به گزارش صبا، فیلم «پیش مرگ» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی آرش زینال خیری روایت زندگی سردار شهید سعید قهاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس است.
شهید سعید قهاری در سال ۵۸ در ماجرای پاوه در کنار شهید چمران حضور داشت و بعدها نیز در کنار شهید احمد متوسلیان، احمد کاظمی و … در عملیاتهای مختلف حاضر شد. او سپس تا فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا پیش رفت و در سال ۱۳۸۵ در حالیکه حدود ۴ ماه از فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا میگذشت، به شهادت رسید.
علی غفاری -کارگردان فیلم «پیش مرگ»- در مورد چگونگی انتخاب شهید سعید قهاری به عنوان سوژه فیلم جدیدش گفت: به هر حال یکی از وظایف همگی ما فیلمسازان پرداختن به قهرمانهای ملی کشورمان است و شهید سعید قهاری نیز یکی از فرماندهان ایران است که از ابتدای انقلاب اسلامی در بحرانهای مختلف حضور داشته و تلاشهای زیادی برای حفظ خاک این وطن کشیده است.
وی در مورد اینکه چرا در فیلم «پیش مرگ» تنها برشی از زندگی این شهید در ابتدای دهه ۷۰ انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: این شهید از ابتدای انقلاب اسلامی در زندگی خود فراز و نشیبهای زیادی را داشته است و در عملیاتهای زیادی حضور داشته اما ما سعی کردیم برشی از زندگی او را انتخاب کنیم که موضوع عزت، آبرو و میهمنپرستی در آن پر رنگتر است.
این کارگردان در مورد اینکه چرا فیلم با نقش تشکیل خانواده آغاز میشود اما در خلال فیلم چیزی از خانواده نمیبینیم، ابراز کرد: ما در ابتدا فیلم مراسم خواستگاری این شهید را نشان میدهیم زیرا یک نکته مهم در آن وجود داشت و آن هم این است که این شهید از ابتدا شرط میکند «کل زندگی من داخل یک کوله است». بعد از آن هم نشان میدهیم که شهید سعید قهاری برای هر ماموریت به همراه خانواده خود مهاجرت میکند و اصلا به همین خاطر به او لقب «فرمانده مهاجر» را داده بودند.
غفاری در خصوص منابع این فیلم و جریان پژوهش و اینکه تا چه اندازه این فیلم بر مبنای واقعیت بوده است، توضیح داد: برای این فیلم بیش از ۸ ماه پژوهش، گفتوگو با همرزمان شهید، دیدن فیلمهای مستند و سفر به مناطقی که این شهید در آن حضور داشته است را انجام دادیم، این شهید در استانهای غربی به ویژه کردستان، کرمانشاه و آذربایجان عربی حضور فعال داشته و بسیار شناخته شده است و از همان روزهای اول انقلاب و تحولات در این مناطق و تا پایان جنگ حضور پر رنگی در این استانها داشته است.
وی افزود: تمامی آنچه را در فیلم میبینید مستند است زیرا بخش عمدهای از فیلم ما را یادداشتهایی که این شهید به صورت روزانه مینوشته تشکیل میدهد و ما سعی کردیم فیلم را منطبق با واقعیت بسازیم.
این کارگردان در مورد بخش پایانی فیلم و نجات هلیکوپتر که مورد انتقاد برخی از مخاطبان است نیز تصریح کرد: دقیقا در سکانس پایانی شما چیزی را میبینید که براساس واقعیت و مستندات است
غفاری در مورد دلیل انتخاب اکران نوروزی برای فیلم «پیش مرگ» گفت: من شخصا رضایتی برای اکران نوروزی نداشتم زیرا تاریخ ۸ اسفند برای آغاز اکران نوروزی خوب نیست، در اکران نوروزی یک فیلم نهایتا باید یک هفته قبل از ایام عید وارد چرخه اکران شود، زیرا در آن یک هفته فرصت دارید تبلیغات خود را انجام دهید و فیلم در بین مردم جا بیافتد آن وقت در ایام نوروز فروش خود را آغاز کنید.
