آیا Death Stranding 2 می‌تواند از Metal Gear فراتر برود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۹

آیا Death Stranding 2 می‌تواند از Metal Gear فراتر برود؟

یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای زندگی کوجیما در زمان توسعه‌ی Death Stranding، درگذشت مادرش بود. او در مصاحبه‌ای با Vulture ابراز پشیمانی کرد که استودیوی جدیدش را از مادرش پنهان کرده تا او نگران نشود

عرفان بیگی/ صبا؛ هیدئو کوجیما هیچ‌گاه در بیان خود و شخصیت پیچیده‌اش هراسی نداشته است. این توسعه‌دهنده‌ی ژاپنی حرفه‌ی خود را با اغراق و درام در آثاری چون Policenauts، Metal Gear Solid و Zone of the Enders ساخته است. اما او همواره توانسته این سبک خاص را با شخصیت‌های منحصربه‌فرد و نوآوری‌های گیم‌پلی ترکیب کند، چیزی که کمتر کسی در این صنعت قادر به انجام آن است. حتی امروز با پیشرفت‌های سرسام آور صنعت ویدئوگیم نیز نمی‌توان بازی‌های Metal Gear Solid را تجربه کرد و لب به تحسین خلاقیت‌های هیدئو کوجیما در هر نسخه باز نکرد.

بسیاری از طرفداران انتظار داشتند که این سری با Guns of the Patriots در سال ۲۰۰۸ به پایان برسد، مخصوصاً با توجه به اینکه کوجیما بارها در مصاحبه‌ها اعلام کرده بود که این بازی پایان داستان سالید اسنیک خواهد بود. اما چند سال بعد، این سری با The Phantom Pain بازگشت. عنوانی که به‌عنوان یکی از برترین بازی‌های مخفی‌کاری تاریخ شناخته می‌شود، اما پس از جدایی پرتنش کوجیما از Konami ناتمام ماند. رابطه‌ی تجاری‌ای که نزدیک به ۳۰ سال دوام آورده بود، ناگهان به پایان رسید و از آن زمان، دیگر هرگز به آن اشاره‌ای نشد.

آیا Death Stranding 2 پیامی برای Konami دارد؟

کوجیما در طول این سال‌ها به‌احتمال زیاد به دلیل احترام به همکاران سابقش درباره‌ی Konami و Metal Gear Solid سکوت کرده است. درگیر شدن در یک مجادله‌ی عمومی با کارفرمای سابق هیچ‌گاه تصمیم درستی نیست. در عوض، او در دسامبر ۲۰۱۵ استودیوی خود را تأسیس کرد و کار روی پروژه‌ای را آغاز کرد که بعدها به Death Stranding تبدیل شد. لحظه‌ای که او در کنفرانس Sony E3 2016 روی صحنه رفت و با استقبال پرشور طرفداران مواجه شد، فراموش‌نشدنی است.

همه‌ی طرفداران مشتاق بودند که ببینند کوجیما بعد از Konami چه خواهد کرد. این واقعیت که او توانست بسیاری از اعضای تیم سابق خود را به پروژه‌ی جدیدش بیاورد و به‌سرعت روند توسعه را آغاز کند، نشان می‌داد که تصمیم او جدی است و مثل همیشه می‌خواهد یک اثر هنری خلق کند، نه صرفا یک بازی مثل دیگر بازی‌های ویدئویی.

ترکیبی از ایده‌های منحصربه‌فرد و روایتی شخصی

Death Stranding همچنان اثری منحصربه‌فرد است که ترکیبی از مکانیک‌های خاص گیم‌پلی، شخصیت‌های عمیق و روایتی جذاب و چندلایه را ارائه می‌دهد. این بازی به مشکلات دنیای واقعی و همچنین چالش‌هایی که کوجیما هنگام توسعه‌ی آن تجربه کرد، می‌پردازد.

یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای زندگی کوجیما در زمان توسعه‌ی Death Stranding، درگذشت مادرش بود. او در مصاحبه‌ای با Vulture ابراز پشیمانی کرد که استودیوی جدیدش را از مادرش پنهان کرده تا او نگران نشود، اما قصد داشت زمانی که به موفقیت رسید، حقیقت را بگوید، چیزی که دیگر ممکن نشد. بعدها، این موضوع در تم‌های Death Stranding منعکس شد؛ از مفاهیم مربوط به مادرانگی گرفته تا نقش شخصیت‌های زن در روایت بازی.

