به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره پژواک؛ اندرو دیویس ضمن اعلام این مطلب گفت: «در حال حاضر، بیش از ۴۵۰ میلیون شنونده در سراسر جهان به پادکستها گوش میدهند. ۴۷ درصد افراد بالای ۱۲ سال نیز حداقل یکبار در ماه به این محتواهای صوتی توجه دارند.»
دیویس خاطرنشان کرد که اندونزی یکی از پیشروترین کشورها در این عرصه محسوب میشود.
وی افزود: «برآوردها نشان میدهند که هزینه تبلیغات جهانی پادکست تا سال ۲۰۲۴ به ۴ میلیارد دلار خواهد رسید، همچنین پادکستهای ویدیویی با سرعت قابلتوجهی در حال رشد هستند، بهگونهای که ۳۰ درصد از شنوندگان پادکست در آمریکا آنها را تماشا میکنند.»
پادکستینگ در مقایسه با رادیو
دیویس با اشاره به تفاوتهای اساسی میان پادکست و رادیو خاطرنشان کرد که پادکستها برخلاف رادیو، درخواستمحور هستند و مخاطب باید فعالانه تصمیم بگیرد که به آن گوش دهد.
وی گفت: «برنامههای رادیویی در چارچوب زمانبندی شبکهای پخش میشوند، در حالی که پادکستها مدتزمان مشخصی ندارند و قابلیت دسترسی آرشیوی را برای کاربران فراهم میکنند.»
وی همچنین تأکید کرد: پادکست محدود به یک فناوری خاص نیست و بر بستر پلتفرمهای مختلف نظیر یوتیوب، اسپاتیفای و اپل پادکست منتشر میشود.
تفاوت پادکستها و کتابهای صوتی
دیویس درباره تفاوت میان پادکست و کتابهای صوتی توضیح داد و گفت: «هر دو نوع محتوای صوتی بهصورت درخواستی ارائه میشوند، اما پادکستها عمدتاً بر مصاحبهها، روایتها و گفتگوها با سبک صمیمی و غیررسمی تمرکز دارند.»
وی افزود: «برخلاف کتابهای صوتی که معمولاً روایت بخشهایی از آثار منتشرشده هستند، پادکستها شامل اپیزودهای گفتوگومحور هستند و از نظر انتشار محتوا بهصورت منظمتر عمل میکنند.»
دلایل محبوبیت پادکست و رادیو
دیویس به دلایل مختلفی که مخاطبان را به شنیدن رادیو و پادکست ترغیب میکند اشاره کرد و گفت: «مردم به رادیو گوش میدهند تا اطلاعات کسب کنند، سرگرم شوند، زمان بگذرانند یا حس همراهی و اجتماعی بودن را تجربه کنند. از سوی دیگر، شنوندگان پادکست بیشتر به یادگیری مطالب جدید، لذت بردن و دریافت اطلاعات بهروزعلاقهمند هستند.»
وی خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی و فناوریهای شخصیسازیشده ، آیندهای نوین
را برای پادکستینگ رقم خواهند زد.
نشست های تخصصی بخش بینالملل جشنواره پژواک با حضور اهالی رادیو در ساختمان شهدای رادیو به صورت برخط برگزار شد