جشنواره «سینماحقیقت» به تعویق افتاد/ اختصاص هزینه فروش بلیت به صاحبان آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴

جشنواره «سینماحقیقت» به تعویق افتاد/ اختصاص هزینه فروش بلیت به صاحبان آثار

نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم امروز 12 آذر به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ آذرماه، از ساعت ۱۳ به صورت زنده برگزار و محمد حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره پاسخگوی پرسش های خبرنگاران شد.

محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در ابتدا ضمن عرض تسلیت به دلیل شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشور و درگذشت بزرگان سینمای ایران گفت: سال متفاوت و سختی را سپری کردیم که به هر حال همه دنیا با کرونا درگیر است. لازم است بگویم چرا باید این جشنواره در وضعیت فعلی برگزار شود. ما سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان اهالی رسانه اینجا نشسته بودیم اما الا نه.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از جشنواره های دنیا تعطیل شد یا در برگزاری آن ها خللی به وجود آمد بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند سینما هنوز زنده است و جشنواره ها باید با فرمت جدید برگزار شوند.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تاکید کرد: پس از آن تصمیم گرفتیم جشنواره را با تجربه ای تازه برگزار کنیم که خطرات و نشدن هایی داشت. در نهایت قرار شد سامانه های جامع سینمایی کشور به روش های جدید روی آورد. جشنواره سینما حقیقت کاملا به صورت آنلاین برگزار می شود و دنیای جدیدی را پیشروی سینمای مستند می گذارد. ما انتظار نداشتیم که امسال باتوجه به شرایط سخت تولید آثاری به دبیرخانه ارسال شود اما پس از انتشار فراخوان ما متوجه شدیم سه تا جهار درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد.

نمایش فیلم‌های برتر جهان مستند در بخش غیررقابتی

حمیدی مقدم بیان کرد: ۶۷ فیلم در بخش مسابقه ملی پذیرفته شد و آمار دیگر بخش ها نیز مشخص است. بخش مستندهای کارآفرینی که از سال گذشته به جشنواره اضافه شده ۱۶ فیلم است. در بخش روایت کرونا نیز ۲۵ فیلم انتخاب شد. ۱۰ فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می شوند. بخش بین الملل نیز باتوجه به شیوع کرونا از این دوره از جشنواره حذف شد اما از فیلم های برتر جهان مستند انتخاب کردیم و آن ها را نمایش می دهیم.

وی درباره برگزاری بر خط جشنواره گفت: قطعا از حمایت سامانه های برخط برخورداریم. سامانه های هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا در کنار جشنواره حقیقت هستند. سامانه هاشور همان سینمای چارسوی خودمان است و فیلم های بین المللی فقط در این سامانه نمایش داده می شوند. برنامه های زنده جشنواره نیز که امسال با تغییراتی همراه است از سامانه بر خط تیوا پخش خواهد شد. ۲ سامانه نماوا و فیلیمو نیز به صورت عمومی برای علاقه مندان به برنامه ها و فیلم های جشنواره بخش های مختلف را با خرید بلیت نمایش می دهند. تمام هزینه های فروش بلیت در این چهار سامانه تماما به صاحبان آثار پرداخت می شود.

هر روز از جشنواره به نام یکی از بزرگان سینمای مستند است

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» افزود: از ابتدای شیوع کرونا متاسفانه ما بزرگان مهم و تاثیرگذاری در سینما را از دست دادیم. زنده یادان منوچهر طیاب، خسرو سینایی، اکبر عالمی و حمید سهیلی از بزرگان سینمای مستند ما بودند. ما برنامه هایی را برای بزرگداشت آن ها در نظر گرفته ایم و درباره آن ها حرف می زنیم. همچنین علاوه بر آن ۴ نفر از کامران شیردل، مهوش خود اسلامی و فرشاد فدائیان صحبت می کنیم. در حقیقت ۷ روز جشنواره به نام یکی از بزرگان اختصاص دارد.

حمیدی مقدم از یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم در حوزه فیلم های مقاومت و تبیین شخصیت سردار سلیمانی در این فیلم ها خبر داد.

