نخستین جشنواره بین المللی «سلامت و هنر» با هدف اطلاعرسانی پیامهای بهداشتی در قالب هنر در هفت بخش از اواخر فروردینماه آغاز شده و تا اواخر دیماه ادامه دارد. ناصر محمدی عکاس و مسئول کمیته داوران این جشنواره در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره چرایی برگزاری این رویداد گفت: با توجه به اینکه از هشت الی ۹ ماه قبل دنیا و ایران درگیر ویروسی خاص و متفاوت شد که باعث ایجاد تغییرات کلی در زندگی انسانها بود، نیازمند بحث آموزش، اطلاعرسانی و آگاهی در این زمینه بودیم که چطور میتوانیم با این ویروس برخورد کنیم.
وی افزود: وقتی که به صورت شفاهی و کلامی مطلبی را بیان میکنیم شاید تاثیر کمی بر مخاطب داشته باشد پس در این جشنواره پیوندی را میان ۲ حوزه بهداشت و هنر ایجاد کردیم که پیامهای خودمان را در حوزه بهداشت، درمان و سلامت در قالب هنر قرار داده تا بتوانیم از فرمت و بستر هنر برای آگاهیبخشی و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنیم. با این ذهنیت و نیت بود که نخستین جشنواره بینالمللی «سلامت و هنر» شکل گرفت.
این عکاس درباره روند شکلگیری جشنواره عنوان کرد: مقدمات کار به اسفندماه ۱۳۹۸ برمیگردد که فکر برگزاری این جشنواره بیان شد. اوایل سال ۱۳۹۹ یعنی فروردین و اردیبهشتماه، اتاق فکری را با حضور استادان برجسته کشوری و هنرمندان مطرح زنجان تشکیل داده و آییننامه و فراخوان جشنواره را نوشتیم و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد و دانشگاه علوم پزشکی زنجان قرار دادیم تا فاز عملیاتی که اطلاعرسانی جشنواره بود، شروع شود.
وی افزود: سپس دبیرخانه جشنواره تشکیل شد که در آنجا هفت الی ۱۳ نفر از دانشجویان هنر و علوم پزشکی شروع به فعالیت و اطلاعرسانی کردند، پوستر جشنواره طراحی شد و ما در عرض چهارماه به بیش از یک میلیون نفر برگزاری جشنواره را ابلاغ کردیم، همچنین در بخش دریافت آثار با توجه به اینکه نخستین دوره از جشنواره بینالمللی «سلامت و هنر» بود، بیش از ۱۱ هزار اثر را در هفت بخش دریافت کردیم. در حوزه داوری نیز از هنرمندان صاحبنظر و استادان بینالملل فیلمسازی در شاخهها و گرایشهای مختلف استفاده کردیم که از ۲۲ آذرماه داوری آنها شروع شد. اوایل دیماه منتخبان و برگزیدگان در بخش نمایشگاهی را خواهیم داشت و اختتامیه جشنواره در اواخر دیماه به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
باتوجه به برگزاری نخستین دوره جشنواره به هدفهایمان رسیدیم
محمدی درباره اهدافی که جشنواره دنبال میکند، اظهار کرد: مهمترین هدفی که دنبال میکردیم مشارکت هنرمندان در حوزه اطلاعرسانی و پیامدهی درباره مفاهیم و پیامهای بهداشتی در قالب هنرمندانه بود، چراکه هنرمند میتواند با استفاده از یک عکس، پوستر و فیلم تاثیرات خوبی را در جامعه گذاشته و جریانی را به وجود بیاورد که تاثیرگذار باشد.
وی در پاسخ به اینکه فکر میکند به این هدف دست یافتهاند، گفت: با توجه به اینکه این دوره نخستین دوره جشنواره و قدم اول ما است و شرایط و محدودیتهایی که در جهان وجود دارد، من فکر میکنم که تا به امروز به هدفهایمان رسیدهایم. بحثی که در حوزه هنر وجود دارد این است که بازتابها و بازخوردهای هنری را همان لحظه نمیبینیم بلکه این جریان در آینده بیشتر خود را نشان میدهد زیرا خاصیت هنر به این است که در لحظه تاثیرات و تغییرات را نمیتوان ارزیابی کرد و زمانبر خواهند بود.
مولف و ناشر کتاب عکس نفیس «زنجان» درباره استقبال از جشنواره «سلامت و هنر» بیان کرد: به نظر من استقبال کشورهای مختلف از این جشنواره خوب بود و برای اینکه جشنوارهای به شمایل تنومند و قدرتمند خودش برسد قاعدتا نیازمند زمان است و با گذشت زمان و برگزاری چندین دوره، جشنوارهای را که متناسب با ذهنیتها بوده خواهیم دید، البته باتوجه به بازخوردهایی که دریافت کردهایم میتوان گفت در دوره اول هم موفق بودیم.
مسئول کمیته هیات داوران جشنواره «هنر و سلامت» از ادامهدار بودن جشنواره عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلندمدت خود رسیده و جریانسازی ما به نوعی پیوسته و مستمر باشد حتما باید جشنواره و بحث برگزاری فعالیتهای فرهنگی و هنری ادامهدار باشد. جامعه از بخشها و حوزههای مختلفی تشکیل شده است که هنر هم بخشی از آن است، هرچقدر در جامعه برگزاری جشنوارهها، رقابتها، بینالهای هنری و فرهنگی مربوط به تمامی وزارتخانهها باشد تلفیقی که میان هنر و آن وزارتخانه در جامعه به وجود میآید بسیار بالا خواهد بود، مشارکت هنرمندان در تمامی حوزهها از جمله بهداشت، صنعت و… باعث میشود که میزان شناخت نسبت به آن مقوله در بین مردم بیشتر شود و بحث فرهنگ و هنر جامعه ما با برگزاری این جشنوارهها رشد خیلی خوبی پیدا کند. هدف و نیت ما این است که این جشنواره را به یکی از برندهای بینال و جشنوارهها در دنیا تبدیل کنیم.
