فتح‌الله امیری:سینمای مستند به سمت داستانی شدن رفته است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۶ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۱
داوری در «سینماحقیقت» هجدهم چگونه بود؟

فتح‌الله امیری:سینمای مستند به سمت داستانی شدن رفته است

یکی از داوران بخش ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آثار این دوره را نسبت به دوره‌های قبل جسورانه‌تر، با کیفیت‌تر و متنوع‌تر دید.

به گزارش صبا، فتح‌الله امیری مستندساز که به عنوان داور بخش ملی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره آثار این دوره از جشنواره گفت: در فیلم‌های این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شد؛ هم تنوع خیلی خوبی داشتند و هم از نظر کیفیتی ارتقا یافته بودند. از طرف دیگر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نسبت دیگر ارگان‌ها آثار با کیفیت‌تر و بیشتری داشت.

او درباره چگونگی مشاهده مستندها برای داوری توضیح داد: برخی مستندها را به تنهایی و برخی دیگر را در طول برگزاری جشنواره همراه با مخاطبان مشاهده کردم چراکه درنظر داشتم حال و هوای سالن و تماشاچیان را هم ببینم، بسیاری از سالن‌های امسال پُر بودند و حتی در برخی اکران‌ها، تماشاچیان برای تماشا روی زمین می‌نشستند.

کارگردان «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» ادامه داد: وقتی سالن‌ها پر می‌شوند یعنی جشنواره زنده است و به جلو پیش می‌رود. البته می‌توان کمی روی رویدادهای همزمان با جشنواره کار کرد مثلا در کنار اکران‌ها و اتفاقات مختلف، بازار فیلم هم برگزار شود یا غرفه های تجهیزات روز مستندسازی را هم حضور داشته باشند.

امیری از انتظار خود نسبت به نوزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد: فیلم‌ها را که کارگردانان و مستندسازان می‌سازند اما رویکرد جسورانه‌ای که جشنواره امسال داشت و برخی آثار را که طی سال‌های گذشته پخش نمی‌شدند، به نمایش درآورد، بسیار جالب بود، امیدوارم که طی دوره‌های بعد نیز این رویکرد ادامه داشته باشد.

این مستندساز با اشاره به اینکه تعدادی از آثار حاضر در رقابت به سمت بازسازی رفته بودند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر فیلم‌های داستانی تمایل دارند که به شکل مستند ساخته شوند و سینمای مستند هم مدتی‌ست که به سمت داستانی شدن رفته است، اگر بخواهیم در جایگاه یک داور به تماشای مستند بپردازیم، باید حواس‌مان باشد که فریب نخوریم. 

کارگردان «حیات در رگ‌های سرد» از آثار این دوره از جشنواره که بیشتر دوست داشت، نام برد: از میان آثاری که تماشا کردم، چند مستند را خیلی دوست داشتم؛ «چمدان آبی»، «شگرد»، «نجیب‌زادگان»، «کابین»، «رخ»، «آسانسور» و برخی آثار محیط زیستی.

او درباره فضای داوری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: فضای داوری به طور کلی مثبت بود و مشاهده نمی‌شد که داوری از فیلمی دفاع کند و آن را مد نظر قرار دهد، به طور کلی فضای سالمی را شاهد بودیم. از طرف دیگر محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره هیچ دخالتی در داوری‌ها نداشت و حتی ما داوران برنده جایزه دبیر جشنواره را مشخص کردیم و او نیز پذیرفت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها