به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی و اعضای شورای معاونین سازمان صداوسیما صبح روز سهشنبه، ۲۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۴، میزبان علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه بودند.
در این نشست، رئیس رسانه ملی با اشاره به آمادگی کامل حوزههای صف و ستاد صداوسیما برای همکاری با آموزش و پرورش، گفت: “باید ظرفیتهای دو طرف را به هم متصل کرد و با تحکیم بسترهای همکاری، تفاهمنامه میان این دو دستگاه را از فضای نمادین خارج کرده و در میدان عمل پیادهسازی کرد.”
وی افزود: تشکیل کارگروه مشترک، به این همکاری جنبه عملیاتی میدهد و تفاهمنامهها را به قراردادهای اجرایی تبدیل میکند.
جبلی با اشاره به فعالیتهای رسانه ملی در حوزه آموزش و پرورش، تأکید کرد: رسالت ما فراتر از تعهدات صوری است و باید کیفیت همکاری خود با آموزش و پرورش را افزایش دهیم.
وی همچنین بر ضرورت تشکیل جلسات مستمر میان معاونان و مدیران صداوسیما و آموزش و پرورش تأکید و اظهار داشت: تمام ظرفیتهای رسانه ملی در اختیار دستگاهها قرار دارد، اما اگر آموزش و پرورش در اولویت صداوسیما قرار گیرد، موفقیتهای بزرگی در جامعه محقق خواهد شد.
رئیس رسانه ملی با اشاره به جایگاه ویژه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ظرفیتهای رسانه ملی باید بهطور ویژه در خدمت تحول آموزشی قرار گیرد. اگر این وزارتخانه در صدر اولویتهای ما قرار گیرد، میتوان به نتایج ملموس و کارآمدی دست یافت.
جبلی در پایان، با ابراز امیدواری برای بهرهبرداری از فرصتهای پیشرو، گفت: “آرزو داریم از ظرفیتهای موجود در مسیر پیشرفت آموزش و پرورش استفاده کرده و دستاوردهای ارزشمندی خلق کنیم.”
همافزایی برای تحول تربیتی و عدالت آموزشی
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در این نشست بر ضرورت همکاری مشترک برای تحقق اهداف تربیتی، عدالت آموزشی و فرهنگسازی تأکید کرد و نقش کلیدی صداوسیما در این مسیر را حائز اهمیت دانست.
او ضمن اشاره به هفته معلم، از دستگاههای فرهنگی برای پاسداشت این مناسبت قدردانی کرد و بر لزوم تبیین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای ارتقای آموزش و پرورش کشور تأکید کرد. وی گفت: توسعه دانایی برای نسل جدید، انتقال آداب و رسوم به نسل آینده، و تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان، جزء مأموریتها و اهداف اساسی آموزش و پرورش است که در این بخش با رسانه ملی مأموریتهای مشترکی داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیتهای ساختاری و شباهتهای دو نهاد، اظهار داشت: آموزش و پرورش با ۷۵۰ منطقه آموزشی، میلیونها معلم، دانشآموز و والدین، بهعنوان بزرگترین رسانه دولت محسوب میشود.
وی ضمن تقدیر از تلاشهای رسانه ملی در انعکاس نقاط قوت و ضعف این وزارتخانه، گفت: “آموزش و پرورش نیز بهعنوان یک رسانه ملی، در راستای اهداف ملی جایگاه ارزشمندی دارد. اگر با همافزایی و هماندیشی در این مسیر حرکت کنیم، فضای فرهنگی کشور از آسیب مصون خواهد ماند و تحولی بزرگ رقم خواهد خورد.”
او همچنین ضمن قدردانی از میدانداری رسانه ملی در رخدادهای ویژه، از مدرسه تلویزیونی ایران که در دوران کرونا به اجرا درآمد، بهعنوان نمونهای موفق یاد کرد و خواستار تداوم این نوع همکاریها شد.
کاظمیبا اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: “این سند ماهیتی تربیتی دارد و هدف آن پرورش انسانهای مؤمن، ولایتمدار و مسئولیتپذیر است. هرچند در سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری نداشتهایم، اما اکنون مسیر را با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد. در این راستا، نیاز به گفتمانسازی داریم که همکاری با رسانه ملی لازمه تحقق آن است.”
وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از اقدامات رسانه ملی در پوشش اخبار و تولید گزارشهای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت، گفت: “شبکههای استانی با ضریب نفوذ بالا و مخاطبان وفادار، میتوانند نقش مؤثری در ارتباط مستقیم با مردم ایفا کنند. این شبکهها امیدوارکنندهترین بستر برای انتقال پیامهای آموزشی هستند و برنامهریزی برای توسعه و تنوعبخشی به محتوای آنها ضروری است.”
وی در پایان، ابراز امیدواری کرد که این دیدار، آغازگر فصل جدیدی از همکاریهای مشترک میان آموزش و پرورش و رسانه ملی باشد. از سوی دیگر، وی بر ضرورت راهاندازی شبکه ملی تعلیم و تربیت بهعنوان یکی از خواستههای رهبر معظم انقلاب تأکید کرد.
در این دیدار، اعضای شورای معاونین سازمان صداوسیما و معاونان و مدیران آموزش و پرورش با ارائه گزارش عملکرد، پیشنهادهایی برای بهبود همکاریهای دو دستگاه مطرح کردند.
در پایان نشست نیز تفاهمنامهای میان رئیس سازمان صداوسیما و وزیر آموزش و پرورش برای گسترش همکاریها و افزایش تعامل میان این دو نهاد به امضا رسید.