به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اعلام خبر استقبال علاقهمندان ۱۵ کشور جهان از دوره غیر همزمان روش تدریس زبان فارسی بیان کرد: ثبتنام این دوره مجازی از ۲۵ اسفند ماه آغاز شده و تاکنون مورد استقبال علاقهمندانی در کشورهای ایران، عراق، ترکیه، گرجستان، ژاپن، آلمان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، تونس، لبنان، هند، آرژانتین، مصر و ارمنستان قرار گرفته است.
او از اصلیترین ویژگی دورههای غیرهمزمان روش تدریس زبان فارسی را غیرهمزمانی حضور دانشجو و استاد در سامانه عنوان کرد و گفت: محتوای این دورهها به دلیل نوع طراحی، غنیتر و با کیفیتتر نسبت به دورههای همزمان طراحی شده است. از دیگر ویژگیهای این دوره میتوان به نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای شرکت در دوره، تعداد نامحدود شرکتکنندگان، محتوای اصلی به صورت ویدیوهای آموزشی غنی و با کیفیت، طراحی ویدیوها به صورت تعاملی همراه با پرسش هنگام پخش هر ویدیو، ارائه متن گفتاری هر ویدیو برای تسهیل در یادگیری و برگزاری آزمون پس از هر جلسه اشاره کرد.
او بیان کرد: محتوای دورههای غیر همزمان شامل ۹ ساعت ویدیوهای آموزشی تعاملی، متن ویدیوها، منابع مرتبط و آزمون آنلاین طراحی شده است، بدین گونه که در صورت مشاهده هر ویدیو و قبولی در آزمون هر جلسه، امکان مشاهده محتوای جلسه بعدی فراهم میشود. در پایان جلسات نیز آزمونی از تمام محتوای دوره برگزار میشود که تصحیح آن خودکار است و کاربر میتواند نتیجه آزمون را چند لحظه بعد مشاهده کند.
صحرایی درباره دریافت گواهی پایان دوره نیز توضیح داد: گواهی دوره در صورت مشاهده تمام ۹ جلسه و گذراندن آزمون ۹ جلسه و در نهایت کسب نمره قبولی حداقل ۷۰ در آزمون پایانی به صورت الکترونیکی صادر میشود. گواهیهای صادر شده دارای کد و لینک اعتبارسنجی از طریق سایت بنیاد سعدی هستند.
او در ادامه اظهار کرد: برای تهیه این ۹ جلسه آموزشی، ۵۴ قسمت ویدیوی آموزشی و غنی به صورت هیبرید،که محتوای آموزشی هم در آن وارد شده، ضبط و ذخیره شده است و همچنین یک تیم ۱۳ نفره متشکل از متخصصین آزفا، مهندس نرمافزار، تکنولوژیست آموزشی و گرافیست محتوای دوره را طراحی کردهاند و براساس تخصص تکنولوژیستهای آموزشی ویدیوهای آن دیده و آموزشی شده و بر اساس استاندارد برگزاری دورههای انبوه «موک» مشابه دورههای «کورسرا» و «ای دی ایکس» ( Coursera و Edx )» طراحی شده است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در ادامه به مخاطبان اصلی این دوره که معلمان زبان فارسی در ایران، علاقهمندان به تدریس زبان فارسی در خارج از کشور و همچنین مدرسان که در رایزنان فرهنگی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند، اشاره کرد و گفت: در ویدیوهای آموزشی این دوره، از مجموعه کتابهای تألیفی بنیاد سعدی و همچنین منابع تخصصی تدریس زبان فارسی به عنوان زبان دوم، با تکیه بر چهار مهارت صحبت کردن، گوش کردن، خواندن و نوشتن استفاده شده است.
صحرایی با بیان اینکه در طول دو ماه که این دوره برگزار شده، یک گروه پشتیبانی متشکل از چهار نفر پشتیبان فنی، دو نفر پشتیبان آموزشی و همچنین یک نفر پشتیبان محتوایی به سوالات احتمالی هر یک از مخاطبان در کمتر از سه ساعت پاسخ دادند، افزود: تاکنون به بیش از ۳۸۰ سوال مطرح شده مخاطبان این دوره توسط کارشناسان مربوطه پاسخ داده شده است و همچنین در هر کلاس علاوه بر استاد یک تسهیلگر که دوره تخصصی آموزش در فضای مجازی را گذرانده است نیز حضور دارد. تسهیلگر، علاوه بر حمایت استاد، فعالیتهای یادگیرندگان حاضر در کلاس را نیز مدیریت میکند. علاوه بر استاد و تسهیلگر، پشتیبانان آموزشی و فنی نیز قبل و هنگام برگزاری دوره یادگیرندگان را جهت اتصال و حفظ ارتباط با دوره حمایت میکنند.
او در پایان گفت: تاکنون ۱۴۳ نفر در این دوره ثبتنام کردند و ۱۳ نفر به مرحله پایانی رسیده و آزمون دادهاند که از این تعداد ۹ نفر نمره بالای ۷۰ کسب کرده و موفق به دریافت گواهینامه بینالمللی بنیاد سعدی شدهاند.
انتهای پیام/