شعارهای جهانی موضوعات دورههای بعدی جشنواره
محمدی درباره موضوعات دورههای بعدی جشنواره تصریح کرد: شعارهایی که از طریق یونسکو، سازمان جهانی بهداشت و مجامع بینالمللی با توجه به وضعیت دنیا مطرح میشوند، میتوانند برای موضوعات جشنوارهای استفاده شوند برای اینکه برای مردم ملموستر شود، وقتی که بتوانیم در یک کارتون، پوستر، عکس و خیلی از موارد دیگر این شعارها را قرار دهیم، از فاز تئوریک یک موضوع وارد فاز عملیاتی میشویم و آدمها را با خود درگیر میکنیم.
وی ادامه داد: به نظر من اینها شروع خوبی هستند برای اینکه با یک برنامهریزی دقیقتر و نگاه درازمدت و کاربردی به قضیه نگاه کنیم، مثل شرایط الان که با شیوع ویروس کرونا و بازخوردی که از جامعه میبینیم، از نظر رعایت بهداشت فردی چه موارد مهمی را نادیده میگرفتیم و الان چقدر بهتر شده است، اینها همه به این دلیل است که در حوزه آموزش کم گذاشتهایم، یکی از بسترهای یاددهی، آموزش و پرورش است بستر دیگر آن میتواند برگزاری اینگونه جشنوارهها با استفاده از مدیوم هنر باشد.
مولف و ناشر کتاب عکس «با عاشوراییان» درباره فیلمهای دریافتی تاکید کرد: وقتی موضوع جشنواره را آزاد مشخص میکنیم دست شرکتکننده خیلی بازتر خواهد بود بر همین اساس سطح فیلمهایی که دریافت کردیم خوب بود، همین که باعث شد عدهای درگیر فکر کردن در این باره شوند و دست به تولید اثر بزنند خود یک موفقیت است. اینکه یک اثر به چه شکلی ساخته شود مراحل بعدی کار ما است که اینجا تجربیات قابل قبول و خوبی داشتیم، البته باید گفت خود این جشنواره بستری میشود برای اینکه شرکتکنندگان بتوانند برای کارهای بعدیشان تجربهای کسب کردند و کیفیت کار بعدی خود را بالاتر ببرند. ما هم فیلمهای خوبی دریافت کردیم اما با توجه به محدودیتهای انتخاب، برخی از این فیلمهای خوب در مرحلههای بعدی حذف شدند.
تاثیر بر ذهنیت مخاطب با هر بار دیدن آثار
این عکاس در پایان درباه چگونگی اکران و نمایش مردمی آثار با توجه به شرایط کرونایی بیان کرد: وقتی که میگوییم مردم، هم میتواند کل ایران باشد هم بخشی از آن. همین که فیلمی در جشنوارهای حضور دارد و در کانالی پخش شود که ۵۰۰ نفر آن را ببینند به نوبه خود بیانگر این است که اهداف شما محقق شده است، اگر شما در یک بیلبورد پیامی را به نمایش بگذارید و در طول یک هفته، چند هزار نفر آن را ببینند، هدف شما محقق شده است. مرحله آخر برنامه ما نشر آثار است و اگر این اتفاق نیفتد کار ما ناقص خواهد بود، انتخاب فرمتهایی برای پخش از طریق فضای مجازی، کانالهای مختلف، چاپ کتاب، بیلبوردهای موجود، برگزاری نمایشگاههای بعد از کرونا به صورت واقعی در فضاهای واقعی همه اینها فاز آخر و مرحله نهایی کار ما خواهند بود. وقتی که این کار دیده شود و دست به دست بچرخد، در هر بار دیدن تاثیری را در ذهن مخاطب میگذارد که با هر بار تکرار آن تاثیر قویتر خواهد شد، وقتی که در ذهنیتها تاثیر گذاشت آن ذهنیت به عملکرد تبدیل میشود و در رفتار متجلی خواهد شد.
داوری آثار نخستین جشنواره بینالمللی «سلامت و هنر» در هفت بخش «تصویرسازی»، «پوستر»، «موشن گرافیک»، «فیلم کوتاه»، «ایدههای خلاقانه و نوآورانه»، «نقاشی» و «عکاسی» تا جمعه، ۲۷ آذرماه برقرار بود که مهرداد اسکویی، آرش رساخی، مجید برزگر و… از جمله داوران بخش «فیلم کوتاه» بودند و در بخش «عکس» سرکان تکین از کشور ترکیه، در بخش «نقاشی کودک و بزرگسال» گیزلا وارگا سینایی، در بخش «موشن گرافیک»، رییس انجمن هنرهای تجسمی استانبول، اونر کوپلاغ و در بخش «پوستر» صادق کارا مصطفی داوران بینالمللی این جشنواره را تشکیل میدادند.
در اولین دوره جشنواره بینالمللی «سلامت و هنر»، ۳۵ کشور دنیا از جمله، ژاپن، هند، آلمان، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا و … مشارکت داشتهاند.
از جمله عاملان برگزاری این جشنواره میتوان به پرویز قزلباش رییس جشنواره، علیرضا زراعتچی دبیر جشنواره و مسعود تاران دبیر هنری جشنواره اشاره کرد.
فروغ گشتیل
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است