نشست خبری جشنواره مونولوگ برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۱۶

نشست خبری جشنواره مونولوگ برگزار شد

نشست خبری جشنواره مونولوگ با حضور مسعود دلخواه دبیر جشنواره و بهناز جعفری داور این دوره پیش ازظهر روز سه شنبه در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.

به گزارش صبا، در ابتدای این نشست دکتر دلخواه با بازگو کردن دغدغه های خود از اینکه چرا جشنواره مونولوگ را میخواهد برگزار کند عنوان کرد: ما در تاریخ ادبیات نمایشی سه قله رفیع می‌بینیم که یکی یونان باستان و سپس رنسانس و شکسپیر و در نهایت چخوف قله دیگری است. این موضوع تثبیت شده در ادبیات نمایشی است. من پیش ازاین فراخوان از هوش مصنوعی پرسیدم که جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف در دنیا هست یا خیر. پاسخ بله بود که تعداد زیادیاست و سپس مثال از آمریکا وروسیه برایم زد. دیروز باز از هوش مصنوعی پرسیدم و اولین کشوری که مطرح کرد ایران است و این برای ما تازگی دارد.

وی توضیح داد: فراخوانی که ما دادیم حدود ۵۰۰ جوان دانشجو و جوان ورود کردند و کسانی که هم که سراغ آثار شکسپیر نمی‌روند مجبور شدند به این سمت بروند. همین بخش مسابقه و رقابت به جوانان انگیزه زیادی می‌دهد. داوران مرحله اول سه تن از هنرمندان بهناز جعفری، علی شمس و فرهاد مهندس پور و داوران مرحله نهای که از امروز شروع می‌شود، دو تن از داوران قبلی هم هستند، چون آثار را قبلا در ویدئو دیده بودند و سه داور جدید رضا ثروتی، دکتر سقاییان و اردشیر مهرآبادی هستند.

بهناز جعفری نیز عنوا کرد: به نظرم تئاتر دردنیای امروز ما را وارد سلوک می‌کند و به نظرم آنقدر می‌شود تئاتر را باور کرد که براساس آن یک آذوقه امن و امان برای زندگی امروز ماست که مدام راست ودروغ را تفکیک می‌کنیم، هست. به نظرم چخوف و شکسپیر هر دو روانشناسان بزرگی هستند که همچنان می‌توانند الگو و سرمشق باشند و از متونشان می‌توان چیز‌هایی بیرون کشید برای تنهایی‌های بشرامروز. شاید مونولوگ برای مردم امروز بتواند پاسخ به سوالات خوبی باشد.

وی با اشاره به دشواری کار مونولوگ گفت:، چون مونولوگ کارگردان خودش است و باید تنوع بدهد و من بازیگر در تجربه‌ام میتوانم بگویم یکی از سخت‌ترین کار‌ها نگه داشتن تماشاچی موقع مونولوگ گویی است. من نوید روزهای خوبی را می دهم چون برای خود من ناامید خیلی اتفاق خوبی بود. به نظرم وجود همچینچالش ها و رپرتوارهایی که رقابت سازنده ایجاد می کند، خیلی خوب است. امیدوارم بانیان این تئاتر همه موفق و مستمر باشند.

سپس دلخواه عنوان کرد که ما از نوجوان تا بزرگسال برای این کار شرکت کننده داشتیم، افزود: حتی از کسانی که تا به حال یک نمایشنامه هم از چخوف نخوانده بودند که این برای ما خیلی جذاب بود که به سمت آثار چخوف بیایند.

دلخواه در بخش پرسش و پاسخ گفت: اینکه ما یک تعداد محدود را برای اجرا انتخاب کنیم به این معنا نیست که باقی کارها بد بوده، هیچ داوری هم در دنیا نداریم که بدون خطا باشد. تنها داور بدون خطا خداوند است ما هم ادعا نداریم که از بین این اثار این تعداد محدود خوب هستند.

