رشد ۳۰۵ درصدی ارسال اثر به جشنواره هنرهای تجسمی فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۸
مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام کرد:

رشد ۳۰۵ درصدی ارسال اثر به جشنواره هنرهای تجسمی فجر

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از دو جلد کتاب «خلاقیت و هنرهای تجسمی» و «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیش از ظهر امروز ۱۴ بهمن سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور یافت و ضمن بازدید از دبیرخانه در جریان کمیت و کیفیت این دوره از جشنواره قرار گرفت.

در این دیدار که با حضور حمید قبادی مشاور اجرایی معاون هنری، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر، جمال عرب زاده دبیر شورای هنری جشنواره، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره، اردشیر میرمنگره مدیر بخش چارسوی هنر و جمعی از شورای هنری این دوره از جشنواره برگزار شد، از دو کتاب مقالات مربوط به جشنواره هشتم هنرهای تجسمی و جشنواره یازدهم هنرهای تجسمی فجر با عناوین «خلاقیت و هنرهای تجسمی» و «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به اینکه جوان بودن جشنواره هنرهای تجسمی یک فرصت برای این جشنواره است چراکه گاهی چند دهه گذشتن از عمر یک جشنواره باعث می شود نتوان نوآوری هایی را داشت، بیان کرد: در عرصه هنرهای تجسمی بالای ۱۰ رشته هنری وجود دارد که جمع این رشته ها دور هم کار سختی است چرا که هنرهای تجسمی خانواده بزرگی است و این خانواده بزرگ را همراه کردن سخت است اما فرصت چنین فضایی این است که قدرت برقراری دیالوگ در حد وسیع تری را ایجاد می کند و در جشنواره می تواند یک گفتگوی درونی خیلی سواد آوری را ایجاد کند که برون دادهای مهمی را پدید می آورد.

وی ادامه داد: ما در حوزه هنرهای تجسمی امروزه این امکان را داریم که چند رسانه ای و چند صدایی و ترکیب سازی را به فراخور دنیای مدرن ایجاد کنیم که رویکرد دو سال اخیر جشنواره نیز چنین بوده است. این رویکرد این قدرت را پدید می آورد که برای ذائقه های جدید خوراک تهیه شود و برای نسل جدید نیز ترکیب هنرها جذاب است. از همین رو بحث گفتگوی هنرها که رویکرد این دوره جشنواره است، مهم است.

صالحی بیان کرد: در یک نگاه کلان با توجه به فرصت هایی که جشنواره تجسمی دارد و جوان بودنش و گستره قابل توجهی که دارد و عملا درون خودش انواعی از هنرها و رسانه ها را دارد، می شود گفت این عرصه می تواند در فضای مدرن امروز و برای نسل جدید، هنری قابل تامل باشد.

وی اضافه کرد: بحث گفتگوی هنرها و میان رشته ای نگاه کردن به هنرهای تجسمی، حرکت به سمت ایجاد گفتگو با نسل جوان است. احساس من این است که ویژگی نسل جدید این است که دید و سلیقه بصری اشان با نسل ما متفاوت است. نسل امروز سلیقه ای متفاوت دارد. این رویکرد ویژگی این نسل را جدی می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد دو سال گذشته جشنواره را می توان آغازگر رویکردی جدید محسوب کرد و برای سال بعد باید قدم های موثرتری در این مسیر برداشته شود. چند اتفاق مهم نیز در حال رخ دادن است که خوشبختانه جشنواره نیز با همین رویکرد و نگاه حرکت می کند.

وی در توضیح بیشتر اظهار کرد: یکی از بخش های مهم بحث بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی است. سال گذشته اتفاقی رخ داد و نگارخانه ها پای کار آمدند و همانطور که در طول سال گالری ها بازار توزیع هنر هستند، در جشنواره نیز این نگاه دیده شد و امسال هم خوشبختانه این بخش وجود دارد. هرچند این رویکرد جوانی است و باید نشست و فکر کرد که چگونه می توان این برنامه ها را سرعت بخشید.

صالحی گفت: در طول سال به استان های مختلفی می روم و معتقدم بازار هنرهای تجسمی برای اینکه رونق بیشتری بیابد نیاز دارد که نقشه و شتاب عملیاتی بیشتری بگیرد. ما هنرمندان مهمی در استان های مختلف داریم. اگر به جشنواره رویدادی نگاه نکنیم و آن را یک مسیر ببینیم آنگاه برنامه های آن با برنامه های کلان وزارتخانه نیز می تواند گره بخورد.

وی ادامه داد: بخشی از کار ما در وزارتخانه دنبال کردن بحث شبکه شهرهای خلاق است که با معاونت هنری این بحث را پی می گیریم. شهرها ظرفیت های انسانی و زیرساختی در حوزه های مختلف هنری دارند که می توان آنها را شناسایی کرد تا با شبکه کردن آنها هم ظرفیت شهرها ارتقا پیدا کند و هم شبکه سازی درونی در حوزه های مختلف هنر ایجاد شود. مثلا برخی شهرها در حوزه سرامیک و سفال می توانند به صورت شبکه به هم افزایی منابع خود برسند و در باقی هنرها.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تاکید بر این موضوع که جشنواره تجسمی فجر در طی سال باید با داشتن یک دبیرخانه و فعالیت دائمی اتصال خود با مراکز علمی و دانشگاه ها را حفظ کند، گفت: جشنواره هنرهای تجسمی یکی از فضاهایی است که می تواند محل اتصال علم و پژوهش در این حوزه باشد. در واقع این رویداد می تواند کمک کند تا اتفاقات تازه ای در حوزه تجسمی و متعاقب آن در حوزه علم و پزوهش رخ بدهد. در حال حاضر جلوه هایی از این تلاش را می توان در جشنواره مشاهده کرد.

وی ادامه داد: یکی از مدل های کار این است که برای هر دوره جشنواره و متناسب با موضوع آن سفارش مقالاتی را داد یا فراخوانی را اعلام کرد اما باید بتوانیم برای سال آینده دبیرخانه را فعال نگه داریم تا با دانشگاه ها و مراکز علمی پیوند خود را حفظ کند.

صالحی ادامه داد: ما باید جریانی ایجاد کنیم که در پایان نامه ها، مقالاتی که اساتید موظف هستند در طی سال بنویسند و یا همایش هایی که در دانشگاه ها برگزار می شود، استمرار فعالیت پژوهشی جشنواره را ببینیم. باید این احساس ایجاد شود که جشنواره همانقدر که در حوزه تجسمی می تواند مبنای اتفاقات تازه باشد، در حوزه علمی و پژوهشی مرتبط با هنرهای تجسمی هم می تواند محرک مناسبی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شاید یکی از مشکلات ما این است که انقطاعی میان فضای آکادمیک در حوزه علم و هنر ایجاد شده است که باید این انقطاع را پر کرد. حوزه هنر می تواند ذوقی در دانش ایجاد کند و آن را متعالی تر کند. این حلقه اتصال را تا حدی مدیریت هنرهای تجسمی می تواند مدیریت کند اما جشنواره ها این ویژگی را دارند که با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

هادی مظفری نیز در دیدار ضمن تشریح فعالیت های دبیرخانه و هیات هنری و اجرایی جشنواره، گفت: یکی از رویکردهای ما در این دوره از جشنواره که از سال گذشته آغاز کردیم این بود که دایره حضور هنرمندان تجسمی را در جشنواره گسترش دهیم و سال گذشته رشد ۳۰۵ درصدی ارسال آثار را به جشنواره شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بخش پژوهشی نیز از جمله تاکیدات ما در این رویکرد جدید بود و امروز دو کتابی که رونمایی شد یکی مربوط به جشنواره دوره هشتم است که به عهده ما بود منتشرش کنیم و دیگری مجموعه مقالات دوره یازدهم است که سال گذشته زحمات زیادی برای گردآوری مقالات قابل تامل در این حوزه کشیده شد که حاصلش را امروز در این کتاب می بینید.

مدیرکل هنرهای تجسمی بیان کرد: امسال هم تلاش می کنیم پیش از آغاز جشنواره کتاب مقالات را چاپ کنیم چون معتقد هستیم یکی از بخش های مهم و ماندگار هر دوره جشنواره، مجموعه مقالات آن است که می تواند اثرات گسترده ای داشته باشد.

وی در ادامه دیگر رویکرد جشنواره در دو دوره اخیر را توجه به بازار هنرهای تجسمی دانست و گفت: حضور گالری ها سال گذشته در جشنواره تجسمی و تکرار آن روند برای امسال ما را بخش بازار هنر نزدیک تر کرد. هر چند ما جشنواره جوانی داریم اما این حرکت ها باعث می شود انگیزه بیشتری برای هنرمندان حوزه تجسمی ایجاد شود. امسال تغییرات دیگری نیز ایجاد کردیم که امیدواریم با آسیب شناسی و ارزیابی آن پس از برگزاری این دوره و موافقت وزیر محترم بتوانیم سال آینده در آیین نامه و روش برگزاری جشنواره تغییراتی ایجاد کنیم.

مظفری در توضیح بیشتر گفت: شاید یکی از مسائلی که بتواند انگیزه حضور حرفه ای ها و جوان ها را در این جشنواره بالا ببرد این باشد که ما بیشتر به سمت برگزاری یک اکسپوی بزرگ هنری در جشنواره برویم. بیشتر هنرمندان این حوزه ترجیح می دهند به جای اینکه رتبه اول و دومی در جشنواره کسب کنند، اصرشان در معرض دید و فروش گذاشته شود. در باقی جشنواره ها جایزه های متعددی را افراد می گیرند و برای هنرمندان این عرصه امکان عرضه و فروش بسیار مهم است. امسال داریم به این سمت حرکت می کنیم و امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.

در ادامه این دیدار دبیر هنری و دیگر حاضران در جلسه نقطه نظرات خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند و وزیر نیز نکاتی را به اعضای برگزاری جشنواره برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد یادآور شد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