«بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» چاپ شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲

«بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» چاپ شد

کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» با تالیف حوریه سعیدی چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» با تالیف حوریه سعیدی به همت انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شد.

این کتاب که براساس گزیده‌ای از فرمان‌های موجود در آرشیو ملی ایران است، دربرگیرنده مطالعاتی مبتنی بر اسناد و مدارک تاریخی است که در حوزه مطالعات تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد.

این کتاب پژوهشی درباره سیر تحول صدور فرمان‌ها در دوره قاجار و استخراج اطلاعات تغییرات دیوان‌سالاری است که در صدور این نوع از مدارک مهم تاریخی دیده می‌شود. این پژوهش با تکیه بر مطالب تهیه شده از متن، شکل و محتوای گزیده‌ای از فرمان‌هایی بوده که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است.

حوریه سعیدی مولف و پژوهشگر در مقدمه کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» چنین آورده است: «فرمان‌ها بخش مهمی از اسناد دیوانی است و از نظر استخراج اطلاعات تاریخی در جایگاه والا و ویژه‌ای قرار دارند و باید راستی‌آزمایی، درستی یا نادرستی و موضوع و مطالب مندرج در آن سنجیده و آنگاه به عنوان منبع دست اول، در نگارش یک پژوهش تاریخی به کار برده شوند. اثر حاضر پژوهشی است با تکیه بر مطالب استخراج شده از متن، شکل و محتوای تعدادی از فرمان‌هایی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی موجود است. اطلاعات مورد نیاز به عنوان پشتوانه موضوع اثر، مورد استفاده قرار گرفته است.»

در این اثر دوره ۱۳۴ ساله پر فراز و نشیب از تاریخ ایران که تحولات مهم و تاثیرگذاری را برای آینده ایران رقم زده با تکیه بر ۱۹۳ فرمان، شامل تعداد هفت فرمان متعلق به دوره صفویه، سه فرمان متعلق به دوره افشاریه و زندیه، و ۱۸۳ فرمان متعلق به دوره قاجار تبیین شده است.

گزیده‌ای از تصاویر فرمان‌ها به صورت سیاه و سفید و نمایه ضمیمه کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوانسالاری ایران دوره قاجار» است و این اثر در  ۲۰۴ صفحه منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه مجازی سازمان به آدرس http://bookshop.nlai.ir اقدام به خرید کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000