به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، محسن خانجهانی مستندساز که جدیدترین مستندش با نام «A-B-C-D» در بخش «کرونا» چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره موضوع آن توضیح داد: همانطور که مشخص است، فیلم درباره شیوع ویروس کروناست؛ اتفاقی که جهانی است اما نگاه ما در این مستند به طور دقیقتر به این ماجرا در ایران در روزها و ماه های نخست است.
وی افزود: طبیعی است که وقتی بیماریای مانند کرونا میآید، دوربینهای زیادی مخصوصا در عرصه سینمای مستند به بیمارستانها میروند. شاهد تلاش بسیاری از همکارانم بودم که با وجود همه سختیها، این خطر را به جان خریدند و حتی به کرونا هم مبتلا شدند ولی چون وظیفه خود میدانستند که این مقطع تاریخی را ثبت کنند، دوربینهایشان را خاموش نکردند.
خانجهانی درباره نگاه اجتماعی فیلم گفت: اما برگردیم به مستند «A-B-C-D»، نگاه ما بیشتر به سمت موضوعات اجتماعی بود که تحت تاثیر کرونا اتفاق افتاده و به قولی الفبای زندگی ما را تغییر داده است. به هر حال در اولین روزهایی که کرونا به ایران آمد، تقریبا خیلی جدیتر همه شعار «در خانه بمانیم» را رعایت میکردیم و در خانههایمان میماندیم ولی نمیدانستیم که در راهآهن، مترو و کوچه پس کوچههای شهر چه خبر است، دوربین ما سعی کرده است این نقاط را به تصویر بکشد و سکوتی که بر شهر حاکم است و به طبع آن تغییر برخی مناسبات اجتماعی را هم ثبت تاریخی کند.
کارگردان فیلم کوتاه «توپ من» با توجه به جنبه دیگر مستند تاکید کرد: البته به سراغ برخی افراد جامعه هم رفته و برخی خانواده ها را که نمایندهای از قشرهای مختلف این جامعه هستند دیدیم و با آنها به گفتگو نشستیم که ایشان هم همکاری خوبی با ما داشتند البته ما هم تحت تاثیر شرایط کرونا با گروه محدودی به سراغشان رفتیم که خطری هیچ کداممان را تهدید نکند.
این کارگردان از علت انتخاب نام «A-B-C-D» برای این مستند عنوان کرد: برای اولین بار در کل جهان با یک الفبای جدیدی از زندگی رو به رو شدیم که الفبای جدید زندگی بعد از کروناست. الفبای زندگی ما الان تغییر کرده است به همین دلیل به نظرم رسید که این نام خوبی برای الفبای زندگی پس از کرونا باشد.
کارگردان فیلم کوتاه «خواهران حافظ» درباره چگونگی فیلمبرداری در روزهای کرونایی با توجه به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید کرد: به نظر من رعایت پروتکلها یک شعار است و هیچ جای شهر رعایت نمیشود. اگر قرار است من یک نشستی داشته باشم، به هرحال آن را برگزار میکنم و یک کلمه با رعایت پروتکل بهداشتی را کنارش آورده و کارم را انجام میدهم مثلا چند هفته پیش یک مغازه کفش و کیف فروشی جلوی در ورودیاش نوشته بود «با رعایت پروتکلهای بهداشتی همه اجناس ۳۹ هزار تومان» و جمعیت زیادی به آنجا هجوم آورده بودند. بنابراین به نظر من این پروتکلها شعار بوده و آدمها یاد گرفتهاند که کارشان را چگونه ادامه دهند.
خانجهانی ادامه داد: آنموقع که ما فیلمبرداری را آغاز کردیم هنوز این شعار نیامده بود و به ما میگفتند اگر کمی رعایت کنید میتوانید کارتان را ادامه دهید. ما خودمان آنموقع که کار مستند را شروع کرده بودیم، ۱۰ برابر نسبت به این روزها رعایت میکردیم هرچند کار سختی بود. حتی روزهای اول فیلمبرداری، اوج سکوت شهرها بوده و هماهنگی با سازمانها و ارگانها خیلی کار سختی بود ولی باز هم با وجود سختیها، هماهنگیها را انجام داده و هرجایی که لازم بود حاضر میشدیم که سکوت حاکم بر شهرها را به تصویر بکشیم.
این مستندها سندی برای آیندگان است
این مستندساز درباره اهمیت فیلمسازی در این دوران تصریح کرد: حداقل میدانیم که این فیلمها سندی برای آیندگان است که بدانند، در چنین سالی این اتفاقات افتاده است و بتوانیم برای آیندگان این لحظات را تعریف کرده و در کنار آن تصاویر این روزها را هم نشان دهیم که برای آنها تاثیرگذار باشد.
محسن خانجهانی درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» معتقد است: برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین یک تجربه جدید است و هیچکس هم نمیداند که این تجربه چطور خواهد شد.، ما فکر میکردیم این تجربه را در جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهیم دید و دیدگاهی نسبت به این قضیه خواهیم داشت، که امکان آن به وجود نیامد. ولی به طور کلی به نظر من سینمای مستند مخاطب خاصتری دارد که اکران آنلاین فرصتی برای داشتن مخاطب بیشتر است و باید از این فرصت برای انجام یک تجربه متفاوت و مناسب بهرهبرداری کنیم. به هرحال ما نمیتوانیم تمام کارهای فرهنگی خودمان را به دلیل وجود ویروس کرونا قطع کنیم زیرا نمیدانیم این ویروس تا کی با ما همراه خواهد بود، پس باید از این فضا و موقعیت استفاده و جشنواره را برگزار کنیم.
کارگردان فیلم «آزادراه» درباره نگرانی از کپی شدن فیلمها به واسطه اکران آنلاین اظهار کرد: در سینمای مستند چون بستر مناسبی برای نمایش فیلمها در ایران وجود ندارد، پخش آنلاین اتفاق خوبی است، در بهترین حالت در جشنوارههای حضوری ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ نفر فیلم را میدیدند اما الان مخاطبان خیلی بیشتری میتوانند فیلم را به صورت آنلاین مشاهده کنند که به نظر من یک فرصت خواهد بود. بینندگان بیشتری میتوانند با دنیای مستند آشنا شده و فیلمهای مستند امسال را ببینند، در عین حال هم امیدواریم مدیران جشنواره ترتیبی اتخاذ کنند تا فیلمها کپی نشود زیرا برخی از همکاران برای جشنوارههای مختلف نیازمند این هستند که فیلمشان کپی نشود البته از سوی دیگر معتقدم بازار سینمای مستند آنقدر داغ نیست که ما نگران برگشت سرمایه باشیم.
وی در پایان درباره اینکه انتظار تداوم نمایش آنلاین را در آینده خواهد داشت، بیان کرد: الان نمیتوانم به این سوال پاسخ دهم. ما درحال تجربه هستیم و ممکن است ۱۰ روز دیگر بگویم که بله تجربه خوبی است و خدا کند همیشه تکرار شود یا حتی ممکن است جواب ندهد و چیز جذابی نباشد.
فیلمبرداری مستند «A-B-C-D» با مدت زمان ۵۰ دقیقه، در اسفند و فروردینماه آغاز شده و تا تیر و مرداد ادامه داشته است.
فروغ گشتیل
انتهای پیام/
There are no comments yet