به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، علی مرادخانی فعال فرهنگی رسانه ای در یادداشتی به بررسی برنامههای گفتگومحور تلویزیون پرداخته است.
متن یادداشت بدین شرح است:
«ماه رمضان امسال دومین رمضانی بود که برنامه «ماه عسل» در کنداکتور تلویزیون نبود. اتفاقی که باعث شد تا تمام برنامههایی که در فضای گفتگو با سوژههایی اجتماعی بودند با «ماه عسل» مقایسه شوند و البته عیار پایینتر این برنامهها نسبت به «ماه عسل» هم بیشتر به چشم آید. اتفاقی که البته چندان هم عجیب نبود.
سوژههای بکر، روایت عامه پسند و شناخت سلیقه مردم کاری کرده بود که «ماه عسل» به یک برنامه ریشه دار تبدیل شود که نبودش تاثیر محسوسی روی آنتن داشته باشد. اما اشتباه شبکههای مختلف در استفاده از فرمول «ماه عسل»، باعث تولید برنامههایی شد که نتوانستند به لحاظ فرمی و محتوایی فاصله گذاری معناداری با برنامه پیشین احسان علیخانی ایجاد کنند و به برنامههایی تکراری بدل شدند که به لحاظ میزان مخاطب و گستره اجتماعی فاصله بسیاری با «ماه عسل» دارند.
البته گره برنامههای گفتگومحور تلویزیون محدود به برنامههای ماه رمضان نیست و اتفاقات مختلفی باعث شده که برنامه های گفتگومحور تلویزیون که روزگاری جزو برگ برندههای سیما بود، اکنون در وضعیت بغرنجی باشند.
نبودِ گروه خلاق و عدم انتخاب سوژههایی با روایتهای جذاب و تاثیرگذار یکی از مهمترین عوامل ضعیف بودن برنامههای گفتگو محور شده اند.
برنامههای شبانه تلویزیون در سالهای قبل از مهمانان سرشناس دعوت میکرد و در یک گفتگوی آرام، به روایت شنیده نشدهای از وجوه شخصی مهمان میرسید که برای مخاطب جذاب بود و باعث جلب اعتماد مخاطب میشد.
البته نبود مجریان توانمند تلویزیون هم تاثیر کمی در این موضوع نداشته اند. برنامههای شبانه تلویزیون در سالهایی نه چندان دور از شناخته شده ترین مجریان سیما بهره میبرد و تسلط مجریان پرسابقه تلویزیون در کنار جذاب بودن و شناخته شده بودن خود آنها ضریب بالایی به جلب مخاطب عمومی برنامهها میداد.
سخت نیست به یاد آوردن برنامههای پرخاطره ای مانند «کوله پشتی»، «شب شیشه ای»، «مثلث شیشه ای» و… که قالبهایی گفتگومحور داشتند و همراهی مجریِ توانمند آنها با مهمانی که درست انتخاب شده بود، برنامهها را با کیفیت و قابل اعتنا میساخت. حتی در سالهای اخیر هم برنامههایی مانند «دورهمی» و «خندوانه» هرچند قالبهایی متفاوت از برنامههای گفتگومحور داشتهاند ولی نمیتوان اهمیت بخش گفتگو در آنها را نادیده گرفت.
برنامههای گفتگومحور که عموما جزو برنامههای مهم و موثر تلویزیون محسوب میشوند، اتفاقا به خاطر پروداکشن جمع و جور اصولا جزو برنامههای گران قیمت تلویزیون هم به حساب نمیآید و در شرایط مالی خاص این دوران تلویزیون هم میتوانند انتخابهای مطمئنی باشند برای اینکه مخاطب را پای تلویزیون بکشند.
البته این شبها تنها برنامه گفتگو محوری که سعی در کپی برداری از «ماه عسل» نداشته و با سیاقی نزدیک به برنامههای خوش خاطره سالهای قبل تلویزیون و فرمول «روایت شنیده نشده از احوالات شخصی یک مهمان سرشناس» روی آنتن می رود، «شب گرد» است که هرچند با اجرای محمد سلوکی به عنوان یکی از آخرین مجریان دوران طلایی دهه ۸۰ روی آنتن شبکه دو تلویزیون رفت، ولی با کنداکتور مناسبتر و ساعت پخش بهتر میتوانست به یک برنامه پربینندهتر و جریانساز تبدیل شود.
حالا که شبکههای مختلف سیما درگیر تولید و برنامهریزی برنامههای تابستانی خود هستند و به خصوص با ادامه تاثیرات بیماری کرونا، میتوان بیشتر از همیشه به تولید برنامههای گفتگومحور تابستانی فکر کرد.
چه آنکه برنامههای پرخاطره زیادی در این باکس تولید و پخش شده و میتوان با برنامهریزی بهتر، کنداکتوری پرمخاطب تر را در شبهای تابستان تلویزیون فراهم آورد.»
انتهای پیام/