وی همچنین گفت: در شب های ده گانه اجرا هر شب کارگردانانی دعوت می شوند که کارها را ببینند و این در معرض دید همه قرار می گیرد در واقع راه درست رسیدن به کشف استعداد همیناست تا اینکه کسی با پول و رابطه خود را در سینما جا بدهد که خیلی هم متداول است. این بهترین و سالم ترین راه است که ما بچه های شهرستانی را به مسیر درست بیاوریم.  خوش بین هستم که این حرکت فرهنگی مورد استقبال مسئولین فرهنگی قرار بگیرد چون بهرحال بخشی از بار فرهنگ را نهادهای خصوصی برعهده می گیرند وباید قدردان این افراد بود.

دکتر دلخواه در مورد اینکه برای دوره های بعد از متن های نویسندگان ایرانی برای جشنواره مونولوگ استفاده میشود گفت: متاسفانه نویسنده های ایرانی برای نوشتن مونولوگ ساخته نشده اند و دیالوگ های نوشته شده برای مونولوگ کلمات دیکته شده ذهن نویسنده برای آن نقش است و بر اساس آن شخصیت نوشته نشده است ولی در دوره های بعد تمام تلاش خود را برای اینکه از بهترین نویسنده های ایران استفاده کنیم

دلخواه در مورد اثرات این گونه اجراها در جامعه و وضعیت تئاتر گفت: درجامعه اثر خواهد داشت اما وضعیت تئاتر خوب نیست و همه می دانیم. من یک بار در یکی از مصاحبه هایم گفتم که قطار حرکت تئاتر از ریل خارج شده و معلوم نیست کجا می رود امیدواریم به دره نزدیک نشود و اینطور حرکت ها تئاتر را به ریل بیاورد منظورمان مسیر سالمی است که به ارتقای تئاتر خواهد انجامید. تئاتر به عنوان یک فعالیت فرهنگی نه یک فعالیت سرگرم کننده. الان وزنه سرگرمی غلبه دارد به وزنه فرهنگ . من فکر میکنم رجوع کردن به چنین نویسنده هایی و تئاترهایی اصیل و نواوری در شکل و شیوه های اجرایی می تواند اثر خیلی خوبی به وضعیت خوب تئاتر بگذارد اما این یک شمعی است که روشن می شود و من امیدوارم که اثرگذار باشد.

بهناز جعفری نیز در پاسخ به سوال خبرنگار آنا گفت: به نظر من تئاتر نجات دهنده انسان است چون اصولی در تئاتر هست که هیج جوره نمی شود انها را عوض کرد شاید دراین جهان پراشوب سینما رجعت به اصل و الگوهای کلاسیک یک طوری استخراج کردن و به روز کردن آنها شاید بتواند به ما خیلی کمک کند چون متون کلاسیک همیشه یک الگو برای ما هستند.

بهناز جعفری در مورد ارتباط برقرار کردن و تعاملش با نمایش ها گفت: من برای داوری کارهایم کلا نقش های قبلی ام را کنار گذاشتم و هیج ربطی به نقش هایم ندارد من با دهه هشتاد و نود طوری وارد تعامل شدم که خیلی برایم جذاب بود اینها خیلی متفاوت هستند. من یک دوره کوتاه در کهریزک با توان خواهان کار کردم و آنجا شاهد بودم که یک نفری که روی ویلچر بود وقتی او را وارد بازی تئاتر کردیم، او خیلی تغییر میکرد و نقش بازی می کرد.در هر قشری میتوان این تعامل را ایجاد کرد و این بده بستان را فضای مجازی امروز از ما می دزد و ما میتوانیم دوباره این تعامل را بسازیم به نظرم تئاتر یک درمان است.

دلخواه گفت: همزمان این جشنواره چهار سالن جدید هم به نام بوتیک تئاتر در پردیس تئاتر شهرزاد باز خواهد شد. بوتیک تئاتر ایران که برای دانشجویان و شهرستانی ها همراه این جشنواره افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: تئاتر برای هر کسی نیست و آثار کلاسیک برای تماشاگر معاصر هم کاربرد دارد اما لزومی هم ندارد که همه تئاترها فاخر باشد .نکته دیگر هم این است که برای هر قشر ما یک نوع تئاتر لازم داریم و البته من کار با آن سبک کار کنسرت نمایش که امروز باب شده و در ایران هم زیاد است، ندارم و قضاوتی هم نمی کنم.

جشنواره مونولوگ با همکاری پلتفرم راکورد از  ۲۳ الی ۲۶ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود و تمام اجراها از پلتفرم راکورد قابل مشاهده است

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها