به گزارش صبا، محمدرضا لطفی کارگردان جوان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا با اشاره به اکران فیلم مستند آواز باد ساخته سودابه بیضایی در گروه سینمایی هنرو تجربه گفت: در سینمای مستند ما میزانسنی داریم که سهنقطه دارد که شامل اتفاق، سوژه و فیلمساز میشود.
وی ادامه داد: باتوجهبه میزانسنی که شکل میگیرد گاهی اتفاق جلوتر از سوژه از فیلمساز قرار میگیرد و یا فیلمساز جلوتر از سوژه قرار میگیرد و یا سوژه و اتفاق در یک مسیر قرار میگیرد و فیلمساز عقبتر و یا جلوتر است و بر همین اساس گونههای مختلف مستند شکل میگیرد.
لطفی ادامه داد: از این منظر سختترین نوع مستند و بهترین مستند شکلی است که در آن اتفاق، سوژه و فیلمساز در یک نقطه قرار بگیرند و با هم همقدم و هم مسیر باشند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای چنین میزانسنی برای ساخت مستند بسیار سخت است افزود: این نوع مستندسازی بسیار سخت و زمان بر است و باید باحوصله انجام شود و فیلم آواز باد دارای این سه ویژگی است و فیلمساز با سوژه در یک مسیر قرار گرفتند و اتفاق را با هم شکل میدهند و اثری را ساختند که قابلدفاع و تماشایی است
کارگردان فیلم تعارض با اشاره به اهمیت سینمای هنری و تجربی در جهان گفت: سینمای هنرو تجربی و اکسپریمنتال نوعی از سینما در جهان است که هم تشخص به سینما میدهد و هم فاخر است؛ ازاینرو اهمیت سینمای هنرو تجربه بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: امروز که وضعیت اکران فیلمها در سینمای بدنه مشخص است و بسیاری از آثار متفاوت با سینمای کمدی یا توانایی رقابت و یا اجازه اکران در سینمای بدنه را ندارند سینمای هنرو تجربه بهترین فرصت و امکان برای اکران و تماشای آثار متفاوت است
لطفی با رد مخاطب نداشتن و عدم استقبال از فیلمهای هنری و تجربی گفت: امروز اطلاعرسانی و تبلیغات خوبی برای فیلمهای هنرو تجربه انجام میشود؛ اما اگر شکل اکران فیلمهای هنرو تجربه طولانیمدت و در سانسهای مناسب باشد و از طرفی دولت نیز حمایت خوبی بکند قطعا فیلمهای هنری و تجربی مخاطب خود را پیدا میکنند و معتقدم فیلمهای سینمای هنرو تجربه حداقل ۲ میلیون مخاطب بالقوه دارد که میتوانند تبدیل به مخاطبان بالفعل شوند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است