او در همان مصاحبه گفت: «ارواح در بازی؛ شاید والدین من هم یکی از آن‌ها باشند که مرا در این دنیا نظاره می‌کنند. می‌خواستم این استعاره را داشته باشم، اینکه درون شما، ارتباطی همیشگی با کسانی که از دنیا رفته‌اند وجود دارد.»

آیا Konami جرئت ادامه‌ی Metal Gear را دارد؟

Metal Gear Solid یکی از نمادین‌ترین بازی‌های تاریخ است و Konami به‌خوبی می‌داند که دست زدن به این مجموعه بدون حضور کوجیما، واکنش شدید طرفداران را به همراه خواهد داشت.

پس از جدایی کوجیما، Metal Gear Survive به‌عنوان یک بازی جانبی عرضه شد که تلاش ناموفقی برای استفاده از محبوبیت ژانر بقا در آن زمان بود. این بازی، که به نوعی همان Phantom Pain تغییرشکل‌یافته بود، از سوی طرفداران و منتقدان با واکنش‌های سردی مواجه شد. در سال‌های بعد، تنها کاری که Konami با این مجموعه انجام داد، عرضه‌ی Master Collection بود که نسخه‌های قدیمی را بازسازی و منتشر کرد.

اما امسال، Metal Gear Solid Delta: Snake Eater قرار است اولین قدم برای بازگرداندن این سری باشد. اینکه آیا این بازسازی به موفقیت می‌رسد یا نه، هنوز مشخص نیست، اما ریسک چنین پروژه‌ای به حدی بالاست که ممکن است به اعتبار کونامی به عنوان یک توسعه دهنده و ناشر مشهور بازی‌های ویدئویی، آسیب عظیمی وارد کند.

پیامی که Death Stranding 2 منتقل می‌کند

یکی از جملات کلیدی در پایان آخرین تریلر Death Stranding 2 این است: «ما نباید ارتباط برقرار می‌کردیم.»

این جمله نه‌تنها به سیستم‌های ارتباطی بازی و تلاش شخصیت‌ها برای بازسازی جهانی فروپاشیده اشاره دارد، بلکه شاید بازتابی از پشیمانی کوجیما درباره‌ی ترک Metal Gear Solid باشد و اینکه او تنها راه بازآفرینی آن را در ساخت نسخه‌ای جدید بر اساس دیدگاه خودش می‌بیند.

در پایان تریلر، شخصیتی جدید به نام Neil جلوی یک کلیسای در حال سوختن ظاهر می‌شود. او در حالی که یک پیشانی‌بند آشنا را به سر می‌بندد، گروهی از سربازان با چهره‌های اسکلت‌وار را در کنار خود می‌بیند. اگر کوچک‌ترین شناختی از رابطه‌ی کوجیما و Konami داشته باشید، متوجه خواهید شد که این صحنه یک پیام واضح است.

این لحظه آن‌قدر آشکارا به متال گیر و کونامی اشاره دارد که نمی‌توان از جسارت کوجیما شگفت‌زده نشد، اما دقیقاً به همین دلیل است که چنین لحظاتی خاص و فراموش‌نشدنی هستند.

کوجیما همچنان به سبک خودش ادامه می‌دهد

در طول دوران حرفه‌ای‌ کاری‌اش، کوجیما هیچ‌گاه از بیان احساسات شخصی‌اش در بازی‌هایش هراسی نداشته، چه در قالب کاراکترها و تم‌های روایی، چه در قالب صحنه‌های سینمایی طولانی پر از دیالوگ‌های پیچیده، که بیشتر شبیه به ادای دین به فیلم‌های اکشن کلاسیک و علاقه‌ی او به هلیکوپترهای نظامی هستند.

او حرفه‌ی خود را بر پایه‌ی این اغراق و افراط بنا کرده و به همین دلیل طرفدارانی دارد که همیشه آماده‌اند او را هم ستایش و هم نقد کنند.

تنها با همین تریلر جدید، Death Stranding 2: On the Beach نشان داده که چیزی برای گفتن دارد که بسیاری از بازی‌های بزرگ اخیر حتی به آن نزدیک نشده‌اند. همین برای طرفداران کافی است که روز اول انتشار، پای تجربه‌ی آن بنشینند و ببینند کوجیما این داستان را تا کجا پیش خواهد برد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها