محمدجواد اسلامی :«شمال از جنوب غربی» نگاهی ملی و مردمی دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
گفت‌وگوی صبا با نویسنده فیلم«شمال از جنوب غربی»:

محمدجواد اسلامی :«شمال از جنوب غربی» نگاهی ملی و مردمی دارد

فیلم«شمال از جنوب غربی» پنجمین ساخته حمید زرگرنژاد بعد از فیلم‌های «پایان خدمت»، «ماهورا»، «برای مرجان» و «شماره ۱۰» است، پیشتر این آثار را در که در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر از او دیده‌ایم.

به گزارش صبا، «فیلم شمال از جنوب غربی» پنجمین ساخته حمید زرگرنژاد بعد از فیلم‌های «پایان خدمت»، «ماهورا»، «برای مرجان» و «شماره ۱۰» است، پیشتر این آثار را در که در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر از او دیده‌ایم. همچنین تهیه‌کنندگی «شمال از جنوب غربی» را مهدی مددکار برعهده داشته است؛ در این فیلم که امروز در سانس سوم چهارمین روز برگزاری چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای اصحاب رسانه، منتقدان و هنرمندان در کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید، مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین‌پرداز، هومن حاجی‌عبداللهی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مهدی احمدی، سیامک صفری، خاطره اسدی، رضا توکلی، مجید پتکی، محمدرسول صفری، بهزاد جعفری، ویهان نوروز ستاره‌هایی هستند که به ایفای نقش می‌پردازند.
حمید زرگرنژاد علاوه بر کارگردان در گروه نویسندگان، در کنار سیدمحمد حسینی و محمدجواد اسلامی حضور داشته است. لازم به ذکر است «شمال از جنوب غربی»  محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح است و گفته می‌شود که این فیلم هم قصه مشابهی با فیلم سینمایی «بازی‌خونی» دارد. به همین منظور با محمدجواد اسلامی نویسنده این فیلم سینمایی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

آنطور که شنیده می‌شود این فیلم داستان یک عملیات خرابکارانه از سوی رژیم بعثی عراق است؛ عراق در دوران دفاع مقدس تصمیم می‌گیرد یک کامیون پر از مهمات را وارد کشور و در یکی از نقاط حساس کشور آن را منفجر کند درباره حال و هوای فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» که امروز در سینمای رسانه نمایش داده می‌شود برایمان بگویید و خلاصه‌ای از آن را شرح دهید.

فیلمنامه و فیلم «شمال از جنوب غربی» یک تریلر سیاسی و امنیتی است و به فضای جنگ دفاع مقدس هم مرتبط است چون تقاطع زمانی با روزهای جنگ دارد ولی اصل و داستان به ماجرا، التهابات و اتفاقات سیاسی خرداد ماه سال ۱۳۶۰ می‌پردازد که منجر به یک سری نا آرامی‌هایی شد و اتفاقات تازه‌ای در شمال ایران افتاد و ما از این منظر وارد قصه شدیم. «شما از جنوب غربی» نسبت نزدیکی با فضای جنگ دارد و در واقع با آن هم‌پوشانی دارد ولی ژانرش دفاع مقدس به معنای عام آن نیست. این فیلم با قصه‌ای نو در گونه حادثه‌ای در بستر درام خانوادگی به تصویر کشیده شده و با پرداخت به بحران‌های ناگفتۀ جوانانِ کم سن و سالِ دهه شصت در مواجهه با مسئولیت‌های بزرگ و خطیر، روایت خود را پیش می‌برد. در خلاصه داستان فیلم «شمال از جنوب غربی» آمده است: «مشکل ما اینه که باید درد دلامون سربسته بمونه…»

محدودیت‌هایی برای نگارش فیلمنامه وجود داشت که نتوانسته باشید به موضوعی خاص بپردازید و شما را به عنوان نویسنده با چالش رو به رو کرده باشد؟