وی درباره بخش بین الملل نیز عنوان کرد: همکاران من موفق شدند با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط بگیرند و ما در مدت برگزاری جشنواره کارگاه هایی را با این بزرگان برگزار می کنیم. پس از برگزاری کارگاه ها نیز کسانی که در کارگاه ثبت نام کرده بودند می توانند به صورت زنده با ایشان ارتباط بگیرند. از فیلمسازان مشهور ایران نیز برای این بخش دعوت شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اشاره به اینکه جشنواره فعالیت فیزیکی ندارد، بیان کرد: شبکه های یک، دو، چهار، مستند و افق همراه ما هستند و اخبار برگزاری جشنواره و برنامه های دیگر را پوشش می دهند.

مستند با اکران آنلاین می‌تواند به بازار ورود پیدا کند

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار رادیو تهران درباره اینکه برگزاری آنلاین جشنواره چه فرصت هایی را از ما گرفت، گفت: ما فضای گفتگویی را در جشنواره امسال نداریم و این فضا از ما سلب شده اما باتوجه به فضای جدیدی که برای سینما با وجود خطرها و کاستی ها خلق شده ما باید خودمان را با آن تطبیق بدهیم. بسیاری از فیلمسازان مستند معتقدند مستند می تواند با فضای آنلاین خود را به نمایش بگذارد که به نظر من اتفاق خوبی است و می توان با این روش به بازار ورود پیدا کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره توجه به مفاهیم قرآنی در بخش شهید آوینی این جشنواره گفت: ما برای مفاهیم قرآنی مرزی قایل نیستیم و بخش جداگانه ای برای مفاهیم قرآنی نداریم اما این مفاهیم ممکن است در فیلم ها مستتر باشد. موضوعات متفاوت در بخش‌های مختلف جشنواره جاری است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار صداوسیما درباره توجه به بیانات رهبری درباره روایت صادقانه اتفاقات جامعه اظهار کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ابتدای شروع کرونا وارد یک کار جهادی شد و مستندسازان وارد جریان تولید مستند شدند که این روزها را ثبت کنند. باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره روایت صادقانه بر آن شدیم که این روزهای جامعه را ثبت کنیم و این بخش را امسال به جشنواره اضافه کردیم. اکبر عالمی نیز در این راه جان خود را از دست داد. امیدوارم این کارها رشد بهتری پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته حمیدی مقدم، افراد متصل به رسانه ها از طریق سامانه هاشور همه برنامه های جشنواره را می توانند به صورت رایگان تماشا کنند.

امکان نمایش فیلم‌ها و تماشای آن برای مخاطب خارج از کشور وجود ندارد

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که چرا حضور فیلمسازان زن در بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره کمرنگ شده است، گفت: ما ۱۹ فیلمساز خانم در بخش های مختلف جشنواره را داریم. دوستان ما در هیات انتخاب به اثر توجه کردند چراکه گروه سازنده را نمی شناختند. البته ما باید از این تعداد فراتر رویم.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار هنرآنلاین درباره اینکه چگونه از قاچاق آثار جلوگیری می شود، مطرح کرد: زیرساخت های لازم فراهم شده و زمان بسیار زیادی برای آن صرف شده است. بحث امنیت آثار بحث مهمی است. ما صادقانه در ابتدای فراخوان این مساله را با فیلمسازان مطرح کردیم که امکان قاچاق وجود دارد و گفتیم اگر مایل هستید می توانید در این دوره شرکت کنید. همه جشنواره های بزرگ خارجی این موضوع را با فیلمسازان خود مطرح کرده اند. ما راه فرهنگسازی را برای این مساله پیشنهاد کردیم چراکه مواجه ما با سامانه بر خط به گسترش سینمای مستند می انجامد.

حمیدی مقدم عنوان کرد: امکان نمایش فیلم‌ها و تماشای آن برای مخاطب خارج از کشور وجود ندارد و این ip ها فقط برای داخل کشور است. حتی متخصصان هم نمی‌توانند وارد آن شوند مگر با ورود به درگاه فیلم و دریافت کد رهگیری، امنیت سیستم را لحاظ کردیم.

نمایش یکدستی در همه سامانه‌های برخط خواهیم داشت

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا همه فیلم ها در نماوا و فیلیمو نمایش داده می شوند یا نه، بیان کرد: ما یک خانه جشنواره داریم که مثل همیشه تمام آثار در این سامانه به نمایش درمی‌آید و شاید بعضی فیلم‌ها امکان نمایش عمومی نداشته باشند. در بخش سامانه‌های برخط فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا آنچه در فضای عمومی نمایش داده می‌شود، یکسان و یکدست است. اگر کسی نتواند فیلمی را در روز اول ببیند دیگر نگران و‌ مضطرب نیست که بخواهد حتما در ساعت مشخصی تماشای فیلم را شروع کند. مخاطبان فیلم‌هایی را که در یک روز نمایش داده می‌شوند، می‌توانند در ظرف زمانی ۱۲ ساعت ببیند.

حمیدی مقدم افزود: بنابراین در بخش عمومی، بلیت‌ها تک سانس خریده می‌شود و بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان -با توجه به مضامین و تنوع- قیمت گذاری می‌شود و مخاطب می‌تواند سه فیلم را در بازه ۶-۷ ساعت ببیند. پس نمایش یکدستی در همه سامانه‌های برخط خواهیم داشت و اگر کسی فیلم مورد علاقه خود را از دست بدهد می‌تواند به سامانه دیگری رجوع کند و فیلم را ببیند پس نمایش فیلم در سامانه‌ها به شکل گردشی خواهد بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در ادامه درباره سقف بلیت فروشی نیز بیان کرد: برخی از فیلم هایی که در جشنواره نمایش داده می شوند از ما درخواست کرده اند که مثلا بیشتر از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر آن را نبینند یا عده ای از ما درخواست کرده اند فقط اهالی رسانه و هیات داوران آن را ببینند. برخی از فیلم های خارجی نیز به ما اجازه یک تا دو نمایش با ۳۰۰ بلیت را داده اند.

حضور فیلمسازان از ۶۲ شهرستان در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر درباره اینکه فیلم ها از چه سطح کیفی برخوردار هستند، تصریح کرد: ۸۹۴ فیلم به دبیرخانه ارسال شده است. سینمای مستند در کنار این جامعه در همه مسایل آن بوده است. این جشنواره با تمام کاستی ها رنگین کمانی از تمام موضوعات است. ما در جشنواره امسال توجه ویژگی ای به حوزه مقاومت داریم. همچنین مسایل زیست محیطی، اجتماعی، آرمان های انقلاب، آیین ها و خرده فرهنگ ها از جمله مسایلی است که در این جشنواره به آن توجه شده است. لازم است بگویم ۶۲ شهرستان در جشنواره امسال وجود دارند.

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان که صرفه‌جویی در برگزاری جشنواره می‌توانست باعث افزایش تولیدات مستند شود، گفت: هر بخش از مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید انیمیشن، سینمایی و تولیدات مختلف بودجه مستقل دارد و به واسطه موضوع مورد بحث هزینه می‌شود. برگزار نکردن جشنواره نمی‌توانست بودجه را به بخش‌های دیگر تزریق کند.

بودجه جشنواره امسال حدود ۲ میلیارد است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر کنار گذاشتن فیلمی از جشنواره مطرح کرد: خوشبختانه با هماهنگی و همراهی سعید رجبی فروتن به عنوان معاون سازمان سینمایی فیلمی کنار گذاشته نشد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار ایلنا و روزنامه جوان درباره بودجه این دوره از جشنواره تصریح کرد: جشنواره امسال با مبلغ حدود ۲ میلیارد تومان به انجام می رسد. این جشنواره اسپانسر ندارد اما حامیان مستتر ما آن چهار سامانه بر خط و شبکه های تلویزیونی نیز هستند.

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار مهر درباره انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان بیان کرد: انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنواره دیگری در کشور ندارد و امری است که توسط نمایندگان خانه سینما انجام می‌شود و خودشان دارند سازوکاری پیدا می‌کنند که باید آن را چطور با سامانه‌های برخط پیش ببرند؟ طی یکی دو روز به نتیجه خواهد رسید و فکر می‌کنم بتوانیم امسال در حوزه آنلاین هم این آرا را داشته باشیم.

معرفی هیات انتخاب آثار جشنواره

وی درباره اسامی هیات انتخاب سه بخش جشنواره خاطرنشان کرد: الهام اسدی، امیر اصانلو، فخرالدین سیدی هیات انتخاب بخش کوتاه، امیرحسین نوروزی، بهروز ملموس باف و مینا مشهدی مهدی هیات انتخاب بخش نیمه بلند و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سیدحسین حق‌گو هیات انتخاب بخش بلند را تشکیل می دهند.

حمیدی مقدم درباره فرآیند انتشار بولتن روزانه جشنواره هم توضیح داد: بولتن را به صورت دیجیتال داریم و برای نگهداری در آرشیوها، چند نسخه را چاپ می‌کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار جام جم درباره جایزه سردار سلیمانی اظهار کرد: فعلا بخشی برای جایزه شهید محسن فخری‌زاده به دلیل اینکه مدت کوتاهی از شهادت ایشان گذشته طراحی نکردیم و باید این موضوع را در اتاق فکر جشنواره به شکل منسجمی مطرح کنیم. با توجه به تبیین مکتب و نهضت فکری سردار سلیمانی این جایزه را طراحی کردیم و معتقدیم نباید فقط مقطعی باشد. توجه به مضامین ارزشی در فیلم های این دوره از جشنواره وجود دارد.

جشنواره با ۸ روز تاخیر برگزار می شود

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری سوره سینما درباره اکران آنلاین فیلم های مرکز گسترش عنوان کرد: تغییراتی بعد از برگزاری جشنواره در مرکز گسترش داریم که بعدا درباره آن صحبت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری سینمامثبت درباره تمایل این جشنواره به پرداختن به مسایل اجتماعی خاطرنشان کرد: اولین ملاک جشنواره فیلم است که آیا خوب ساخته شده است؟ آیا موضوع مورد نظر را خوب بیان کرده است یا نه؟ جشنواره امسال در بخش های مختلف فیلم هایی با موضوعات و مسایل ملتهب اجتماعی داریم.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: قرار این بود جشنواره را ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار کنیم اما به دلیل تعطیلی ۲ هفته ای ناشی از کرونا این جشنواره ۸ روز با تاخیر و از ۲۵ آذر ماه تا ۲ دی ماه برگزار می شود. زمان برگزاری نیز دوم دی ماه است.

حمیدی مقدم در پایان درباره پاسخ به خبرنگار همشهری درباره ملاک‌های انتخاب مستندهای مرتبط با کرونا توضیح داد: مساله‌ای که در حوزه ساخت مستند بحران با آن مواجهیم این است که مستندساز باید اول شرایط را تحلیل و بعد به آن ورود کند. حتی اگر این شرایط ملتهب مانند کرونا جمعی باشد، اول باید تحقیق و پژوهش انجام شده و مستندساز سوژه خودش را پیدا کند.با توجه به سرعت همه‌گیری کرونا، برخی فیلمسازان اعتقاد داشتند باید با احتیاط سراغ این موضوع رفت و تحلیلش کرد اما برخی دیگر معتقد بودند سندها در حال از بین رفتن است و باید به سمت ثبت سند و خلق واقعیت‌های جهان معاصر رفت. نگاه ما در جشنواره همه‌جانبه بود و همه آثاری که واجد شاخص‌های فرمی و محتوایی بود بدون اینکه به انتقادی بودن یا نبودن نگاه آنها توجه شود برای مسابقه انتخاب شدند. در حقیقت گروهی جان بر کف این روزهای کشور را ثبت کردند و به تصویر کشیدند و جشنواره به همه آنها و همچنین کادر درمان ادای احترام می‌کند.

در پایان نشست پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که توسط رضا عابدینی طراحی شده است در این نشست رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