وی بیان کرد: ضمن اینکه اکران نوروزی امسال همزمان شده با ماه مبارک رمضان و کارهای مردم برای روزهای پایانی سال و خیلی کسی وقتی برای تماشای فیلم ندارد، پس نباید توقع داشته باشیم تا عید نوروز در چرخه اکران فروش خوبی برای فیلمها اتفاق بیافتد. به نظرم از ۴ فروردینماه تازه میتوان بر روی فروش فیلمها حساب باز کرد و قضاوت کرد چه فیلمی فروش خوبی داشته است.
این کارگردان در مورد انتخاب «پیش مرگ» به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تاثیر آن بر روی فیلمش به هنگام فروش تاکید کرد: اول این نکته را باید متذکر شوم که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی به فیلمی داده میشود که بیشترین رضایت تماشاگر را داشته باشد، برخی به غلط تصور میکند فیلمی که بیشترین مخاطب را داشته این جایزه را دریافت میکند در حالی که تعداد تماشاگران مهم نیست بلکه میزان رضایت مخاطبان از فیلم در آرا مدنظر است.
غفاری ادامه داد: باتوجه به اینکه ما بیشترین رضایت مردم را پس از تماشای فیلم داشتیم این نشان میدهد که فیلم مورد پسند مردم بوده است و اگر تبلیغات خوبی در خصوص فیلم صورت بگیرد قطعا در گیشه هم میتواند موفق باشد.
وی در خصوص وضعیت اکران فیلم های دفاع مقدسی خاطرنشان کرد: چگونگی اکران برای فیلمهای دفاع مقدسی مهم است که متاسفانه فعلا وضعیت تاسف بار است، شما یک مروری به فیلمهای دفاعمقدسی دورههای اخیر جشنواره فیلم فجر داشته باشید، چه اتفاقی برای اکران فیلمهایی همچون «مجنون»، «احمد» یا «متروپل» افتاد؟، چرا این فیلمها هنوز فرصت اکران پیدا نکردند؟، پاسخ این سوال مشخص است چون سینما ما چندین سال است که از کمدی اشباع شده و در واقع قدرت انتخاب تماشاگر محدود شده است، در حالی که اگر شرایط برابر باشد و فیلم خوب دفاع مقدسی ساخته شود مردم قطعا استقبال میکنند و شک نکنید اگر تماشاگر قهرمان خود را بر روی پرده ببیند به سینما میرود.
این کارگردان در خصوص اینکه چرا باتوجه به تجربه تلخ اکران فیلم «تک تیرانداز» باز هم در این ژانر فیلم ساخته است، توضیح داد: وظیفه من به عنوان یک کارگردان نشان دادن قهرمانان کشورم است، من نمیتوانم به خاطر بیمهری به یک فیلم قید قهرمانان کشورم را بزنم. به هرحال در تاریخ این کشور روزگاری یکسری افراد برای حفظ وطن خود از جانشان که مهمترین چیز برای یک انسان است گذشتهاند و ما وظیفه داریم آنها را به تصویر بکشیم. در فیلم «تک تیرانداز» هم ما دقیقا یک قهرمان را به تصویر کشیدیم و من آن فیلم را برای سینما ساختم اما متاسفانه یک روز اتفاقی در زیرنویس تلویزیون دیدم که ساعت پخش فیلم ما را زده است و از این اتفاق واقعا جاخوردم.
غفاری در پایان گفت: چرا یک فیلمی که برای سینما ساخته شده بود به یکباره باید سر از تلویزیون دربیاورد، چرا پخشکننده فیلم باید فیلم خودش را به تلویزیون بفروشد، زیرا در چرخه اکران از این دست فیلمها حمایت نمیشود و تعداد سینماها و سانسها خوب نیست.
نشر اول: ایسنا
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است