به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «چشمانداز آیینهای نمایشی» نوشته ریچارد شکنر با ترجمه رضوانه امامیپور در نوبت چاپ اول به همت نشر نیماژ منتشر شد.
ریچارد شکنر نویسنده کتاب درباره این اثر گفته است: «چشماندازهای آیینهای نمایشی مشارکت در یک کار بزرگ است. چگونه اجرا در سیاست، علم پزشکی، دین، سرگرمیهای عامهپسند و تعاملات رودرروی عادی مورد استفاده قرار میگیرد؟ چه شباهتها و تفاوتهایی بین اجرای زنده و اجرای واسطهای وجود دارد؟ روابط متنوع و پیچیده بین بازیگران ـ تماشاگران، ایفاگران نقش، نویسندگان و کارگردانان ـ را میتوان بهصورت مستطیل و یک اجرای «چهارجانبه» تصور کرد. مطالعه تعاملات (گاهی اوقات آسان، گاهی پرتنش) میان سخنرانان اجرای چهارجانبه، همان چیزی است که در مطالعات اجرا صورت میگیرد.
این مطالعات بهشدت میانرشتهای، میانفرهنگی و میانژنتیکی است. مطالعات اجرا براساس پیدایش جهان پسااستعماری بنا شده که در آن فرهنگها با یکدیگر برخورد و تداخل دارند و بارور میشوند. رشتههای هنری و دانشگاهی بهطور یکسان در مرزهای همیشه متغییر زنده هستند. گونههای موسیقی، تئاتر و رقص که زمانی کاملا متمایز بودند (حداقل در غرب)، ازطریق شیوههایی باورنکردنی در سیوپنج سال اخیر با یکدیگر تعامل دارند. این تعاملها بهطرزی گویا، بخشی از یک حرکت بزرگتر فرهنگی محسوب میشوند.»
همچنین در بخشی از این کتاب با عنوان فرعی «مقالاتی در باب فرهنگ و اجرا» نوشته شده است: «بازی یک کنش خلاقانه است، باعث بیثباتی میشود و غالبا وجود خود و حتی اهدافش را اعلام نمیکند. من چارچوب نظریه بازی گرگوری بیتسون را بهطور کامل رد نمیکنم .- شرایطی وجود دارد که پیام «این فقط بازی است» بسیار مهم است. اما انواع دیگر بازی وجود دارد مثل بازی تاریک که چارچوب بازی غایب، شکسته، نفوذپذیر یا پر از گره است. نیازی نیست که از نظر تجربی جهان مایا ـ لیلا که پر از واقعیتهای متناقض است، پذیرفته شود تا نظریه اجرای قدرتمند آن تشخیص داده شود. مایا ـ لیلا صرفا نسخهای از عبارت «تمامی جهان صحنه است» نیست (استعاره ضعیفی که هم هنر و هم زندگی روزمره را بیاهمیت جلوه میدهد)، بلکه یک نظام پویا است که هیچ مرکز ثابت و مشخص و هیچ مرجع یا نقطه مرجع مطلقی ندارد.»
این کتاب در ۴۳۰ صفحه با قیمت ۱۴۸هزار تومان روانه بازار کتاب شد.
انتهای پیام/
There are no comments yet