دیگر نمی‎‌توان شبکه‌های استانی صداوسیما را نادیده گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
یادداشت مهمان؛

دیگر نمی‎‌توان شبکه‌های استانی صداوسیما را نادیده گرفت

محمدحسین حقیقت نژاد در یادداشتی عنوان کرد که شبکه های استانی در صدر جدول مخاطب پذیری صداوسیما قرار دارند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، محمدحسین حقیقت نژاد منتقد در یادداشتی به بررسی میزان مخاطبان شبکه سراسری و استانی صداوسیما پرداخته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «شاید خیلی ها گمان کنند رقابت رسانه ای صرفا محدود به شبکه های سراسری است که مخاطبان ملی و عمومی دارند و شبکه های استانی صدا و سیما در گوشه فراموشی در حال یک حیات رسانه ای حداقلی هستند که توان و قدرت رقابت یا مخاطب پذیری بالا ندارند. این قطعا یک تصور اشتباه است. گاهی شور و حالی که در برگزاری یک مسابقه فوتبال بین تیم های محلی وجود دارد از یک مسابقه جهانی تیم ملی هم، شوق برانگیزتر می شود و تماشاگرانی پرو پا قرص تر دارد. شبکه های استانی به دلیل بهره گیری از ظرفیت و ظرافت فرهنگ و سنن بومی در برنامه سازی بیش از شبکه های سراسری می تواند مخاطبان بومی و محلی خود را جذب کرده و به زبان رسانه ای آنها بدل شوند. این بستگی به توانمندی شبکه های استانی در مخاطب شناسی بومی و ساخت و تولید برنامه هایی مبتنی بر همین ذائقه و سلیقه های محلی است.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی مشخص شد در فصل پاییز، ۶۲.۵ درصد از هموطنان، برنامه‌های شبکه‌های استانی – محلی را تماشا کرده‌اند. با توجه به اینکه بیشترین حجم مخاطبان رسانه ملی بر اساس جمعیت و تفکیک استانی را مردم استان‌ها تشکیل می دهند در نهایت مخاطبان شبکه های استانی از بیشتر جامعه آماری برخوردارند و تولیدات شبکه های محلی خود را می بینند. نکته جالب تر اینکه در میان این شبکه‌ها، شبکه افلاک خرم‌آباد (۷۸.۳ درصد) صدرنشین است و پس از آن، شبکه استانی کردستان (۷۷.۸ درصد) و شبکه استانی اصفهان (۷۷.۵ درصد) دو مرکز برتر دیگر سیمای استان‌ها هستند.

از منظر رسانه شناسی آمار مخاطب بالای ۷۰ درصد یک دستاورد بزرگ در جذب مخاطب محسوب می شود که این سه شبکه استانی توانستند به آن دست یابند. اگر بخواهیم این میزان مخاطب را به شکل آماری و جزیی تری تحلیل کنیم باید به این نکته اشاره کرد که میانگین مدت زمان تماشای برنامه‌های شبکه‌های استانی و محلی سیما در میان بینندگان یک ساعت و ۴۰ دقیقه بوده است. ۷۰.۳ درصد از بینندگان شبکه‌های استانی و محلی هم در حد خیلی زیاد و زیاد و ۲۷.۳ درصد در حد کم یا خیلی کم از این برنامه‌ها رضایت داشته‌اند. ۵۷.۱ درصد از مخاطبان هم بیننده اخبار شبکه‌های استانی و محلی سیما بوده‌اند. بر مبنای این یافته های آماری شبکه های استانی از ظرفیت مخاطب پذیری بالایی برخوردارند که نه تنها نمی توان آنها را نادیده یا دست کم گرفت که می توان به صراحت گفت آن‌ها در صدر جدول مخاطب پذیری رسانه ملی قرار دارند.»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