به گزارش صبا؛ سریال «قول مردونه» به تهیهکنندگی ایرج محمدی و کارگردانی علی طاهرفر، هر شب از شبکه سه سیما پخش میشود؛ مجموعهای در ژانر کمدی که با بازآفرینی فضایی نوستالژیک از دهه ۶۰، مخاطب را به دنیای طنز موقعیت و حالوهوای آن دوران میبرد. بازی هنرمندانی چون محمدرضا هدایتی، شهره سلطانی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، آشا محرابی و محمد نادری، در کنار طراحی دقیق صحنه و لباس، به بازسازی حس آن دوران جانی دوباره بخشیده است.
منوچهر صانعی تدوینگر «قول مردونه» در گفتگویی با خبرنگار تلویزیون صبا با اشاره به چالشهای موجود در تدوین سریال کمدی، گفت: تدوین در کمدی موقعیت یک مسئولیت حساس است. اگر ریتم درست تنظیم نشود، شوخیها و لحظات طنز تأثیر خود را از دست میدهند. در «قول مردونه» بعضی از صحنهها، بهخصوص در بخشهای پرتنش یا احساسی، نیاز به تنظیم دقیق داشتند تا فضای کمدی حفظ شود. تدوین در این بخشها مثل یک جراح عمل میکند، باید با برشهای ظریف و انتخابهای حسابشده، حس صحنه را تقویت کنیم.
او افزود: در تدوین کمدی، زمانبندی بسیار مهم است. برای این کار، همیشه سعی میکنم ضرباهنگ صحنهها را با توجه به واکنشهای شخصیتها تنظیم کنم. مکثهای کوتاه بین دیالوگها، فاصلههای حسابشده در بین لحظات کلیدی، و حتی نوع برشها، همگی برای ایجاد یک جریان طبیعی و روان ضروری هستند. در این سریال، بارها تدوین را تغییر دادیم تا شوخیها به درستی بنشینند و تأثیر خود را حفظ کنند.
این هنرمند سینما و تلویزیون با بیان اینکه فضای دهه ۶۰ یک ویژگی مهم در سریال بود، توضیح داد: پس باید تدوین نیز با این حس هماهنگ میشد. یکی از تکنیکهایی که استفاده کردیم، حفظ نوعی ریتم کلاسیک در تغییر نماها بود، برشهایی که بیش از حد سریع نباشند و به سبک روایتهای آن دوران نزدیک شوند، تا حالوهوای صحنهها و حس نوستالژی در همه لحظات حفظ شود. در واقع نوعی سادگی روایی و بدن لکنت و وقفه در تمام مسیر تدوین جاری بود. این یادآور سادگی و پویایی دهه شصت برای ما در مسیر تدوین بود.
او در رابطه با برخی از شوخیهای سریال از طریق جابهجاییهای ظریف و زمانبندی نماها، گفت: یکی از چالشهای اصلی من در روند تدوین سریال «قول مردونه» همین موضوع بود. در بسیاری از موارد، شوخیها در نگاههای بازیگران یا واکنشهای فیزیکی آنها نهفته بود، در واقع کمدی در واکنش اتفاق می افتاد نه در کنش. بنابراین باید نماها را با دقت انتخاب میکردیم تا این لحظات برجسته شوند. گاهی حتی فقط چند فریم تفاوت باعث میشود که یک شوخی تأثیرگذار شود یا کاملاً از دست برود. به همین دلیل زمانبندی در تدوین نقش تعیینکنندهای در این موضوع دارد.
تدوینگر سریال «قول مردونه» در پایان خاطرنشان کرد: تدوین فقط ترکیب نماها نیست، بلکه گاهی روند داستان را شکل میدهد. در برخی صحنهها، حس کردیم اگر کمی تغییر در ترتیب نماها بدهیم یا بعضی مکثها را حذف کنیم، روایت بهتر منتقل میشود. در لحظات طنز نیز گاهی نیاز بود یک دیالوگ را جلوتر بیاوریم تا واکنش بامزهتر شود. تدوین در این سریال برای من چالشی بود بین درام و کمدی که باید ظرافتمندانه در میان این دو ژانر حرکت میکرد. گاهی بار درام سکانس بیشتر بود گاهی بار کمدی و تدوینگر باید با اشراف کامل این لحظات را در ابتدا درک و در ادامه به مخاطب منتقل می کرد. امیدوارم توانسته باشم این کار را به خوبی انجام دهم تا مخاطب از فضای داستان بیشترین لذت را ببرد.