نگاهی به نمایش امر ملوکانه/ زنان در دامِ انتظار | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۲۶
نگاه سید جلال‌الدین دری، نویسنده و کارگردان به نمایش جدید حسین پاکدل

نگاهی به نمایش امر ملوکانه/ زنان در دامِ انتظار

سید جلال‌الدین دری، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با شبیه خواندن نقش فروغ‌الدوله در نمایش امرملوکانه به میس هاویشام در رمان آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز به تحلیل این دو شخصیت پرداخت.


به گزارش صبا، سید جلال‌الدین دری، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در یادداشتی که در اختیار صبا قرار داده نگاهی انداخته به نمایش امر ملوکانه به کارگردانی و نویسندگی حسین ‌پاکدل. او در این یادداشت آورده:
وقتی نمایش امر ملوکانه را دیدم همانجا یاد شباهت‌ها و افتراق شخصیت فروغ و خانم هاویشام افتادم؛ تفاوت‌هایی که در بستر فرهنگ و زیست و آموزهای اخلاقی، شخصیت‌ها‌یی با رویکردهای متفاوت خلق می‌کنند. نویسنده درامر ملوکانه با شناخت از فرهنگ زن ایرانی و بسترتاریخی آن، شخصیتی را خلق کرده که کاملا به کارکتر خانم هاویشام رمان آرزوهای بزرگ «چارلز دیکنز» پهلو می زند. این روایتی تطبیقی از فروغ‌الدوله و میس هاویشام است.
میس هاویشام، بانویی با جامه‌ی سپیدِ عروسی و ساعتی که سال‌هاست ایستاده، پیکره‌ای‌ست منجمد در خاطره‌ی خیانت. او با شعله‌ی عشق ناکامش، آتشی از انتقام در دل می‌افروزد و کودکی را چون استلا می‌پرورد تا دل مردان را بشکند، چنان‌که دل خود شکست.
در سوی دیگر، فروغ‌الدوله، شاهزاده‌ای قجری، اسیر نه در قصری تاریک، که در تالارهای روشنِ بی‌خبری‌ست. شوهررفته است، سال‌هاست، و او هنوز نامه می‌نویسد، پول می‌فرستد، و با لحنی عاشقانه، مردی را که دیگر نیست، به زندگی بازمی‌خواند. او نه انتقام می‌گیرد، نه می‌گریزد؛ بلکه عشق را چون آیینی مقدس در سکوت و تکرار، زنده نگه می‌دارد.
هر دو زن، زندانیان خاطره‌اند، اسیران لحظه‌ای که هرگز نگذشته است.اما یکی از عشق، شمشیری ساخته؛ و دیگری، نیایشی بی‌پاسخ. هاویشام با قلبی تیره، آینده را تباه کرد.
فروغ‌الدوله، با قلبی روشن، گذشته را جاودانه ساخت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها