفت: دلیل اصلی شکل‌ گرفتن این برنامه به دوران کودکی خودم برمی‌گردد. من از کودکی ذهن پرسشگری داشتم و همیشه پر از سؤال و عاشق موضوعات مستند و دانستنی بودم. با خود گفتم بچه‌ها حق‌ دارند مسائل و موضوعات جذاب دوروبرشان را ببینند و بدانند.

تهیه‌کننده این برنامه ادامه داد: در «ببین و بدون» سعی کردیم موضوعات مربوط به کودکان را بسط و گسترش دهیم، به‌طوری‌که از اطلاعاتی که در مدرسه یا خانواده به آنان می‌دهند، فراتر باشد. در این برنامه، نهایت تلاشمان را کرده‌ایم تا نشان دهیم که ریشه همه‌چیز در ذات و خلقت خداوند است و بین همه اجسام و اشیا و خداوند ارتباطی وجود دارد.

 

قانع کردن کودکان هدف «ببین و بدون»

عالمی‌گفت: بچه‌ها دوست دارند از اتفاقات و موضوعات اطرافشان آگاه شوند؛ بنابراین، شکل و ساختار برنامه را به‌سمتی بردیم که بتوانیم پاسخگوی ذهن پرسشگر آنان باشیم؛ یعنی هر موضوع، اتفاق و هر جسم و شیئی را که در اطراف بچه‌هاست، طوری به آنان بشناسانیم که قانع شوند. برنامه‌سازی برای کودک و دنیای پررمزوراز آنان پیچیدگی و سختی‌های خاص خودش را دارد و باید حساب‌شده و منطقی پیش رفت تا تصورات ذهنی کودک را به بیراهه نکشاند. بر این اساس باید تحقیق، اساس کار باشد.

عالمی در این خصوص گفت: در ابتدای کار، پژوهش‌های اولیه‌ای انجام دادیم و به‌سمت موضوعاتی که می‌خواستیم بچه‌ها آن‌ها را بهتر درک و فهم کنند، رفتیم. دسته‌بندی‌هایی درباره موضوعات قابل‌‌فهم دنیای کودکان انجام دادیم و با کمک اهل علم، نحوه پرداختن به موضوعات را ساماندهی و مشخص کردیم.

 

دو گروه با یک هدف مشترک

عالمی در توصیف اتاق فکر برنامه «ببین و بدون» گفت: در این اتاق از حضور افراد کاربلد با اندیشه‌های نو استفاده می‌کنیم که اگر بخواهم معرفی کنم، باید بگویم که کارگردان برنامه هم در فضای شکلی و هم محتوایی برنامه دید دقیقی دارد. در بخش محتوایی برنامه نیز زهرا داوری‌کیا، سردبیر و نویسنده برنامه با گروه پژوهشی که در اختیار دارد، تنظیم محتوای برنامه را با تحقیق و پژوهش‌های بنیادین انجام می‌دهد.

وی درخصوص هماهنگی بخش‌های مختلف برنامه که در سایه اتاق فکر برنامه شکل ‌گرفته است، گفت: پلاتوی مجری با رفت‌وبرگشت‌های برنامه‌ای در موقعیت‌هایی که مربوط به موضوع برنامه می‌شود، با کارهای گرافیکی خوب و جذابی که تدارک دیده ‌شده، کمک می‌کند که بچه‌ها، هم به‌شکل محتوایی و هم از جنبه زیبایی‌شناختی کار را دوست داشته باشند.

عالمی‌به تولید ۱۲۰ قسمت از برنامه «ببین و بدون» در فصل سوم آن پرداخت و گفت: از این ۱۲۰ قسمت تولید و پخش‌شده بازخوردهایی حاکی از احساس رضایت کودکان و خانواده‌های آنان روبه‌رو شده‌ایم. این تهیه‌کننده جوان ادامه داد: علاقه‌مندیم که «ببین و بدون» همچنان ادامه‌دار باشد؛ چون مهم‌ترین عاملی که گروه برنامه‌ساز را سر ذوق نگه‌ داشته است، مخاطبان پرسشگری‌اند که باانگیزه و ذهن‌های پویا ما را به ادامه کار تهییج می‌کنند.

وی «ببین و بدون» را برنامه‌ای تعاملی خواند و گفت: در برنامه «ببین و بدون» بخش‌های مختلفی داریم که از بچه‌ها می‌خواهیم با ما در تعامل باشند، مثلاً برای برنامه ویدئو یا کاردستی بفرستند تا در برنامه استفاده شود. این برنامه در فضای مجازی شاد، ۲۰۰ هزار مخاطب فعال دارد و هر روز ۲۰۰۰ پیامک دریافت می‌کند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: شاید باورتان نشود برنامه پاسخگوی این حجم از پیام‌ها نیست و هر کاری می‌کنیم، نمی‌توانیم همه پیام‌ها را پاسخ دهیم و در فکر اینیم رباتی را تعبیه کنیم تا پیام‌های بچه‌ها بی‌پاسخ نماند.

عاملی به نظرسنجی‌های اخیر سازمان اشاره کرد و گفت: این برنامه در تلوبیون یک‌ میلیون بازدید و دنبال‌کننده دارد و درنظرسنجی‌ها نیز جایگاه خوبی دارد که نشان‌دهنده توفیق برنامه است. تلاش گروه حرفه‌ای، مجری خوب برنامه، کمک مدیران شبکه و همه دوستان، این اتفاق مبارک را رقم زده است.

 

«ببین و بدون» تاریخ‌ مصرف ندارد

عالمی‌به مزیت این برنامه پرداخت و گفت: «ببین و بدون» تاریخ ‌مصرف ندارد و می‌توان آن را هر لحظه و هر ساعت، سال و ماه پخش کرد. هدف برنامه همین بوده که همیشه قابل‌استفاده و جذاب باشد.

عالمی افزود: از مدیران سازمان می‌خواهم به برنامه‌های حوزه کودک اهمیت بیشتری دهند. وقتی برنامه پرمخاطبی چون «ببین و بدون» به اسم شناخته‌شده‌ای تبدیل‌ شده، کمّی و کیفی‌تر شدن آن کمک بیشتری می‌طلبد.

تهیه‌کننده برنامه درخصوص مجری این برنامه چنین گفت: یکی از نقاط قوت برنامه که باعث شده مخاطبان آن را دوست داشته باشند، شکل اجرای حسین اکبری است. این مجری که عاشق دنیای کودکان است، تجربه‌های خوبی از اجرای برنامه‌های حوزه کودک دارد و به‌سبب آشنایی و مهارتی که از وی سراغ داریم، گروه برنامه‌ساز با آرامش بیشتری به میدان عمل می‌آید. امیدواریم در کنار مجری جوانمان بتوانیم در سال‌های آینده با تولید فصل‌های بعدی «ببین و بدون» کودکان را که آینده‌سازان کشور عزیزمان ایران اسلامی‌اند، در اجرا همراه برنامه کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها