سعادت: در کشور ما تئاتر عروسکی برای بزرگسال نداریم!/تمرکز این دوره جشنواره مبارک بر انتخاب آثار باکیفیت است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
بازیگر تئاتر و هنرمند نمایش عروسکی در گفت‌وگو با صبا؛

سعادت: در کشور ما تئاتر عروسکی برای بزرگسال نداریم!/تمرکز این دوره جشنواره مبارک بر انتخاب آثار باکیفیت است

مریم سعادت، هنرمند نمایش عروسکی و بازیگر شناخته‌شده تئاتر، تلویزیون و سینما در گفت‌وگو با صبا از ویژگی‌های برجسته بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک سخن گفت. وی تاکید کرد که ارتقای کیفی آثار از دستاوردهای مهم این دوره از جشنواره است؛ سعادت همچنین به اهمیت بهره‌گیری از خلاقیت و تخیل در تئاتر عروسکی برای جذب مخاطبان بیشتر و توسعه این هنر پرداخت.

علی حیدری/صبا؛ مریم سعادت، هنرمند نمایش عروسکی و بازیگر تئاتر، تلوزیون و سینما درباره نقاط تمایز بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با ادوار پیشین گفت : به طور کلی جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک طی سالیان از رشد و پیشرفتی به طور پلکانی برخوردار بوده و این رشد تا کرونا و پسا کرونا ادامه داشته است که مضاف بر نمایش عروسکی، در تئاتر بدنه نیز این رشد متوقف شد و این توقف از حیث کیفی بسیار مشهود و ملموس بوده است.

وی افزود : به عقیده من در دوره پیشین جشنواره، تنها نکته برجسته و قابل ذکری که وجود داشت رویکرد اجرای عموم در آثار بود که سبب می‌شد فعالان نمایش عروسکی که در جشنواره آثار با کیفیتی را ارائه کردند در قالب اجرای عمومی نیز آثار خود را ارائه کنند، و موضوع اجرای عموم برای تئاتر عروسکی نوعی توفیق به حساب می‌آید ، زیرا این رویکرد مدت‌ها بود که برای نمایش عروسکی وجود نداشت.

سعادت در مورد بیستمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران-مبارک، به خبرنگار تئاتر صبا توضیح داد : در این دوره از جشنواره تمام سعی بر این بوده است که آثار از کیفیت و استانداردهای نسبی برخوردار باشند، البته این نکته به این معنا نیست که تمامی آثار، آثار فاخر و بزرگی هستند اما گمان می‌کنم که دنبال کنندگان محترم این جشنواره شاهد آثار نمایشی خوبی باشند.

وی در ادامه از نیازهای جامعه به پیگیری آثار نمایش عروسکی گفت : به نظر من مدیوم نمایش عروسکی بسیار فراتر از تئاتر است، زیرا برخلاف تئاتر که ما با محدودیت هایی از لحاظ اجرایی و دیگر جوانب طرف هستیم در نمایش عروسکی امکان پذیر است و محدودیتی وجود ندارد که این عدم محدودیت به بهره‌گیری از قوه تخیل اجرا‌گر، نویسنده و کارگردان وابسته است که بتواند به روی انواع گروه های سنی از کودک و خردسال گرفته تا بزرگسال تاثیر بگذارد و مفید واقع شود.

این فعال تئاتر عروسکی ادامه داد : متاسفانه در کشور ما تئاتر عروسکی برای بزرگسال نداریم به شکل معمول این گونه نمایشی برای کودکان در نظر گرفته می‌شود و اصلا جا نیفتاده است که ممکن است نمایش عروسکی برای بزرگسالان نیز جذابیت‌های حداکثری خود را داشته باشد، در واقع نمایش عروسکی می‌تواند مانند یک کتاب آموزنده عمل کند و این همان نکته‌ای است که باید جا بیفتد و توسط عام جامعه پذیرفته شود.

سعادت در ادامه به ارائه راهکارهایی در مورد کلیشه‌زدایی از نمایش عروسکی صرفا برای کودکان پرداخت : افزایش اجراهای نمایش‌های عروسکی و مهیا کردن امکانات سخت‌افزاری مناسب برای اجراهای این‌گونه تئاتری سبب می‌شود تا عموم جامعه برخورد بیشتری با این شکل از تئاتر داشته باشند و مضاف بر آن ارائه آثار با کیفیت در این زمینه، سبب می‌شود تا تبلیغات سینه به سینه درون مردم اتفاق بیفتد و آثار عروسکی بیش از پیش مورد اقبال عام جامعه قرار گیرد.

در بخش پایانی گفتگو مریم سعادت به ارائه گزارشی از افزایش کیفی عروسک‌های نمایش عروسکی از ابعاد بصری و ساختاری پرداخت: اگر در جریان رشد عروسک ها در کشورمان قرار بگیریم، متوجه می‌شویم که عروسک‌سازان فعال ما به چه موفقیت هایی دست یافتند، و به متریال‌هایی در راستای ساخت عروسک رسیدند که خود من به عنوان کسی که سال‌ها عروسک‌ساز بوده است متعجب و متحیر شدم.

بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک ۲۶ آذر تا ۳ دی ۱۴۰۳ با شعار «رویای سفید دوستی» در تهران در حال برگزاری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها