به گزارش صبا، بخش مهمی از تولیدات شبکههای تلویزیونی جهان را تاکشوها یا همان برنامههای گفتگومحور تشکیل میدهند. چراکه از یک سو، تولیداتی کمهزینه در قیاس با فیلمها و سریالها بوده و از سوی دیگر صرفا به یک موضوع خاص متکی نیستند. از حوزه ورزش و سرگرمی تا هنر و سیاست، زمین بازی تاکشوها بوده و قادر به جذب مخاطبان علاقهمند به حیطههای یاد شده هستند. شبکههای تلویزیونی کشورمان نیز از دو دهه پیش به این سو، به شکلی جدی در این زمینه فعالیت کرده و میلیونها مخاطبان را در بازههای زمانی مختلف جذب خود کردهاند. تاکشوها برای موفقیت به چند فاکتور مهم و کلیدی نیاز دارند: نخست میزبان که باید به اجرا مسلط بوده و به زوایای پیدا و پنهان آن اشراف داشته باشد. دوم تیم نویسندگان که باید علاوه بر برخورداری از قلم روان و حرفهای، شناخت کاملی از میهمان هر قسمت از برنامه داشته و مسلط بر زندگی حرفهای و گاه شخصیشان باشند. در حقیقت، آنها دست راست میزبان بوده و سکان هدایت تاکشو را در دست دارند. البته انتخاب میهمانها نیز بسیار مهم بوده و نیاز به هوش، ظرافت و آگاهی در حوزه روابط عمومی دارد که در میزان موفقیت محصول تولید شده تاثیر مستقیم دارد.
به گزارش صبا، در ویژه برنامههای نوروزی شبکههای تلویزیونی، تاکشوها نیز سهمی را به خود اختصاص داده و به رقابت با دیگر تولیدات نوروزی میپردازند. «شبکه نسیم» به عنوان یکی از شبکههای تلویزیونی کشورمان، همیشه توجه ویژهای به تولید تاکشو نشان داده و نوروز امسال نیز با برنامه «نسیم ۴۰۴» میهمان خانههای مردم ایران است. تاکشویی که براساس قواعد کلاسیک این جنس تولیدات ساخته شده و بالقوه جذابیت بسیار برای نشاندن مخاطب دارد. نخستین ویژگی برجسته نسیم ۴۰۴، حضور «کامران نجفزاده» در مقام میزبان و هدایتکننده گفتگو است. او که سابقه سالها خبرنگاری را در کارنامه دارد، در یکی دو سال اخیر در تاکشوی برمودا حضوری تاثیرگذار داشته و شیوه کارش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
خونسردی و راحت بودن جلوی دوربین و زبان بدنی که در اجرا به کار میگیرد، از نقاط قوت برجسته کار نجفزاده در تاک شوها است که قطعا در نسیم ۴۰۴ نیز شاهد آن خواهیم بود. نکته دیگر، صمیمیت به اندازه او در گفتگو با میهمان است که هم مودبانه بودن را درون خود دارد و هم صمیمی بودنی که گارد میهمان را در برابر پرسشها باز میکند. در وهله بعد به گروه نویسندگان برنامه فوق میرسیم که فهرست جذابی از میهمانها را در اختیار داشته و باید سناریوی مجزایی برای هر یک از آنها تعریف کرده و ماحصل آن را در اختیار نجف زاده قرار دهند. قطعا احاطه آنها بر زوایای مختلف زندگی حرفهای و شخصی میهمان میتواند به جذابیتهای نسیم ۴۰۴ اضافه کند. از طرف دیگر، برنامههایی از این جنس نیاز به آیتمهایی لا به لای گفتگوها دارند که این موضوع هم وظیفه نویسندگان را سنگینتر میکند. درست به مانند کاری که سازندگان برمودا انجام داده و آیتمهای ساخته شده نیز جذاب از کار درآمدند.
در تاکشوها، کارگردان وظایف مختلفی داشته و در کیفیت نهایی کار نقشی کلیدی دارد. نخست باید ریتم گفتگو را از طریق سوییچ کردن دوربینهای مختلف حفظ کرده و در عین حال حواساش هم به آیتمهای میان برنامه که حکم تنفس را برای مخاطب دارد، باشد. در تاکشوها، طراحی صحنه نیز به لحاظ بصری اهمیت زیادی داشته و یکی از فاکتورهای جذب مخاطب در رقابت با سایر شبکهها به حساب میآید. نسیم ۴۰۴ نیز آن طور که از تیزرش برمیآید، طراحی صحنهای شاد و جذاب متناسب با فضای عید نوروز دارد. نکته دیگری که پیش از این در برمودا کلید زده شده و در نسیم ۴۰۴ امتداد پیدا می کند، سیاست کلی سازندگان آن است که در کلیت آن به چشم میخورد. نگاهی استاندارد و جدی به مقوله سرگرمیسازی بدون آن که به روشهای غیرمعمول و شوخیهای سبک و نسنجیده متوسل شوند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است