اساسا وقتی سراغ روایتی تاریخی می‌رویم خودش دامنه‌ای پرچالش و وابسته به مستندات تاریخی برای ما می‌‌سازد؛ گروه نویسندگان و گروه تولید فیلم تلاش داشت تا مدیریتی بین روایت‌گری و قصه‌گویی برای سینما و حفظ جان‌مایه مستند اتفاقات که خودش چالش اساسی این گونه سوژه‌ها است، داشته باشد. به هر حال به عنوان نویسنده باید نگاهی داشته باشیم به رویدادی که روایت می‌کنیم و بدانیم باید مستندات داشته باشیم چرا که مردم از آن پس زمینه دارند و آن ماجرا تاریخ دارد و بخشی از جامعه آن را می‌شناسند و برخی از مخاطبان هنوز آن روزها را به یاد دارند و برخی دیگر از مخاطبان هم آن دوران را ندیده‌اند و مهم است که برای آن‌ها هم داستان درست روایت شود. مبنا تخیل نویسنده است و در هر شکلی که می‌خواهید روایت کنید دست شما باز است و فقط مهم این است که این چالش سه‌گانه را با یکدیگر هماهنگ کنید.

 

 

این روزها برای مخاطب، سینمای کمدی جذاب است فکر می کنید فیلم‌تان با وجود مضمون سیاسی این فیلم در گیشه جذابیتی برای مخاطب دارد؟

ما سعی کردیم از لحاظ مضمونی رویکرد ملی داشته باشیم که می‌تواند برای مخاطب فراگیر باشد و او را همراه فیلم کند اما از لحاظ فرمی و قصه گویی در کنار اقبال کارهای کمدی در میان مردم قصه‌هایی که معما مبنای قصه آن‌ها است و ماجرا دارد اکشن دارد و ماجراهای دزد و پلیسی و جاسوس بازی دارد و این موضوعات اساس و مبنای روایت قصه است همیشه مخاطب خود را داشته‌اند. این فیلم‌های سینمایی در دنیا هم کارش را می‌کند و برای مخاطب جذاب است و اکنون هم در شبکه نمایش خانگی ایران هم قصه‌هایی داریم که معما و شکلی جنایی دارند و مخاطب آن‌ها را دوست دارد.

«شمال از جنوب غربی» نگاه ملی و همچنین مردمی دارد و عموما موضوع‌های پیچیده و شخصیت پردازی‌های جذاب، مخاطب را پی‌گیر کرده تا با آن ارتباط برقرار ‌کند و برای من در خلق این فیلم، همراهی مخاطب و ماندگاری اثر در درجه اول اهمیت قرار داشت. فیلم به شدت پرهیجان و دارای تعلیق‌های دنباله‌دار است که برای اجرای دقیق این محتوا وقت و انرژی بسیاری گذاشته شده تا اجرای صحنه‌های اکشنِ میدانیِ متفاوتی داشته باشیم و ما حداقل تلاش‌مان این بوده است.

درباره نقش مصطفی زمانی و امیر آقایی توضیح دهید البته بدون اینکه داستان فیلم اسپویل شود.

داستان را باز نمی‌کنم ولی مصطفی زمانی نقش فردی را از نماینده جریان جوان‌ها و دهه شصتی‌ها ایفا می‌کند که فصد دارد امنیت را برای این سرزمین بوجود آورد. امیر آقایی نیز نماینده مردمی است که در التهاب گرفتار می‌شوند و به نوعی نماینده مردمی است که اساس زندگی‌شان به خاطر این اتفاقات بر هم خورده است.

 

با توجه به اینکه حمید زرگرنژاد در گروه نویسندگان نیز حضور داشت، چقدر با یکدیگر تعامل داشتید و متن همانگونه که نوشته شده بود در فیلمبرداری پیاده سازی شد؟

تلاش شده تا تعامل بالایی داشته باشیم و نسخه‌های متعددی را برای فیلم نوشتیم و میان گروه نویسندگان همراهی بسیاری شکل گرفت؛ حمید زرگرنژاد در کارگردانی توانمند است و نگاهش به متن این است که باورش داشته باشد و آن را به تصویر بکشد او سعی داشت با متن همراه شود البته تولید لوازم و شرایط خود را دارد ولی متن همانی است که نوشته شده و در جریان تولید تعامل وجود داشت و فیلم حاصل نگاه مشترک است.

فکر می‌کنید «شمال از جنوب غربی» در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با چه اقبالی رو به رو شود؟

بازخورد مخاطبان را ندیدم ولی همه چیز به مردم بستگی دارد،  همه عوامل زحمت کشیدند و تولید و شرایط سختی داشتیم و تلاش کردیم کار در بیاید و برای مخاطب جذاب باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها