می‌توان در هر وضعیتی کار امیدوارکننده کرد/ بهره‌مندی از فضای مجازی برای موسیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
نادر مشایخی:

می‌توان در هر وضعیتی کار امیدوارکننده کرد/ بهره‌مندی از فضای مجازی برای موسیقی

نادر مشایخی درباره وضعیت کنونی هنرمندان عرصه موسیقی کشور در مواجه با مسائل پیش‌آمده به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط‌ عمومی فرهنگستان هنر، نادر مشایخی پرداختن به وضعیت موسیقی، به‌ ویژه در اوضاع کنونی را ضروری دانست و با اشاره به این نکته که چنین شرایطی هرگز در جهان وجود نداشته است، اظهار کرد: شاید در آینده، ما برای نسل‌های بعد بتوانیم بگوییم که ما هم گرفتار پاندمی شده‌ایم.

این هنرمند درباره جنبه‌های مثبتی که در شرایط کنونی به وجود آمده است، بیان کرد: اتفاقاً این پاندمی در عین فاجعه‌ بودنش، نکات مثبتی را هم در بر دارد. نکاتی چون وقت‌شناسی. هنرجویان با توجه به شرایط کنونی مجبورند وقت‌شناس باشند. به‌ طور مثال، من کلاس آنلاین تدریسم را رأس ساعت ۴ عصر شروع می‌کنم و هنرجویان باید سر ساعت مقرر حاضر باشند، وگ رنه از آن مبحث جا خواهند ماند و به کلاس آنلاین (مجازی) نخواهند رسید. علاوه بر آن، افراد یاد گرفته‌اند که وقتی به سلامت خود فکر ‌کنند، در واقع به سلامت دیگران هم فکر می‌کنند.

این آهنگساز استفاده از فضاهای مجازی برای تغییر شیوه‌های آموزشی را امری لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به مسائل پیش‌آمده در دنیای کنونی، باید به روش‌های نوین رو آورد و چون امکانات و دسترسی‌های امروزی ما بیشتر در حوزه فضاهای مجازی است، ناخودآگاه ما به این سمت حرکت می‌کنیم. من هم در این وضعیت از همین روش بهره می‌برم و به‌ صورت آنلاین تدریس می‌کنم و از طریق دنیای مجازی کلاس‌هایم را دایر می‌کنم.

مشایخی به چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزشی خود در این فضا پرداخت و ادامه داد: برگزاری کلاس‌ها با کیفیتی متفاوت که همه در خانه‌هایشان نشسته باشند، در نوع خود جدید است. آموزش از طریق پرسش‌ها، علاقه‌مندی‌ها و اینکه مخاطب چه چیزهایی را می‌تواند یاد بگیرد پیش می‌رود، البته رفته‌رفته چیزهایی جدید هم کشف می‌شود و مهم است بدانیم که نحوه ارتباط اجتماعی‌مان فرق کرده وگرنه خود ارتباط، کماکان به قوّت خودش باقی است.

این آهنگساز درباره نحوه تدریس در آموزشگاه‌ها به‌ ویژه در حال حاضر که همه کلاس‌‌ها آنلاین برگزار می‌شود، توضیح داد: در بیست سال اخیر کتاب‌های خوبی تألیف و ترجمه شده است. کتاب‌هایی که در گذشته برای تکنیک‌های موسیقی ترجمه شده بودند، فاقد ارزش‌های موسیقایی بودند و چون امروزه تدریس موسیقی معمولاً بر پایه همان کتاب‌های پیشین است، وضعیت تدریس در ایران در حال حاضر، بدتر از هر زمانی است. اکنون اما امکانات به نحوی است که دیگر فرصتی برای تلف کردن وقت دانشجویان وجود ندارد. به‌ طور مثال شما یک ساعت فرصت دارید که مبحثی را توضیح دهید و در این یک ساعت مجبور خواهید شد تا فقط چیزهای مهم را توضیح بدهید. خوشبختانه این جریان باعث می‌شود تا کمتر شاهد تدریس اشتباه باشیم. برای اینکه زمانی که ما داریم محدود است و ابزاری که در دست داریم ابزاری است که مدرک و سند به جا می‌گذارد و در نتیجه نمی‌شود بی‌اساس حرف زد.

وی افزود: ما راه دیگری جز امید نداریم. مسئله اصلی ما در حال حاضر این است. اینکه در خانه بنشینم و کاری نکنیم، شدنی نیست. به عقیده من بهترین کار در وضعیت فعلی این است که ابزارهای در دسترس را در نظر بگیریم و کار کنیم. این کار قطعاً به ما راهی نشان می‌دهد که امیدوارکننده است.

نادر مشایخی سپس به اجراهای آنلاین پرداخت و پخش آنلاین را در فضای مجازی نامناسب دانست و تصریح کرد: در حال حاضر اجرای زنده ممکن نیست، از طرفی هم اجرای کنسرت در دنیای مجازی، آن لطف و زیبایی و صدا را ندارد. به‌ طور مثال شما با یک تلفن همراه نمی‌توانید سمفونی ۸ ماهلر را بشنوید. حدود ۲۰۰ـ۲۵۰ نفر نوازنده در حالت عادی برای اجرای این قطعه می‌نوازند. در زمان عادی من از شنیدن موسیقی با هدفون و یا تلفن همراه انتقاد می‌کردم و عقیده دارم که این موسیقی نیست. چون گوش ما حساس‌تر از هر نوع هدفون است. به ‌علاوه در موسیقی علاوه بر گوش که ایفای نقش می‌کند، چشم و تمام اعضایی که دریافت‌کننده حسی‌اند و هرگونه داده‌ای را دریافت می‌کنند نیز، در درک موسیقایی ما تأثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی باید بهترین راه را برای انتقال عواطف موسیقایی از طریق این رسانه، یعنی فضای مجازی، پیدا کرد.

این رهبر ارکستر به بعضی از ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نیز اشاره کرد و یادآور شد: این جالب است که همزمان چند نوازنده در منزل خود قطعاتی را اجرا و با هم هماهنگ (سینک) کنند، اما این نمی‌تواند راه‌حلی مناسب باشد. باید از این ابزار (فضای مجازی) در خود روند و شکل (فرم) موسیقی استفاده شود. آن موقع است که این روش عمل می‌کند و تأثیر می‌گذارد.

مشایخی با آوردن مثالی در همین زمینه ادامه داد: میکروفن و اسپیکر از زمان ورودشان، به موسیقی آسیب زدند. اسپیکر یعنیloud speak و در واقع یعنی بلند صحبت‌ کردن. مربوط به «گفتن» است و اصلاً با موسیقی سروکار ندارد. پخش‌ کردن سه‌تار با آن صدای ظریفش به وسیله اسپیکر، یعنی تبدیل آن به صدایی دیگر. درست است که به دلیل اوضاع مالی، کنسرت‌ رفتن برای هر کسی مقدور نبود و به این دلیل عده کمی می‌توانستند کنسرت بروند و از نزدیک و با صدای درست قطعات را بشنوند، بنابراین از طریق ایجاد میکروفن و اسپیکر این امکان را تقویت کردند، اما این بدان معنا نیست که دقیقاً همان صداها به ‌طور طبیعی‌شان شنیده شود.

وی افزود: با ابزاری ادای ابزاری دیگر را درآوردن اشتباه است. باید خود ابزار را بررسی کنیم و ببینیم که چه توانایی‌هایی دارد و از توانایی‌های آن برای پیشبرد کار، استفاده شود.

مشایخی در ادامه صحبت‌های خود گفت: به ‌طور مثال بعضی از استادان که به ‌زیبایی ساز می‌نوازند، به همین سادگی این ابزار را نپذیرفته‌اند. در اصل، میکروفن به آن‌ها این امکان را داده است که امکاناتی را به ساز خود اضافه و تکنیک‌هایی را اجرا کنند که بدون میکروفن کسی صدایشان را نمی‌شنود. یعنی میکروفن را اصطلاحاً involve کرده و در دیدگاه هنری‌شان از آن استفاده می‌کنند و این بسیار عالی است.

این هنرمند با مثالی دیگر برای استفاده از ابزارهای در دسترس عنوان کرد: در بعضی از شهرها که بدون نقشه فرش می‌بافند، وقتی اشتباهی صورت می‌گیرد آن را رفع نمی‌کنند بلکه تکرارش می‌کنند و این اشتباه تبدیل به جزئی از ساختار آن فرش می‌شود. در نهایت این فرش اثری منحصربه‌فرد می‌شود و این ساختاری که از یک اشتباه برخاسته، اتفاقاً فرش را تبدیل به شاهکار می‌کند.

وی افزود: این گونه برخورد کردن با ابزار در دسترس، باعث می‌شود که هنرمند بتواند پیامش را به بهترین نحو ارائه کند و انتقال بدهد.

مشایخی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: الان باید با امکاناتی که این ابزار (فضای مجازی) در اختیارمان قرار می‌دهد کار کنیم. با توجه به وضعیت کنونی و احساس امنیتی که ماندن در خانه به ما می‌دهد و اینکه این ابزار مهیا، در اختیار و در دسترس است، می‌توانیم افکار را راحت‌تر انتقال بدهیم. افکاری که شاید دو ماه پیش اصلاً نداشته‌ایم.

وی افزود: این امری مهم و اساسی است. مهم‌ترین کاری که یک آهنگساز باید بکند این است که بداند چه ابزاری در دسترس دارد و این ابزار دارای چه توانایی‌ها و چه ضعف‌هایی‌ است. به ‌طور مثال من الان نمی‌توانم ارکستری ۱۲۰ نفره شکل دهم. باید فکر کنم که چه کاری می‌توانم بکنم. وقتی به این مسئله فکر کنم، یعنی راه درست را رفته‌ام.

مشایخی در پایان از امکان ضبط در وضعیت فعلی گفت و بیان کرد: اتفاقاً الان می‌شود از این موقعیت استفاده کرد. اندکی باید صبر کرد تا به ‌وضوح ببینیم چقدر خوب می‌شود ضبط کرد. ما باید این امکان را به جوانان بدهیم. جوان‌ها خیلی خوب دارند کار می‌کنند و یاد می‌گیرند. جوانان می‌دانند نظام انتقال اطلاعات با این ابزار چیست. آنها فکرهایی دارند و این افکار را در اختیار من می‌گذارند. می‌شود در هر وضعی کار امیدوارکننده کرد و تکلیف انسان هم همین است. اگر شما بتوانید به‌ وسیله ابزاری فرهنگی به نام موسیقی که در دست دارید پیامی برسانید، کار خود را انجام داده‌اید و این یعنی هنر زندگی.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