به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رائد فریدزاده در برنامه هفت حضور پیدا کرد و در خصوص فعالیت در حوزه بینالملل گفت: اتفاقات مهم سینمای ایران از دهه شصت رقم میخورد که دریچههای جهانی با آثار آقای کیارستمی روی ایران باز میشود. این سینمای نوین همیشه وجهه بینالمللی به آن الصاق شده بود. از اواخر دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ که فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده جایزه اسکار گرفتند. همیشه وجهه بینالمللی سینمای ایران برای همه مدیران مهم بوده است اما گاهی این ارتباط ضعیفتر شده است به این دلیل که بنیه اصلی سینمای ایران نگاهی داخلی دارد. این مسئله نیاز مستمر دارد که از بدو تولد یک اثر مخاطبسنجی و بازارسنجی جهانی داشته باشید. همه این موارد نیاز به یکسری پیشفرضها و آموزشها دارد.
وی افزود: یکی از مسائلی که توقع میرود در این دوره بیشتر به آن توجه شود حوزه بینالملل است. بحث تولیدات و بازارهای مشترک اکنون از واجبات است.
رئیس سازمان سینمایی درباره بازار چین بیان کرد: امسال قبل از کرونا برای اولین بار یک فیلم امریکایی بیشترین فروش را در چین داشت. چین ۲۹ فیلم خارجی را در سال اکران میکند که اکثرا امریکایی هستند. اکنون اکثر کشورهای امریکایی در چین شعبه دارند و مالیاتهای سنگینی پرداخت میکنند زیرا بازار چین برایشان جذابیت زیادی دارد.
وی افزود: تولید مشترک نیاز به توافقنامه دارد اما در کشور ما برای تولید مشترک تفاهمنامه نوشته میشود زیرا در ایران توافقنامه بروکراسی اداری خیلی سخت و طولانی دارد و نیاز به تایید مجلس و نهادهای دیگر دارد.
فریدزاده درباره فیلمهای کمدی و سینمای تجاری ایران تصریح کرد: در جایگاه حقوقی سلیقه شخصی من خیلی مهم نیست و نباید به سینما تحمیل شود. یک وجه سینما صنعت و تجارت و سرگرمی است و نمیتوان آن را نادیده گرفت اما مهم است که چگونه صنعت سینما را شکل دهیم. اگر سینما بخواهد به سمت صنعتی شدن پیش برود قطعا باید الزامات سرگرمی را هم رعایت کند. تحلیلی هم وجود دارد که وقتی شما یک نوع از کالا را دائم عرضه کنید و باقی محصولات فرهنگی را نادیده بگیرید شما پس از مدتی به تکرار میافتید و مخاطب آن را پس میزند. این نگرانی وجود دارد که فروش فیلمهای کمدی نیز پس از مدتی رو به افول بروند. درنتیجه ما باید سبد اکرانمان را متنوعتر کنیم. وجود گونههای سینمایی دیگر اتفاقا بیشتر به قوام سینمای کمدی کمک میکند.
وی درباره سینمای اجتماعی ایران گفت: آثار سینمای ایران باید متنوع شود و این یک الزام است به ویژه در حوزه سینمای کودک و نوجوان. متاسفانه ما در حوزه کودک و نوجوان به تولید چند اثر محدود بسنده میکنیم. این سینما میتواند کمکحال آموزش و پرورش باشد اما هنوز چنین چیزی در سیستم آموزش کشور ما تعریف نشده است. انصافا زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده است اما گاهی یا متوقف میشود یا متولی این امر مشخص نیست و بنیاد فارابی و کانون صرفا چند اثر محدود تولید میکنند. گاهی ما اثری تولید میکنیم اما به فکر اکران آن نیستیم.
رئیس سازمان سینمایی افزود: ما باید صندوقهای حمایتی بگیریم و کم کم نشان دهیم که این سینما میتواند سودآور باشد و اقساط صندوق را برگرداند. دولت باید در این میان وجه تسهیلگر و ناظر داشته باشد و فیلمسازان را به بخش خصوصی پیوند دهد تا بازارهای جدیدی فعال شود.
فریدزاده درباره تغییرات انجمن سینمای جوان گفت: یکی از عللی که بهروز شعیبی عزیز قبول کردند رئیس انجمن شوند، به دلیل قوهای بود که در خود انجمن نهفته است. انجمن چندین دفتر و دانشجو دارد که بسیار مشتاقانه آثار بسیار درخشانی میسازند. آقای شعیبی علاقه زیادی به آموزش دارند و در کنار حسن شهرتشان حتما اتفاقات خوشی رقم میزنند. با شکلگیری شورای سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور بحث تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوان تصویب شد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است